شناسهٔ خبر: 148426 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیسی:روحانیون باید انحرافات را فریاد بزنند

رئیسی تولیت آستان قدس رضوی گفت: متاسفانه گاها شاهدیم در حوزه و دانشگاه، اساتید انقلابی، آسیب‌شناس و هشداردهنده و زمان‌شناس را گوشه‌نشین می‌کنند.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در همایش تعالی اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه قم، تهران، اصفهان و خراسان رضوی، ضمن ابراز امیدواری از برگزاری اینگونه نشست‌ها برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه انقلاب، گفت: امروز برای همه ما که در این کسوت نورانی و مقدس قرار داریم، شناخت وظیفه و نقش و رسالتی که بر دوش داریم مسئله مهمی بوده و قطعا دغدغه‌خاطر برای همه ما است.

تولیت آستان قدس رضوی وظیفه عمده بسیج حوزه علمیه را در سه حوزه تشریح کرد و افزود: حوزه علم و دانش، دانش‌افزایی و در یک کلام حوزه علمیه، حوزه دوم تبلیغ و تربیت نفوس مستعد و حوزه سوم عمل و اجرا است و آنچه را که گفتیم و بحث کردیم، باید در حوزه اجرا مد نظر قرار داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه علم و دانش، به‌روز بودن، به‌هنگام بودن و مبتنی بر فقه بودن نیاز جامعه را برطرف می‌کند.

رئیسی تصریح کرد: امروز سکولاریسم از نوع اجتماعی که دین را یک امر فردی یا شخصی معرفی کنیم، نه اینکه دین را به‌عنوان یک امر اجتماعی و در بطن جامعه به عنوان یک حکومت دینی و اسلامی بدانیم،حوزه علمیه را تهدید می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما باورمان این است که امام راحل(ره) این پرچم را برافراشت که فقه بر جامعه حکومت کند و فقه باید در متن جامعه و در تمام زوایا حاکم باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از متن حوزه علمیه برخواسته و یک مرجع عالی قدر پرچم‌دار آن بوده است، گفت: از ابتدا حوزه علمیه پرچم‌دار بوده و امروز نمی‌تواند نسبت به‌همه سطوح اجتماعی و معیشتی، اقتصادی و علمی بی‌تفاوت باشد.

رئیسی در ادامه یادآور شد: امروز سکولار به‌معنای واقعی حوزه علمیه را تهدید می‌کند، اندیشه سکولار در گوشه و کنار شنیده می‌شود، بنابراین، مسئله سکولاریسم اجتماعی نگاه و اندیشه‌ای را در حوزه علمیه راه انداخته که حوزه باید علمی باشد و به دیگر وظایف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود نباید بپردازد.

تولیت آستان قدس رضوی درخصوص وظیفه تبلیغ حوزه علمیه گفت: حضور مداوم و مستمر حوزه علمیه در جامعه نیاز کنونی جامعه است، مشکل تبلیغ این است که موانعی دارد و راهکار برون‌رفت از آن شجاعت و ایستادگی است.

وی افزود: هرکس نسبت به بدعت‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند علم و دانش دارد باید  جامعه را نسبت به آن آگاه کند، شما که مرزبان های فکری جامعه هستید، باید مشکلات و انحرافات را فریاد بزنید و مردم را آگاه کنید. 

رئیسی تصریح کرد: امروز دین مورد تهاجم است و تهدید تنها در یک حوزه نیست، حتی علم اصولی که در حوزه‌های ماست نیز مورد هجوم است و متناسب با نیازها باید ایفای نقش کرد.

وی با بیان اینکه ملاک اعتدال در جامعه ولی امرمسلمین است، گفت: متاسفانه گاها شاهدیم در حوزه و دانشگاه، اساتید انقلابی، آسیب‌شناس و هشداردهنده و زمان‌شناس را گوشه‌نشین می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی به تشریح مأموریت آستان قدس پرداخت و بیان کرد: نخستین مأموریت آستان قدس فرهنگی است، دومین مأموریت ما مسئله مهم زیارت و آماده‌سازی زمینه زیارت است و تا امروز بالغ بر 700 هزار نفر زیارت اولی به‌زیارت حرم مطهر رضوی آمده‌اند.

وی افزود: سومین مأموریت آستان قدس رضوی توجه به‌ محرومین، فقرا و مستمندان است، خدمت به مستمندان در آستان قدس نسبت به‌ خدمت کمیته امداد و سایر ارگان‌ها متفاوت است، امروز توفیق شد که در سراسر کشور افراد متخصصی که علاقمند خدمت به مردم هستند را در سایه پرچم علی بن موسی رضا سازماندهی کنیم تا برحسب تخصص به هم‌وطنانشان خدمت‌رسانی کنند.

رئیسی در پایان تصریح کرد: هرکجا که با گفتمان امام و رهبری حرکت کردیم باعث رشد و کمال شد و هرکجا با این گفتمان فاصله و زاویه ایجاد شد ، مشکلات نیز رقم خوردند.

نظر شما