شناسهٔ خبر: 148345 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

روحانی مطرح کرد؛

ارز لازم برای کالاهای اساسی و ضروری مردم ، تامین است/شرایط امروز فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است

سران قوا/2 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارز لازم برای کالاهای اساسی و ضروری مردم ، تامین است، گفت:‌ روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته تداوم می یابد.

به گزارش«نماینده»، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه و در پایان جلسه سران قوه، با اشاره به اینکه قریب به اتفاق کشورها زیر بار قانون داخلی آمریکا نمی روند، گفت: در زمینه انرژی، حمل و نقل، کالاهای اساسی و تولید، مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد و همیشه زمانی پیروز شدیم که دولت و مردم در کنار هم بودند.

دکتر روحانی با بیان اینکه جلسه امروز سران سه قوه عمدتاً راجع به مسایل جاری کشور و از جمله مسایل اقتصادی و تحریمهای غیرقانونی بود که آمریکا به دنبال اجرای آنها است، افزود: خوشبختانه در زمینه اقدامات غیرقانونی آمریکا مسئولین محترم و دولت، تماس‌های خوبی با کشورهای مختلف اروپایی، چین و روسیه، کشورهای همسایه و کشورهای مهم آسیایی داشتند و قریب به اتفاق کشورها  که حفظ استقلال و حاکمیت برای آنها مهم است، پاسخ‌شان مثبت است یعنی می‌گویند که ما زیر بار قانون داخلی آمریکا نمی‌رویم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بسیار امیدواریم که روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته ادامه پیدا کند و البته ما برای  مواردی که ممکن است دچار مشکل شویم، فکر و برنامه ریزی کرده ایم و در همین جلسه نیز در خصوص راهکارهایی که با کمترین هزینه از این مرحله عبور کنیم، بحث و گفت وگو کردیم.

دکتر روحانی خطاب به ملت ایران گفت: دولت برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم ارز لازم را مد نظر قرار داده و بانک مرکزی به طور منظم این ارز را پرداخت می‌کند در بخش دوم بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در این سامانه بانک مرکزی تعاملی آغاز شده که با توافق، ارز را خرید و فروش می‌کنند. در عین حال دولت به مردم قول می‌دهد که در زمینه انرژی، حمل و نقل، کالاهای اساسی و تولید ، مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه و قطعات تولیدکنندگان را تأمین خواهیم کرد، اظهارداشت: با شرایط امروز و با ممنوعیت واردات برخی کالاهای غیرضروری و کالاهایی که نمونه آنها در داخل تولید می شود، فرصتی بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی ایجاد شده است. امروز صادرات شرایط بهتری از گذشته دارد و بنابراین از این فرصت صادرات هم شرکت‌ها و کارآفرینان و تولیدکنندگان ما می توانند استفاده کنند.

دکتر روحانی افزود: البته در مواردی، با تخلف برخی افراد مواجه هستیم. اکثریت قاطع تجار و تولیدکنندگان  ما در چارچوب قانون حرکت و به مقررات احترام می گذارند و شرایط کشور را درک می‌کنند اما افرادی نیز هستند که به قانون و مقررات توجه نمی‌کنند. دلالی‌هایی که نابسامان است، قیمت‌های نامناسبی که به خریداران عرضه می‌کنند که نادرست است، در این زمینه هم تصمیمات خوبی بین دولت و قوه قضائیه اتخاذ شده که دولت بتواند تلاش‌های بیشتری را از طریق مقرراتی که در اختیار وزارت دادگستری است انجام دهد و قوه قضائیه،‌شعبه‌های خاصی را در تهران و استان‌ها برای مبارزه با اینگونه مفاسدی که این‌روزها در جامعه ما باب شده، تشکیل دهد تا ما بتوانیم به این پرونده‌ها خیلی سریع‌تر رسیدگی کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که آمریکا بیش از همه در این ماجرای تحریم منزوی است. حاکمان امروز آمریکا، ماجراجویانه و غیرقانونی نه تنها با ملت ایران بلکه نسبت به ملت‌های دیگر و حتی نسبت به متحدان خودشان برخورد می کنند و شما می‌بینید که مردم متحدترین کشور اروپایی با آمریکا در این سفر اخیر ترامپ به انگلستان، چه واکنشی نشان دادند. برخورد مردم  در لندن و شهرهای دیگر، به گونه‌ای بود که ناچار شدند مراسم تشریفاتی این سفر را تغییر دهند.

روحانی گفت: بنابراین امروز آمریکا در افکار عمومی دنیا منزوی  و در میان مردم ایران نیز از همیشه منزوی‌تر است چرا که طرح تحریم آمریکا ،علیه ملت ایران است. اگر این تحریم برای بخش و صنعت خاصی بود، می‌توانستند بهانه‌هایی بیاورند و توجیهاتی انجام دهند اما این تحریمها، تحریمی عام و کور است که بر مردم ایران فشار وارد می‌شود و بنابراین طرح آنها فشار به ملت ایران است همان‌گونه که به ملت‌های دیگر فشار می‌آورند. حاکمیت امروز واشنگتن، بیش از همیشه در میان مسلمانان و کشورهای در حال توسعه، منفور است و حتی در داخل آمریکا هم با مشکلاتی روبرو است.

رئیس جمهور افزود: تردید نداریم که آمریکا  نمی تواند به مسیر و سیاستی که امروز نسبت به ایران، منطقه، جهان اسلام،  قدرت‌های بزرگ دنیا و حتی متحدینش اعمال می‌کند، ادامه دهد و مسیری که جمهوری اسلامی ایران پیش گرفته یعنی مسیر استقامت، ایستادگی، برنامه‌ریزی، هماهنگی با مردم و تعامل با دولت‌های دوست در سطح جهان، می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "همیشه ما زمانی در برابر توطئه های دشمن پیروز شدیم که دولت و مردم ، مصمم در کنار هم بودند"، گفت: 40 سال پیش هم در همین روزها، شاهد توطئه بزرگ آمریکا علیه ملت ایران بودیم تا انقلابش پیروز نشود. آمریکایی ها مستشاران نظامی خود را برای کودتا علیه مردم ایران وانقلابیون، به کشور فرستادند اما  ناموفق بودند  و امروز هم مردم ما ایستادگی خواهند کرد و آمریکا در این توطئه‌اش نیز ناموفق خواهد بود چرا که منطق این کشور غیرقانونی و بر خلاف مقررات بین المللی است و هیچ سازمان بین‌المللی از آن حمایت نخواهد کرد. سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی و همه کشورهای جهان به استثناء چند کشور، با سیاست‌ها، طرحها و حرف های آمریکایی ها مخالفند.

رئیس جمهوری اظهارداشت: امروز ما قوی‌تر از دیروز می‌توانیم با توطئه های دشمنانمان مقابله کرده و مسیرمان را ادامه دهیم و مردم مطمئن باشند گرچه فشارهایی خواهد بود، اما می‌توانیم زندگی مردم را در کشور با حمایت مردم اداره و از مشکلات به خوبی عبور کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرحهای اشتغالزا در کشور اشاره کرد و با تاکید بر تداوم این طرحها گفت: ما بحث اشتغال را بویژه در زمینه  صنعت ساختمان، خودروهای فرسوده و اشتغال روستائیان، به طور جد دنبال می‌کنیم و باوجود فشارهای آمریکا امسال شاهد یک تحول مثبت در زمینه اشتغال خواهیم بود.

رئیس جمهور افزود: همچنین دولت در خصوص کمک به اقشار کم‌درآمد و مستضعف جامعه و کاستن از مشکلات آنان ، طرح هایی دارد. ما برگزاری این جلسات هماهنگی سه قوه را در کنار جلسات هماهنگی اقتصادی قوا ، برای حل مشکلات کشور ادامه می‌دهیم تا ان ‌شاء الله مردم ما با مشکلات و فشار کمتر بتوانند در این مبارزه بسیار مهمی که علیه بدخواهان دارد، به موفقیت و پیروزی دست یابد.

روحانی همچنین در این گفت وگو به موضوع نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که در جلسه امروز بحث کردیم موضوع نقدینگی، منشاء و راههای جلوگیری از اضافه شدن آن و هدایت این نقدینگی در مسیر تولید بود.

رئیس جمهور واگذاری طرحهای نیمه تمام  به بخش خصوصی را یکی از راههای جذب نقدینگی خواند و افزود: اجرای طرح واگذاری پروژه های نیمه تمام که در قانون بودجه نیز آمده بود، با مشکلاتی مواجه بود. طرح‌های نیمه تمامی را که الان ممکن است جاذبه اقتصادی زیادی نداشته باشد باید با قیمت کمتر و ارزان و گاهی مجانی به بخش خصوصی واگذار کرد تا به این ترتیب نقدینگی جذب و اشتغال نیز ایجاد شود. امروز در همین ارتباط ، طرحی را به طور مقدماتی به بحث گذاشتیم که ان شاء‌الله در جلسه شنبه بحث مفصل‌تری پیرامون آن خواهیم کرد تا بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را سریع‌تر به مردم واگذار کنیم.

نظر شما