شناسهٔ خبر: 148337 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کدخدایی در نشست خبر اعلام کرد:

قانون مبارزه با پولشویی به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد شد/ هرگونه فعالیت داوطلبان انتخابات را رصد می‌کنیم

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان از مغایرت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو با سیاست‌های امنیتی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش«نماینده»، عباسعلی کد خدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری به ارائه گزارشی از مصوبات اخیر شورای نگهبان پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه ۲۶ تیر ماه سالروز تشکیل شورای نگهبان قرار داریم گزارشی درمورد فعالیت‌های شورا ارائه کنیم.

وی افزود: در ۲۰ تیر سال ۹۶ تا ۲۰ تیر سال ۹۷، تعداد ۶۲ مصوبه از مجلس شامل ۳۳ لایحه و ۲۹ طرح تقدیم شورای نگهبان شده که ۲۸ مصوبه در همان مرحله اول به تایید شورای نگهبان رسیده است و ۲۰ مصوبه هم بعد از رفع ایرادات از سوی مجلس در یک یا دو مرحله مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است، ۱۴ مورد هم همچنان در حال بررسی بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

کدخدایی تصریح کرد: ۱۵ اساسنامه همه توسط هیات وزیران تقدیم شورای نگهبان شده بود که ۱۴ اساسنماه به تایید شورای نگهبان رسیده  و تنها یک اساسنامه دارای ایراد بود، همچنین ۱۴۰ نامه از سوی دیوان عدالت اداری طی یکسال گذشته مبنی بر خلاف شرع بودن تقدیم شورای نگهبان شده بود طی بررسی‌ها مشخص شد ۸۲ نامه خلاف شرع نبوده و ۱۸ مورد خلاف موازین شرع بوده است،‌ ۶ نامه همه دارای ابهام بوده و ۳۶ نامه نیز همچنان در حال بررسی است. 

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای کریمی قدوسی نماینده مشهد پیش از این در اظهاراتی گفته بود صلاحیت روحانی در شورای نگهبان در انتخابات ۹۶ رد شده بود اما با تهدید روحانی شورای نگهبان او را تایید کرد،‌ آیا این اظهارات درست است یا نه؟ توضیح داد: آنچه که وظیفه ما است این است که همه گزارشات شورای نگهبان از طرف بنده ارائه می‌شود و هر خبری غیر از این را باور نکنید،‌بنده قبلا در این زمین پاسخ داده‌ام و همین اندازه کفایت می‌کند. 

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر رهبر انقلاب درباره الحاق ایران به لایحه پالرمو که در دیدار نمایندگان با ایشان نکاتی را فرموده‌ بودند، گفت: نظر رهبر معظم انقلاب برای همه دستگاه‌ها صاحب و حاکم است اما این مانع از آن نمی‌شود که دستگاه‌ها به وظایف خودشان عمل نکنند، این مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری انتخابات مجلس در سال ۹۸، شاهد موج جدید از حملات به شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت داوطلبان هستیم، نظر شما در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: هر جایی که به درستی به وظایفش عمل کند، همواره مورد هجمه دشمن قرار می‌گیرد، انشاءالله شما رسانه‌های داخلی در برابر این هجمه‌ها به وظایف خودتان عمل خواهید کرد. 

کدخدایی در پایان خاطرنشان کرد: هرگونه فعالیت افرادی که مورد نگاه انتخاباتی هستند برای ادوار آینده، مورد رصد شورای نگهبان قرار دارند آن هم به حکم قانون است نه توسعه اختیارات و فعالیت این افراد در شورای نگهبان محل بحث خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان اظهارداشت: لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در جلسات متعدد شورای نگهبان بررسی شد و بعد از اینکه ایراداتی نسبت به ترجمه این کنوانسیون وجود داشت، اصلاحاتی در مجلس به عمل آمد اما همچنان در ماده ۳ این لایحه ایرادات شکلی شورای نگهبان باقی است.

وی افزود: همچنین نسبت به ماده ۴ این لایحه، نسبت به مواردی که شرعاً مصارف دیگری دارد و مشمول مصادره می شود، ایراد خلاف شرع تشخیص داده شد و ۸ مورد هم تذکر در خصوص غلط های تایپی و امثال آن اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین دو مورد ایراد از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این لایحه اعلام شد که شامل مغایرت با سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های امنیتی بوده است که این دو ایراد نیز مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان مجلس اعلام شد.

کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از موارد چهارگانه مرتبط با FATF تصریح کرد: این لایحه که مربوط به قوانین داخلی خودمان بوده، صرفنظر از ایرادات ماهیتی آن، با یک ایراد شکلی مواجه و اعلام شد که با توجه به قضایی بودن لایحه و ضرورت تقدیم آن توسط رئیس قوه قضائیه، مغایر بند ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسی تشخیص داده می شود.

نظر شما