شناسهٔ خبر: 148416 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دهقان:بسته پیشنهادی ۵۵ محوری نمایندگان مجلس برای مشکلات اقتصادی

محمد دهقان/2 نایب رئیس فراکسیون ولایی نمایندگان مجلس از تهیه بسته پیشنهادی ۵۵ محوری برای برون‌رفت از معضلات اقتصادی کشور خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمد دهقان ، با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار دو روز قبل با رئیس‌جمهور و اعضای دولت و تأکید ایشان مبنی بر اینکه اقتصاد کشور معطل مذاکره با دولت‌های اروپایی در خصوص برجام باقی نماند، اظهار داشت: دولت در حال حاضر و پس از تجربه برجام نیز در موضوع اعتماد به غرب، یکپارچه نیست. بخشی از عناصر دولت طبعاً به دلیل خوش‌بینی مفرط به آمریکا و نیز عُلقه‌های شخصی آنها که بیشتر به سمت آمریکا و اروپاست و بعضاً حتی رفت و آمدهای خانوادگی‌شان هم به این کشورها است، هنوز رویکردشان عوض نشده است و نگاه به بیرون دارند.

دهقان ادامه داد: هرچند ممکن است تجربه برجام برای این گروه و تب و تاب آنها، چند وقتی حکم یک مُسَکن را داشته باشد، اما پس از مدتی مجدداً درد اروپا و آمریکا می‌گیرند، ولو اینکه در ظاهر به دلیل جبر زمانه تا حدودی مواضع ضدغربی بگیرند.

قطب‌نمای حرکت دولت در ۵ سال اخیر به سمت غرب بوده است

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: بخش دیگری از اعضای دولت، افراد دلسوزی هستند؛ اینها تصور می‌کردند که با ارتباط و مراوده با اروپا و آمریکا مشکلات کشور سریع‌تر حل می‌شود و چند سال هم در اتاق انتظار نگه داشته شدند و متأسفانه توسط طرف مقابل تحقیر شدند؛ البته این گروه به دلیل دلسوزی نسبت به کشور و هم به دلیل ضربه‌ای که از آمریکا و اروپا خورده‌اند و البته عُلقه شخصی هم نسبت به غرب ندارند، کم‌کم دارند خودشان را گرم می‌کنند که وضعیت جدیدی را تجربه کنند که برخی مواضع جدید آقای روحانی هم همین را نشان می‌دهد.

وی در عین حال تأکید کرد: اما به طور کلی چون قطب‌نمای دولت در پنج سال اخیر به سمت غرب تنظیم شده و ظرفیت‌های داخلی کشور به ویژه در حوزه توجه به شرق و همسایگان معطل مانده، بعید است که دولت رویکرد و اشتباهش را ۱۸۰ درجه اصلاح کند.

بسته پیشنهاد ۵۵ محوری برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، از سوی نمایندگان و کارشناسان تهیه شده است

دهقان در ادامه و با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به دولت مبنی بر اینکه نقشه راه اقتصاد باثبات تنظیم شود، اظهار داشت: در آخرین صحبت‌هایی که از آقای جهانگیری به عنوان مسئول ارشد ستاد اقتصادی دولت شنیده شد که عمدتاً هم مربوط به تصمیمات ارزی و سکه بوده، خبری از این بسته نبوده است، اما اگر به ما اجازه می‌دادند، قطعاً بسته بهتری از آنچه مثلاً توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شده، تدوین می‌کردیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌گونه نیست که ما این بسته را از خودمان درآورده باشیم؛ بلکه ما تعدادی از نمایندگان مجلس ساعت‌ها و روزهای متعدد با اقتصاددان‌های پرتحرک و خوش‌فکر کشور نشسته‌ایم و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود را شناسایی کرده‌ایم و اکنون بسته مشخصی در اختیار ماست و من احتمال می‌دهم که اگر اجازه داده باشند، این بسته کارشناسی به دست امثال آقای جهانگیری هم رسیده است؛ وگرنه خود دولت که برنامه مشخصی ندارد و هنوز دلشان نسبت به غرب سرگردان است.

دهقان با بیان اینکه این بسته پیشنهادی در ۵۵ محور جزئی تهیه شده، خاطرنشان کرد: البته اگر به صورت کلان‌تر دیده شود، محورهای موجود در این بسته پیشنهادی به عدد کمتر و در عین حال کلی‌تری کاهش می‌یابد و خلاصه بحث آن هم این است که تحریم خارجی و بی‌تدبیری‌های داخلی، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده که قابل حل است.

پیشنهاد راه‌اندازی «بورس نفت» در بسته پیشنهادی ۵۵ محوری

وی با اشاره به برخی جزئیات موجود در این بسته پیشنهادی عنوان کرد: به عنوان مثال، در حوزه تحریم نفتی با رویکردی جدید، بسته کوتاه مدتی برای حل تحریم‌های غربی‌ها ارائه شده که «راه‌اندازی بورس نفت» یکی از آنهاست.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: در این بسته پیشنهادی به راه‌حل‌های این مسئله که آرزوی متخصصان کشور بوده که خام‌فروشی نفت متوقف شود و نفت تبدیل به محصول و فرآورده و سپس عرضه شود تا هم اشتغال ایجاد و هم تحریم را بی‌اثر کند، با جزئیات پرداخته شده است.

دهقان اظهار داشت: گسترش تعاملات با شرق عالم به ویژه با همسایگان از دیگر راهکارهایی است که با جزئیات در این بسته ارائه شده و به عنوان مثال حضور در بورس‌هایی از قبیل بورس نفت چین و امثال آن که مستقل از بورس‌های غربی است، از دیگر راهکارهای موجود در این بسته پیشنهادی است.

پیشنهاد هدایت نقدینگی ۱۶۹۰ هزار میلیارد تومانی به بخش تولید، ساختمان و نفت و گاز

وی با بیان اینکه بر اثر بی‌تحرکی اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد و روحانی حجم نقدینگی در کشور افزایش یافته، خاطرنشان کرد: البته طی این مدت حجم نقدینگی حدود سه و نیم برابر شده، به گونه‌ای که در سال ۹۲ حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم، اما الان به ۱۶۹۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این یک تهدید برای اقتصاد کشور است، اما اگر این نقدینگی به درستی مهار شده و به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند یک فرصت برای کشور باشد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه در بسته پیشنهادی ۵۵ محوری برای هدایت نقدینگی به سمت تولید راهکارهای جزئی ارائه شده، افزود: سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی و طرح‌های ریلی و جاده‌ای، از جمله سرفصل‌های این راهکارها است که در این بسته پیشنهادی ارائه شده است؛ به عنوان مثال پیشنهاد شده است که بخشی از این نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز برود و سود مناسبی حتی بیش از سود بانکی، به مردم ارائه شود.

دهقان با اشاره به وجود ۴۵۰ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور گفت: در این شرایط نیز پیشنهاداتی ارائه شده است که نقدینگی با احتیاط به سمت این طرح‌ها هدایت شود که منجر به تورم مجدد علاوه بر رکود نشود.

وی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان، اگر بخواهیم پایتخت کشور را به پایتخت‌های همسایه متصل کنیم، ارز موجود در کشور برای این هدف کافی است که این نیز از طریق مدیریت حجم نقدینگی و اتصال آن به منابع ارزی با جزئیات، پیشنهاد شده است.

دولت تردیدها را کنار بگذارد و به غرب تکیه نکند

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه امیدواریم دولت این پیشنهادات را جدی بگیرد، تأکید کرد: مهم‌ترین خواسته ما از دولت این است که تردیدها را کنار بگذارد و نگاهش را از سمت غرب بگیرد و به داخل توجه کند؛ البته نمی‌گوییم روابط خود را با کشورهای دیگر قطع کند، اما خواسته ما این است که حداقل حالا که تجربه برجام را مشاهده کرده‌اند، اقتصاد کشور را به دولت‌های نامطمئن غربی متصل نکنند.

نظر شما