شناسهٔ خبر: 148451 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نماینده اصلاح طلب: جامعه عملکرد تیم اقتصادی دولت را قبول ندارد

نجفی عضو فراکسیون امید با بیان اینکه جامعه هدف عملکرد تیم اقتصادی را قبول ندارد، گفت: ما از عملکرد بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دستگاه‌هایی که حوزه صنعت و تولید کشور را اداره می‌کنند، راضی نیستیم.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا نجفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیئت دولت اظهار داشت: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان سیاست‌های راهبردی و کلان کشور را تعیین کردند که عبارت است از تقویت و توسعه روابط کشور با شرق و غرب منهای معدود کشورهایی که اشاره داشتند. این موضوع را می‌توان به عنوان یک خط‌مشی و سیاست و راهکار در نظر گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید حداکثر تلاش و برنامه‌ریزی در عرصه بین‌الملل را دنبال کند و علاوه بر این باید برای ایجاد یک نظام اقتصادی مستحکم که از تدوین یک برنامه راهبردی و استراتژیک، اهداف و سیاست‌هایی برخوردار باشد، تلاش کند تا در ذیل سیاست‌های کلان که دارای راندمان و بهره‌وری است، منجر به ایجاد نظام اقتصادی شود و اتلاف سرمایه و منابع در آن وجود نداشته باشد؛ این امر الزاماتی دارد که بخشی از الزامات در فرمایشات رهبری تذکر داده شده بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استفاده از اشخاصی که متعهد و معتقد به انجام چنین رهنمودهایی هستند، بسیار مهم است. علاوه بر این باید کنترل و نظارت دقیقی برعملکرد این افراد وجود داشته باشد که حداکثر منابع و ظرفیت‌های کشور حول این اهداف به کار گرفته شود و از انحراف در عملیات، جهت‌گیری و استفاده از منابع مالی به سمتی غیر از پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور جلوگیری شود و اگر انحرافی نیز صورت گرفت، با آن برخورد جدی شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یک مفهوم عام است و بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها که خارج از دولت هستند، در بخش اجرا دست دارند؛ دولت به این معنا فراتر از قوه مجریه و شامل همه دستگاه‌های عمومی و غیرعمومی و دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد در کشور باید فرماندهی واحد داشته باشد، گفت: این فرماندهی واحد باید برعهده رئیس‌جمهور باشد، بنابراین معتقدم تمامی سرمایه‌های کشور باید حول محور و راهبردهایی که رهبری تأکید کردند، بکار گرفته شوند.

نجفی ادامه داد: ما از نظام یکپارچه‌ی برنامه‌ای و اجرایی برخوردار نیستیم که ناشی از تحولات گسترده‌ای است و در اطراف ما رخ می‌دهد، چرا که بخشی از این مشکل نیز ناشی از رفتارهای غیرمتعهدانه برخی اشخاص و دستگاه‌ها در طول این فرآیند است که موجب ضعف در مقام تدبیر، عمل و برنامه‌ریزی شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قوه مجریه به تنهایی از ظرفیت‌های لازم برای اجرای این فرآیند طولانی برخوردار نیست و همه قوا و کسانی که در اداره کشور مسئولیت‌هایی دارند باید قوه مجریه را در این مسیر همراهی کنند؛ البته این کمک و همراهی فقط به معنای مجیزگویی نیست. برخی اوقات استفاده از نقد و نظارت‌های قانونی برای اصلاح ظرفیت‌ها و عملکرد دولت اجتناب‌ناپذیر است.

نجفی افزود: امروز مجلس از ظرفیت‌های قانونی خود برای اصلاح امور و روند در وزارتخانه‌ها و برخی از دستگاه‌ها حتی‌الامکان استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: تیغ نقد مشفقانه، سازنده و خیرخواهانه یک خدمت است. باید از امکانات مجلس برای قرار دادن دستگاه‌های اقتصادی در یک مسیر صحیح، اقدام مهم و سازنده استفاده کرد. باید نخبگان و فرهیختگان کشور را دلگرم کنیم که سرمایه‌های فکری و مالی و اقتصادی کشور را در این بزنگاه مهم در کنار دولت و حاکمیت قرار دهند تا دولت و حاکمیت حول محور اهداف قابل دفاع برای دفع تهدیدها و خلق فرصت‌های جدید اقدام کنند.

نجفی اظهار داشت: اقتصاد تابع منطق و لوازم و شرایط تعریف شده‌ای است. آنچه وجه ممیز این دوره است که از فرمایشات رهبری این‌گونه برداشت می‌شود، این است که یک عزم جزم گروهی و یک وفاق و همدلی برای هم‌افزایی و انرژی بیشتر بین همه اشخاص و گروه‌ها حول کارآمدی و بهره‌وری هر چه بیشتر دولت برای خلق سرمایه‌ها و فرصت‌های جدید در حوزه بین‌الملل و حوزه داخلی شکل گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من این رویکرد، رویکردی پیش‌رونده و به سمت جلو است به شرط اینکه همه به لوازم و مقتضیات این رویکرد پایبند باشند. باید قواعد کار جمعی و گروهی را رعایت کنیم و قدر این مدارا و مدیریت را نسبت به نقدها و اختلافات بدانیم و ظرفیت همکاری و تعامل‌مان را بین گروه‌ها و جریان‌های مختلف فکری و سیاسی افزایش دهیم.

وی با اشاره به اظهارات مسئول دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: ما مکرراً این موضوع را در جلسات مختلف خدمت مسئولان عرض کردیم که تیم اقتصادی دولت به دلایل روشن و واضحی نیازمند ترمیم است. برخی از دوستان یک تا پنج سال در مسئولیت‌ها حضور داشتند؛ جهت‌گیری و رویکردهای آنها مشخص است. این جهت‌گیری‌ها و رویکردها طی سال‌های اخیر جواب نداده است، لذا اگر فرض کنیم که حتی این آقایان وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند، برداشت عمومی این نیست.

نجفی خاطرنشان کرد: جامعه هدف عملکرد این آقایان را قبول ندارد. ما در بخش بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دستگاه‌هایی که حوزه صنعت و تولید کشور را اداره می‌کنند، راضی نیستیم. لذا باید تغییر رویکردی در این دستگاه‌ها ایجاد شود که نیازمند اصلاح عوامل اجرا بخصوص در سطح مدیران ارشد است.

برچسب‌ها:

نظر شما