شناسهٔ خبر: 148448 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تحریم‌ها بر دارو و تجهیزات پزشکی تاثیرگذار نیست

پزشکیان نایب رئیس مجلس با بیان اینکه کسری اعتباراتی که در حوزه سلامت وجود دارد ارتباطی با اعمال تحریم‌ها ندارد، گفت: دارو و تجهیزات پزشکی در لیست تحریم‌ها نیست، اما به طور غیرمستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

به گزارش«نماینده»، مسعود پزشکیان، در واکنش به اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر تاثیرگذاری شدید تحریم‌ها از آبان ماه اظهار داشت:کسری اعتباراتی که در حوزه سلامت وجود دارد ارتباطی با اعمال تحریم‌ها ندارد، به‌ویژه دارو و تجهیزات پزشکی در لیست تحریم‌ها نیست، اما به طور غیرمستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در بیان نحوه تاثیرپذیری غیرمستقیم دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم‌ها ادامه داد: در پی بروز تحریم‌ها ممکن است حمل و نقل دریایی و جابجایی ارز با مشکل مواجه شود، بنابراین این موضوع بر روند تامین دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی هم اثرگذار خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید به دنبال راهی باشد تا از طریق حمل و نقل زمینی نیاز بخش دارو و تجهیزات پزشکی کشور را تامین کند، از سوی دیگر ۹۷ درصد دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و لازم است که دولت اعتبارات مورد نیاز این بخش را تخصیص دهد تا شرکت‌های تولیدکننده این ملزومات سرپا بایستند و مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند، و این در حالی است که وزارت بهداشت مبالغ زیادی به این شرکت‌ها بدهی دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: آشفتگی کنونی در بازار دارو ناشی از نحوه مدیریت روند تولید یا واردات دارو است، چرا که وقتی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نتوانند مواد اولیه تهیه کنند، طبیعی است که عرضه دارو و تجهیزاتی که باید تولید کنند در بازار کاهش پیدا می‌کند و اگر بخواهند این کمبودها را به گردن تحریم‌ها بیندازند جای سؤال دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: هم‌اکنون تنها ۳ درصد از داروهای موجود در بازار که مربوط به بیماری‌هایی همچون سرطان و سایربیماری‌های خاص می‌شود وارداتی بوده که از مجاری خاص و با تامین ارز مورد نیاز این بخش تامین می‌شود و اعمال تحریم‌ها بر این روند نیز تاثیری نخواهد داشت.

نظر شما