شناسهٔ خبر: 148349 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هدف کمیته دیپلماسی اقتصادی تقویت صادرات است

حسینی شاهرودی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: با تشکیل کمیته دیپلماسی اقتصادی، به دنبال تعامل بین این حوزه‌ها برای افزایش صادرات هستیم.

به گزارش «نماینده»، حسن حسینی شاهرودی در خصوص تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار بود معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در خصوص رایزنی‌هایی پیرامون تشکیل این کمیته در کمیسیون حضور یابد که به دلایلی این جلسه لغو شد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از سوی مجلس طی دو سال گذشته انجام شد و جلساتی که با وزیر امور خارجه داشتیم، بر ضرورت دیپلماسی اقتصادی تأکید و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه به ریاست یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه تشکیل شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد و اگر خروجی دیپلماسی برای ما علاوه بر امنیت، توسعه اقتصادی نباشد، دیپلماسی اقتصادی موفق نبوده است.

وی تصریح کرد: با تشکیل معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، قصد داریم سفارتخانه‌ها را از حالت صرفاً رایزن سیاسی به نماینده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کنیم و آنها را در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور قرار دهیم.

حسینی شاهرودی در تشریح وظایف معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: تسهیل امور مبادلات اقتصادی، شناسایی بازار، حمایت از سرمایه‌گذاران اقتصادی و تجار، برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و نشان دادن توانمندی‌های ایران در تولید و خدمات، از مهمترین وظایف این معاونت است که خط مقدم آن، سفرا هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تولیت حوزه بازرگانی را وزارت صنعت بر عهده دارد و باید در فضای تجارت جهانی حضور یابد. متأسفانه حضور کمرنگ این وزارتخانه در بازار تجارت جهانی موجب ناکارآمدی واحدهای تولیدی اقتصاد ایران در عرصه صادرات شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ارتباط تنگاتنگی با دیگر دستگاه‌ها از جمله معاون اقتصادی وزارت امور خارجه برقرار کند.

وی گفت: معاونت سرمایه‌گذاری خارجی و سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز باید همگام با وزارت خارجه در این راستا فعالیت کنند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با تشکیل کمیته دیپلماسی اقتصادی، به دنبال تعامل بین این حوزه‌ها برای افزایش صادرات هستیم.

حسینی شاهرودی با تأکید بر اینکه سفرای ایران در خط مقدم تجارت بین‌الملل حضور دارند، گفت: برای پایش و ارزیابی عملکرد تجاری ایران در حوزه بین‌الملل باید عملکرد کل مدیران برنامه‌ریز و اجرایی مورد بررسی قرار گیرد. باید با ارزیابی و عیب‌یابی عملکرد آنها، حلقه‌های مفقوده این زنجیره دیپلماسی اقتصادی را پیدا کنیم.

وی با اشاره به سفر اخیر کمیسیون اقتصادی به حوزه نخجوان افزود: کاردار سفارت آذربایجان در نخجوان، فعالیت خوبی در حوزه اقتصادی داشت تا جایی که ۷۰ درصد داروی نخجوان از ایران صادر می‌شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه سفرا و کارداران نقش مهمی در تجارت خارجی دارند، تصریح کرد: با سفرای ایران در کشورهای خارجی جلساتی برگزار کرده و از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد.

نظر شما