شناسهٔ خبر: 148412 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بختیار: باید یک متولی برای مدیریت افکار عمومی در جامعه وجود داشته باشد

علی بختیار یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: یکی از مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم این است که یک سازمان با وظایف مشخص برای مدیریت افکار عمومی در جامعه وجود ندارد بلکه مدیریت افکار عمومی در دست متولیان متعددی است.

به گزارش «نماینده»، علی بختیار در پاسخ به این سوال که مدیریت افکار عمومی جامعه  با کیست بیان کرد: امروز ما در شرایطی قرار داریم که همه قوای سیاسی و بخش‌های اداری و اجرایی کشور و ارکان نظام و بخش‌های نظامی باید به صورت تیمی با یکدیگر کار کنند. در چنین شرایطی ما شاهد بحران‌سازی‌هایی هستیم که با استفاده از ابزارها و اهرم‌های نوین رسانه‌ای اتفاق می‌افتد و هدف از آن جهت دادن این تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به نفع عده‌ای از افراد است.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر بحث‌های امپراتوری رسانه‌ای نیز مطرح است که شکل‌گیری آن بر اساس استرداد اطلاعاتی است. به هر حال ما باید در هر زمینه‌ای فناوری افکار عمومی را با رویکردی نه صرفا داخلی بلکه جهانی در پیش گیریم.

بختیار افزود: رسانه‌ها باید حرفه‌ای‌تر عمل کنند تا کارکرد رسانه‌ای ما قوی‌تر شود، در این زمینه نیاز به اقداماتی داریم. مدیریت افکار عمومی بر روی احساس امنیت اجتماعی تاثیرگذار است. امروز با وجود اینکه بخش زیادی از مدیران عالی و ارشد کشور سالم هستند اما در افکار عمومی جامعه اغلب فکر می‌کنند که مدیران از جایگاه خود سوء استفاده کنند. این ادبیات گاهی در محافل عمومی و رسمی نیز شنیده می‌شود. در جامعه ما احساس فساد از میزان فساد بالاتر است و این آسیب جدی است.

وی تصریح کرد: سازمان‌های جهانی تعیین‌کننده میزان فساد تنها شاخصی برای اندازه‌گیری دارند احساس و ادراک مردم است. مدیریت افکار عمومی باید احساس مردم را به سمت امنیت و سلامت ببرد. ضمن اینکه باید رویکرد منتقدانه نسبت به مسائل داشته باشیم و واقع‌بینانه موضوعات را مطرح کنند.

بختیار خاطرنشان کرد: شاید دلیل بسیاری از مشکلات این است که یک متولی برای هدایت افکار عمومی در جامعه ما وجود ندارد بلکه متولیان متعددی وجود دارند. باید یک متولی با یک وظیفه مشخص در این زمینه وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: آیا امروز صداوسیما مدیریت افکار عمومی را بر عهده دارد یا وزارت ارشاد یا سایر نهادهای دیگر؟ این امر هنوز روشن نیست. باید یک ماموریت صریح برای یک سازمان و نهادی برای مدیریت افکار عمومی تعریف کنیم.

نظر شما