شناسهٔ خبر: 148447 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تیم اقتصادی دولت ویژگی‌های لازم در جنگ اقتصادی را ندارد

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت ویژگی‌های لازم در جنگ اقتصادی را ندارد، گفت: در شرایط فعلی نیاز به فرمانده‌ ای واحد، متخصص و مبتکر داریم.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی بعدازظهر پنجشنبه در دیدار با رئیس و کارکنان بیمارستان حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: محتوای نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت با جریان استکباری نمی توانند در کنار هم قرا گیرند و اوج آن را در جریان برجام شاهد بودیم که علیرغم خواست دلسوزان نظام، برجام توافق شد تا اتمام حجتی برای درون و بیرون باشد که نظام جمهوری اسلامی بر پیمان خود می ماند، اما قانون شکنی و پیمان شکنی واضح دشمن را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: تا زمانی انقلاب اسلامی بر مواضع خود پایبند است، مخالفانی دارد، مگر اینکه از موضع اقتدار و آنها را مجبور کنیم که به جمهوری اسلامی کاری نداشته باشند.

پورابراهیمی عنوان کرد: منافقان در تاریخ انقلاب اسلامی روسیاه ترین گروهی هستند که مردم ایران از آنها نام می برند و ۱۷ هزار شهید در تاریخ انقلاب اسلامی به واسطه وجود این شجره خبیثه داریم، اما وضعیت تاسف باری امروز می بینیم که بعضی می‌خواهند بد را خوب جلوه دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عده ای فکر می کنند که جریان منافقان تمام شده است، اما ۲۰ روز قبل چهار هزار نفر از منافقان در پاریس با پول وهابیها و سردمداری آمریکا و حمایت ننگین فرانسه گردهمایی علیه جمهوری اسلامی ایران گرهمایی گذاشتند.

وی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و وزارت امور خارجه تذکر دادیم که باید سفیر فرانسه را اخراج کنید، چون رسما علیه ما براندازی به راه انداخته اند.

پورابراهیمی ابراز داشت: جنایتهای منافقان در تاریخ انقلاب اسلامی، همانند اقدامات وحشیانه‌ ای است که داعش انجام می دهد، این گروه با حمایت عربستان و آمریکا، علیه جمهوری اسلامی سازماندهی شده و در حوادث اخیر تهران بخشی از این افراد دستگیر شدند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: جریان به سمتی رفته که رئیس جمهور جاهل و غیرقابل اتکا در آمریکا روی کار آمده که پازل جریان مقابله با جمهوری اسلامی را تکمیل کرده است.

وی تصریح کرد: در تحریم ها علیه ایران سال ۹۱ تحریم فلج کننده را مطرح کردند، اما بر روی جمهوری اسلامی اثری نداشت، گروهی خبره از افراد مالی و اقتصادی تشکیل داده اند که رصد برنامه های اقتصادی ایران را داشته باشند و براساس آن اقدامات خود را انجام دهند، یک اجماع و کار سختگیرانه و کاملا خلاف ضوابط و قوانین بین‌المللی.

پورابراهیمی افزود: التهابات ارزی که در ماه های اخیر داشیم یک موضوع این بود که عربستان با همکاری امارات بخش عظیمی از مراودات اقتصادی ما را در منطقه اخلال ایجاد کردند، البته اینگونه نیست که ما دستمان بسته باشد، بلکه راهکارهایی برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: هیچ شکی نیست که تحریم هزینه جمهوری اسلامی را افزایش میدهد، اما اینگونه نیست که نتوانیم کاری در مقابل آنها انجام دهیم.

پورابراهیمی اظهار داشت: اینکه برجام را با اروپایی ها ادامه دهیم، جمهوری اسلامی بررسی می کند، اما شخصا فکر می کنم که نمی توان به آنها اعتماد کرد، چون تحت نفوذ آمریکایی ها قرار دارند.

وی ادامه داد: در حوزه مسائل خارجی با وجود برنامه ریزی هایی که علیه ما انجام می‌گیرد، اما جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت خود در عرصه مراودات کوتاه نمی آید و توقف نمی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اما اگر با یک تحریم سخت مواجه شدیم، در حوزه داخلی همه باید آمادگی پیدا کنیم، از نظر ما تیم اقتصادی دولت برای مواجهه با این جنگ اقتصادی که رئیس جمهور با تاخیر به آن رسیده است، از ویژگی های لازم در جنگ اقتصادی برخوردار نیست.

پورابراهیمی تاکید کرد: ما در شرایط فعلی فرمانده‌ ای واحد، متخصص و مبتکر می خواهیم که در عرصه جنگ اقتصادی تصمیم گیری کند.

وی گفت: به عنوان یک کارشناس حوزه اقتصادی می گویم که در شرایط فعلی کشور، بود و نبود بانک مرکزی الان شرایط ما را تغییری نمیدهد، سیاست هایی که بانک مرکزی در حوزه ارزی اتخاذ می کند، نه تنها فایده ای ندارد، بلکه بخش عمده آن بنزین روی آتش تحریم است.

پورابراهیمی عنوان کرد: ناکارآمدی در نظام جمهوری اسلامی قابل پذیرش نیست، سه ماه به دولت تاکید کردیم که سیاست نرخ ارز ثابت مشکل ساز است و صادرات را متوقف می کند و سه ماه اول امسال به واسطه نرخ ثابت ارز، ۳۰ میلیارد دلار درخواست تقاضای واردات داشتیم که البته جلوی آن را گرفتیم.

وی گفت: کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی را تشکیل دادیم و جمع بندی کردیم تا دو بازار اولیه و ثانویه ارز داشته باشیم که برای آسایش مردم نرخی برای واردات کالاهای اساسی و ضروری باشد و نرخی توافقی هم باشد که صادرات را توجیه کند و واردات کالاهای غیرضرور را کنترل کند.

پورابراهیمی ابراز داشت: تخلفات اقتصادی کوچک و بزرگ به مراتب بدتر از سوء‌ مدیریت‌هاست، جریان منفعت طلبی به دنبال فساد اقتصادی شکل گرفته و متاسفانه گسترش داشته و نگرانی را ایجاد کرده که به مراتبت از نگرانی تحریم و سوء مدیریت بیشتر است.

نظر شما