شناسهٔ خبر: 148496 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: الف

سفارت ایران در هند پنج ماه است که بدون سفیر اداره می‌شود!

با توجه به وضعیت کنونی و اهمیت رابطه استراتژیک با هند، وزارت امورخارجه باید هر چه سریع تر نسبت به انتصاب سفیر ایران در هند اقدام نماید.

به گزارش«نماینده»، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور وسیع و بزرگ هند یکی دیگر از سفارتخانه‌هایی است که در حال حاضر بدون حضور سفیر اداره می‌شود. اواخر سال گذشته بود که غلامرضا انصاری به عنوان معاون اقتصادی وزیر خارجه منصوب شد. وی از دی ماه ۱۳۹۱ برای اداره نمایندگی ایران در دهلی‌نو عازم هند شد و تا اواخر سال ۹۶ این مسئولیت را بر عهده داشت. انصاری حدود یک و نیم ماه بعد از این انتصاب و پس از انجام سفر رییس‌جمهور به هند در اواسط اسفند به تهران برگشت و فعالیت رسمی خود را در سمت جدیدش در دستگاه دیپلماسی کشور آغاز کرد.

اما طبق اخبار به دست آمده سفارت ایران حدودا پنج ماه است که بدون سفیر اداره می شود و هنوز سفیر جدید ایران در دهلی نو معرفی نشده است و همچنان نام آقای غلامرضا انصاری به عنوان سفیر در سایت این سفارت خانه به چشم میخورد.

 

سفرای جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو از ابتدای انقلاب اسلامی تا به حال

 غلامرضا انصاری 

از آذر ۱۳۹۱

 

سید مهدی نبی زاده

از  تیر ۱۳۸۶ تا آبان ۱۳۹۱

سیاوش زرگر یعقوبی

از اسفند ۱۳۷۶ تا مهر ۱۳۸۱ 

 علیرضا شیخ عطار 

از آبان ۱۳۷۲ تا اسفند ۱۳۷۶

ابراهیم رحیم پور

از خرداد ۱۳۶۸ تا آبان ۱۳۷۲ 

جاوید قربان اوفلو - کاردار موقت

از تیر ۱۳۶۷ تا خرداد ۱۳۶۸ 

ابراهیم بهنام دهکردی

از آبان ۱۳۶۳ تا تیر ۱۳۶۷ 

 حسن اسدی لاری

از تیر ۱۳۶۱ تا آبان ۱۳۶۳

محمد مهدی آخوندزاده بستی - کاردار موقت

از مرداد ۱۳۶۰ تا تیر ۱۳۶۱ 

 ابوالفضائل مجتهدی 

از آبان ۱۳۵۸ تا مرراد ۱۳۶۰

ناصر شیرازی راد - کاردار موقت 

از اول انقلاب اسلامی تا آبان ۱۳۵۸ 

 بر اساس این گزارش، با توجه به شرایط فعلی ایران در عرصه بین الملل و سیاست های جدیدی که ایران در حوزه دیپلماسی باید در پیش بگیرد و نگاه خود را به سمت شرق بچرخاند، هند گزینه مناسبی برای توسعه دپیلماسی ایران به شرق آسیا است چراکه در شرایط کنونی دهلی شرایط استراتژیکی برای گسترش و توسعه روابط ایران با شرق آسیا را مهیا می کند و در عین حال ایران نیز برای هند جایگاه مهم و استراتژیکی را دارد چراکه هند معمولا به دنبال روابط یکسویه در جهان سیاست نیست. همچنین هند پس از چین دومین مشتری نفت ایران به شمار می رود که همواره به دلیل کارشکنی های آمریکا این کشور واردات نفت خود از تهران را به شدت کاهش داده و ایران می تواند با اتخاذ سیاست های جدید این موضوع را هموار کند.

همچنین استفاده از ظرفیت های بندر چابهار می‌تواند رابطه ایران و هند را افزایش دهد. با فعال شدن این بندر، فعالیت‌های زیادی در آن انجام‌شده و گزارش‌هایی غیرقابل تائید حاکی از تغییر مسیر تجاری از کراچی به پاکستان است که در تلاش برای دور زدن تحریم‌های بانکی اعمال شده توسط تحریم‌های غرب علیه ایران، هند برای اولین بار اجازه سرمایه گذاری با روپیه را صادر کرده است. از سوی دیگر هند یکی از معدود کشورهایی است که علیرغم اینکه توسط قدرتهای غربی به دلیل برنامه مناقشه انگیز هسته ای توسط کشورهای غربی در انزوا قرار گرفته بود، اما به روابط تجاری خود با ایران ادامه داد، درست است که به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران  این پروژه با سرعت کمی پیش رفت اما هند همواره بر توافق هسته ای ایران تاکید کرده است.

از سوی دیگر با نگاه به شرق  می توان به واسطه تعلق به حوزه تمدنی مشرق زمین و داشتن اشتراکات فرهنگی، تاریخی و هویتی با ساکنان این حوزه، راحت‌تر می‌توان با بازیگرانی نظیر چین، روسیه، هند، مالزی و دیگران ائتلاف و همگرایی برقرار کرد تا بازیگران غربی؛ لذا باید رویکردی راهبردی و بلند مدت نسبت به جامعه بزرگ شرق اتخاذ کرد و با طراحی یک استراتژی مناسب در جهت بهره‌برداری بهینه از حداکثر ظرفیت‌های کشورهای شرقی گام برداشت و امنیت و منافع ملی خود را ارتقاء داد. 

انتظار می رود با توجه به وضعیت کنونی ایران و اهمیت رابطه استراتژیک با هند، وزارت امورخارجه هر چه سریع تر نسبت به انتصاب سفیر ایران در هند اقدام نماید.

نظر شما