شناسهٔ خبر: 148356 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تلگرام ابزاری برای پیشبرد اهداف آمریکاست

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه تلگرام ابزاری کاملا جدی در دست آمریکا است، گفت: از شبکه تلگرام به عنوان بستر هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه و کنترل مردم محوری علیه اهداف انقلاب اسلامی استفاده می شود، پس باید برای مقابله با تهدیدات آن رویکردی جدی اتخاذ شود

به گزارش«نماینده»، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست مدیران کمیته پدافند غیر عامل دستگاه های اجرایی کشور با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، اظهارداشت: سال ۹۷ سال ویژه ای است؛ از یک طرف ما وارد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می شویم و از طرف دیگر شاهد تمرکزی از تهدیدات و البته فرصت ها پیش روی انقلاب هستیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در یک پیچ مهم تاریخ انقلاب هستیم که باید به سلامت از آن عبور کرد.

امروز دشمن بر خلاف گذشته به صورت آشکار و به نوعی با چراغ روشن مقابل انقلاب اسلامی ایستاده است

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های امسال این است که دشمن به صورت آشکار و به نوعی با چراغ روشن مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده و تلاش می کند همه ظرفیت های موجود را علیه انقلاب به کار گیرد. پس ما باید با یک انسجام و اتحاد داخلی و به دور از اولویت های گروهی و جناحی رویکرد مقابله با این تهدید و تهدیدگر را داشته باشیم.

انسجام ملی، باید رویکرد در مقابل تهدیدات جدید دشمنان باشد

سردار جلالی رویکرد جدی سال جاری را انسجام ملی در برابر تهدیدات مختلف دانست و گفت: موضوع پدافند غیر عامل بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بی اثر سازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن اهمیت پدافند غیر عامل چندین برابر سالهای گذشته است.

وی در ادامه به تهدیدات پیش روی کشور و اولویت های پدافند غیر عامل برای مقابله با این تهدید پرداخت و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند محور اصلی تهدیدات جنگ اقتصادی است و دشمنان یک استراتژی جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده اند که رهبر معظم انقلاب در چهارده خرداد به آن پرداختند و فرمودند که آمریکا از خروج از برجام یک برنامه خاصی را دنبال می کند و آن تمرکز حداکثری فشار خورد کننده بر کشور ماست که نام آن را مادون جنگ نهاده اند.

دشمن خیال خام دارد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: آمریکا فکر می کند به دلیل مشکلات اقتصادی و البته نا هماهنگی های داخلی امکان اثر گذاری تحریم ها بر کشور بیشتر شده، البته یک پارچه عمل نکردن ما این فرصت را در اختیار دشمنان قرار داده و آنها فکر می کنند اقداماتشان نتیجه داده است پس برای گرفتن نتیجه، فشار را افزایش داده اند.

وی محور رویکرد آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را تحریم و فشار اقتصادی دانست و افزود: اهداف اولیه آمریکا ایجاد دو قطبی فشار و تحریم از یک طرف و کاهش رویکرد های دفاعی ایران است تا ما را مجبور کند شروط دوازده گانه وزیر امور خارجه آمریکا را بپذیریم و اگر این نتیجه دهد اهداف دیگر را نیز دنبال خواهد کرد.

اهداف و آرزو های آمریکا در شروط دوازده گانه وزیر امور خارجه آنها اعلام شد

سردار جلالی با بیان این که آمریکایی ها اهداف و آرزو های خود را از طریق وزیر خارجه خودشان اعلام کردند پس مسیر کامل روشن و مشخص است، افزود: باید بدانیم تحریم و فشار بر کشور و ملت ایران افزایش پیدا می کند و از بستر شبکه های اجتماعی برای اثر گذاری فشار بر مردم استفاده می کنند. پس ما به نوعی با ترکیب تهدیدات روبرو هستیم، فشار اقتصادی به عنوان بستر طرح و تحریم، به عنوان عامل فشار که مولفه های اقتصادی کشور را درگیر می کند و از سوی دیگر چون آمریکایی ها چند سالی است که استراتژی جنگ بی قاعده را به جای جنگ کلاسیک انتخاب کرده اند، یعنی جنگی که در آن مردم، محور پتانسیل فشار دشمن علیه حکومت خودشان هستند.

وی ادامه داد: در استراتژی جدید آمریکا از مردم با استفاده از رسانه به عنوان ابزاری برای فشار علیه حکومت خودشان استفاده می کند که در حوادث ده بهمن ماه گذشته توانستند نتایجی به دست بیاورند. برای جدی بودن مسئله باید به موضوع فیلترینگ تلگرام در روسیه نگاه کرد، وقتی روسیه تلگرام را فیلتر کرد آمریکایی ها در مدت کوتاهی زیرساخت های ابر آمازون و گوگل را در اختیار تلگرام قرار دادند تا بتواند در قبال حرکت روسیه بایستند البته گوگل و آمازون وقتی دیدند زیان مالی بسیاری می بینند کوتاه آمدند و روسیه توانست به ۷۰ درصد اهداف خود از فیلترینگ تلگرام برسد.

* تلگرام ابزاری کاملا جدی برای پیش بردن اهداف آمریکاست

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: این حوادث نشان داد تلگرام ابزاری کاملا جدی در دست آمریکا است و هرجا که نیاز باشد از آن حمایت می کند. همین تجربه در داخل کشور ما نشان می دهد از شبکه تلگرام به عنوان بستر هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه و کنترل مردم محوری علیه اهداف انقلاب اسلامی استفاده می شود، پس باید برای مقابله با تهدیدات آن رویکردی جدی اتخاذ شود

 در استراتژی جدید دشمن، اقتصاد بستر تهدیدات مردم محور است

وی با تاکید بر اینکه در استراتژی جدید دشمن، اقتصاد بستر و مردم محور تهدیدات انتخاب شده و ابزار آن شبکه های اجتماعی است، ادامه داد: مسئله قابل توجه این است که تمام ضد انقلاب بر بستر و پایه منافقین طراحی شده تا بتواند اقدامات برانداختن حکومت از جنس مردم محوری و با استفاده از ظرفیت های امنیتی و ضد امنیتی را پیگیری کنند و شما مشاهده می کنید رفت و آمد مشاورین ترامپ به آلبانی محل حضور منافقین زیادی است و آمریکایی ها ۱ در اجلاس های منافقین در پاریس و دیگر جاها شرکت می کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: منافقین دستشان به خون جوانان ما آلوده است و در حوادث خرمشهر رد پای آنها دیده می شود که از ظرفیت منافقین برای جاسوسی و نفوذ بهره برداری می کنند.

سردار جلالی تهدیدات زیر ساختی سایبری را یکی دیگر از موضوعات مهم دانست و گفت: تهدیدات سایبری علیه برخی از زیرساخت های کشور وجود دارد. مثلا آمریکایی ها در تحلیل های اخیر خود گفته اند چرا ما از ظرفیت های تهاجمی ساختاری علیه ایران استفاده نکنیم؛ البته دشمن صهیونیستی هم در برخی اظهاراتش به این موضوع اشاره کرده است.

تهدیدات سایبری دشمن به حوزه های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: حوزه انرژی مانند برق و گاز و حوزه ارتباطات و حوزه حمل ونقل از دیگر حوزه هایی هستند که امکان استفاده دشمنان برای حمله سایبری علیه زیر ساخت های آنها وجود دارد.

قدرت دفاعی ما تولید بازدارندگی نظامی کرده است

سردار جلالی با تاکید بر اینکه بر اساس پیش بینی ها در سال جاری تهدید نظامی نداریم، گفت: دلیل اینکه تهدید نظامی اولویت دشمنان جدی نیست این است که واقعیت های دفاعی و نظامی کشور قابلیت های بسیاری دارد و قادر است صحنه ها جنگ را تغییر دهد و تمامی فرضیات آمریکایی ها را برهم بزند. شروع جنگ نظامی عرصه جنگ علیه ما را برهم می زند و کنترل شرایط را از آنها می گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه های نظامی براساس اقدامات بسیار منسجم و مستحکم، ایران در حوزه زمینی و دریایی کاملا به بازدارندگی رسیده و در سایر حوزه ها، جنگ به ضرر دشمن است و ما نگران جنگ نظامی نیستیم اما آنها با تهدید به جنگ به دنبال معتبر کردن تهدیدات خود و ترساندن ما هستند.

حضور گسترده منافقین، ضد انقلاب فارسی زبان در فضای سایبری کشور

سردار جلالی گفت: در سناریو های تهدید باید دید که چگونه می شود تهدیدات را عملی کرد و عملیات روانی نقش بسیار مهمی دارد. ما در حوزه سایبری با پدیده ای ویژه روبرو هستیم و آن فارسی زبانان ضد انقلاب هستند؛ افرادی که در فضای سایبری حضور دارند و فارسی می نویسند اما بخش اعظم آنها در داخل کشور نیستند. طبق اطلاعات تیم های اطلاعاتی ما، حدود ۶۰ درصد از اینها در عربستان سعودی حضور دارند که احتمالا منافقین هستند.

وی افزود: بخشی دیگر از این فارسی زبانان ضد انقلاب ها هستند و عده دیگر هم داخل کشور آنها را دنبال می کنند و اینکه می بینیم در فضای سایبری بریک موضوع پرداخته می شود نشان می دهد که این تیم های ضد انقلاب در خارج و آن عده معدود در داخل در کارشان خوب عمل کرده اند. باید بدانیم همه مطالب که در فضای مجازی مطرح می شود درست نیست و با بهره گیری از ابزارهای فنی سایبری سعی می کنند عملیات روانی را تداوم ببخشد.

همه دستگاه ها باید آمادگی مقابله با تهدیدات را داشته باشند

وی ادامه داد: تلاش زیادی کردیم تا برنامه های دقیق پدافند غیرعاملی در اختیار دستگاه ها قرار گیرد که بتواند تهدیدات را بهتر بشناسند. ما برای ۵۰ شهر بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و همه استانها و دستگاه های اجرایی برنامه های ویژه ای طراحی کرده ایم و در اختیار آنها قرار داده ایم. اولین برنامه ما برای مقابله با تهدیدات ایجاد آمادگی در دستگاه ها است و همه باید آمادگی مقابله با تهدیدات را داشته باشند.

وی پدافند کالبدی را بخش دیگری از حوزه های مختلف عمل پدافند غیر عامل کشور دانست و تصریح کرد: مصون سازی اعمال ملاحظات پدافند غیر عامل در قالب طرح ها دو قسمت می شود یکی مراکز موجود که ما تلاش می کنیم نقاط استراتژیک را ایمن کنیم و طرح های در دست مطالعه را هم با رویکرد پدافند غیر عامل بررسی و طراحی کنیم که ما برای شهر های مختلف طرح های جامع موضوعی را پیش بینی کرده ایم مثلا طرح جامع آب و امثالهم.

سایبر بخش مشترک همه تهدیدات علیه کشور است

سردار جلالی گفت: در تهدیدات موجود برای کشور، سایبر مشترک است. با هماهنگی که با مرکز ملی فضای مجازی داشتیم طرح های پدافند سایبری شرایط خاص سایبری را پیش بینی کرده ایم که در چند روز آینده با حضور مسئولان سایبری کشور این برنامه در اختیار آنها قرار می گیرد تا در صورت بروز تهدید بتوانند بر اساس برنامه مقابله کنند.

حمله سایبری دشمنان به زیرساخت های کشور

سردار جلالی با اشاره به سخنان جان بولتون درباره تیر ماه داغ، گفت: باید با فوریت برای مقابله با تهدیدات آماده شویم و حوزه های بانک، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل در اولویت هستند و باید براساس طرح های پیش بینی شده اقدام شود و حرکت دوم امن سازی اضطراری است.

مصون سازی زیرساخت های سایبری امری مهم و حیاتی است

وی مصون سازی زیرساخت های سایبری را امر مهم و حیاتی دانست و گفت: یکی دیگر از اقدامات با اهمیت برگزاری رزمایش های سایبری است تا بدانیم اگر تحت تاثیر تهدیدات سایبری قرار گرفتیم کجا می توانیم تداوم کارکرد ساختارمان را دنبال کنیم.

تحریم سایبری در دستور کار آمریکا

سردار جلالی تصریح کرد: آمریکایی ها مدتی است که روی تحریم سایبری کار می کنند و با وجود میزان وابستگی که ما به فضای سایبری داریم باید بدانیم به چه حوزه هایی آسیب وارد می شود.

وی تاکید کرد: احتمال اینکه ایران تحریم سایبری شود وجود دارد اما در این تحریم، فرصت و تهدید با هم است. آمریکایی ها به دلیل اینکه می خواهند از طریق سایبری روی کشو اثر بگذارند، نمی توانند ما را تحریم بلند مدت کنند یا اینکه حوزه هایی را تحریم کنند که به ما آسیب برساند ولی کارکرد های تحریم برای آنها حفظ شود. دستگاه ها باید برای مقابله با این تهدید آماده باشند.

سردار جلالی گفت: در تابستان تلاش می کنیم چندین رزمایش سایبری برگزار کنیم تا متوجه شویم چه مشکلاتی در این حوزه داریم. یکی از این رزمایش ها در حوزه میزان وابستگی به تجهیزات خارجی است.

برچسب‌ها:

نظر شما