شناسهٔ خبر: 148317 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ابوترابی فرد:نادیده‌گرفتن سیاست‌های کلّی نظام، چالش‌های اقتصادی را به‌وجود آورده است

ابوترابی امام جمعه موقّت تهران گفت: نگاه‌های خُرد، که از سیاست‌های کلّی و چشم‌انداز و قانون اساسی بالنده نظام الهام نمی‌گیرد چالش‌های اقتصادی را برای ما خلق می‌کند.

به گزارش «نماینده»، حجّت‌الاسلام سیّدمحمّدحسن ابوترابی فرد، در خطبه‌های امروز(22 تیر) نمازجمعه تهران که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام، رمز سعادت دنیا و آخرت عمل صالح است اظهار داشت: آیات فراوانی از قرآن، بر این حقیقت تأکید دارد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به یک تحول در حیات فردی و اجتماعی و در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برسیم، باید به اصلاح عمل خویش همت بگماریم.

خطیب جمعه تهران با بیان دولتمردان اگر می‌خواهند بر مشکلات فراروی چیره شوند، راهی جز عمل صالح پیش روی آنان نیست، تصریح کرد: باید اقدام صحیح، مبتنی بر اصول و مبانی انجام شود که خوشبختانه در این جهت، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر عالیقدر انقلاب، به زیبایی نقشه راه را در عموم زمینه‌ها تبیین کرده است.

ابوترابی‌ فرد با بیان اینکه اقدامات مقطعی، گره گشا نیست، افزود:  بهترین عمل، آن عملی است که دوام دارد، هرچند محدود باشد. تداوم در عمل صالح، تحول‌آفرین است. 

وی با بیان اینکه تصمیم اگر مبتنی بر علم و دانش باشد، ثبات دارد، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه تقنین، قوانینی است که فاقد ثبات است. تحول در قوه مقننه، اقتضای قوانینی پایدار و باثبات را در پی خواهد داشت و این، راه تحول را هموار می‌کند.

امام جمعه موقّت تهران، لزوم صبر و استقامت را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: اقتدار امروز سیاسی و اقتدار مثال‌زدنی دفاعی و امنیت غرورآفرین ایران اسلامی و خلق جبهه مقاومت و نیز پیروزی در عرصه‌های تقابل با نظام سلطه، دستاورد صبر ملّت ایران و رزمندگان در دوران دفاع مقدس و فراز و نشیب‌ها است.

ابوترابی فرد با بیان اینکه در عرصه‌های اجتماعی، استقامت رهبران،  کافی نیست، افزود: اگر مدیریت جامعه در دستان باکفایت امیرالمؤمنین باشد، که قلّه استقامت و نماد صبر وپایداری است، امّا جامعه در کنار ایشان، صابر نباشد، پیروز صحنه معاویه است.

«استقامت رهبران صالح و امّت‌های وفادار به حق، همیشه عزّت‌آفرین است. تمام موفقیت‌های امروز ملت ایران، دست‌آورد صبر و استقامت آنان در کنار رهبریِ قدرتمند نظام اسلامی است. دست‌یابی به پیروزی‌های بزرگ‌تر، ثمره پیمودن این راه است.»

خطیب نمازجمعه جمعه تهران با بیان اینکه اگر نگاه به قلّه‌ها نبود، امروز ملّت ایران در این جایگاه قرار نداشت، تصریح کرد: مدیران اقتصادی کشور، ایران باید به یک قدرت بالنده اقتصادی در آسیا و نقش‌آفرین در معادلات اقتصادی جهان تبدیل شود و این ظرفیت، در اندازه نظام اسلامی و ملّت بزرگ ایران است. این هدف ماست نه تأمین بودجه سالانه کشور.

وی تصریح کرد: این نگاه‌های خُرد، که از سیاست‌های کلّی و چشم‌انداز و قانون اساسی بالنده نظام الهام نمی‌گیرد چالش‌های اقتصادی را برای ما خلق می‌کند.

ابوترابی فرد در خطبه دوم نمازجمعه تهران اظهار داشت: هر کجا از قرآن فاصله گرفتیم آسیب دیده‌ام و هرجا که به آن نزدیک شدیم، عزیز شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در دویست سال گذشته بیش از 50 درصد جغرافیای کشور را تجزیه کردند. با این حال، چطور این ملّت، مبدل به نماد قدرت اسلام شد؟ در سایه پیوند با آموزه‌های دین، در اتخاب رهبری صالح برای مدیریت جامعه.

خطیب جمعه تهران با اشاره به حدیثی از امام‌علی(ع) مبنی بر اینکه مدیریت رهبری سیاسی خود را در دست توانمندترین و لایق‌ترین انسان که به آموزه‌های دین برای رهبری جامعه اشراف دارد بسپارید، تصریح کرد: پاسخ به این ندای امیرالمؤمنین، این اقتدار را برای ملّت ایران خلق کرد است.

ابوترابی فرد با بیان اینکه مدیران کشور باید در پرتو علم و دانش، تصمیم بگیرند تا سلوک آنان سلوک قرآنی باشد، تصریح کرد: مدیران و مسئولان بدانند اگر مدیریت کشور با دانشگاه و حوزه گره نخورد، حرکت پرشتاب ملّت، با چالش‌های جدّی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدامات اقتصادی دولت را باید چهره‌های فاخرِ صاحب فکر و تجربه، آشنا به مسائل اقتصادی کشور تبیین کنند.

خطیب جمعه تهران، لزوم وحدت آحاد مردم را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه وحدت، همیشه نیاز ما بوده است، تصریح کرد: امروز نیاز ویژه‌ای به وحدت داریم. 

ابوترابی فرد افزود: زمینه‌های تفرقه همیشه فراوان است. جامعه اسلامی باید در کنار هم باشند.

وی با بیان اینکه در پیمودن راه‌های مبتنی بر دانش و علم و خلق قدرت، راهی جز اجماع نخبگان سیاسی و چهره‌های فاخر علمیِ حوزوی و دانشگاهی وجود ندارد، تصریح کرد: باید تلاش کرد اجماع را خلق کرد و در زیر خیمه‌ای که عمود اقتدار آن، رهبر معظّم انقلاب اسلامی است با وحدت کلمه، گردهم جمع شد.

امام جمعه موقّت تهران ادامه داد: اصلاح چالش‌های اقتصادی کشور، نیازمند اصلاح ساختارهایی از جمله نظام بودجه‌ریزی کشور است. همچنین نیازمند اصلاح رفتارها، تصمیمات اساسی و کلیدی و شجاعانه است و این تصمیمات چون هزینه دارد، اگر اجماع نخبگان سیاسی و علمی در کنار آن نباشد تداوم نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: تصمیمات شجاعانه نیازمند عزم و اراده، سلوک عقلانی و اجماع حول دانش و علم است.

«کشوری که سالهاست بودجه سالانه او، با درآمدهای نفت، گره خورده است، اگر می‌خواهد تحوّلی را تجربه کند و راه را برای خلق قدرت هموار نمایند و رابطه بودجه عمومی با نفت را به صفر کاهش بدهد، باید در گام اوّل، رابطه هزینه‌های جاری را قطع کند و این نیازمند عزم و تصمیم و مدیریت و کاهش هزینه‌ها و ارتقاء بهره‌وری است. این راه را نمی‌شود بدون اجماع پیمود. همه باید در کنار این تصمیم بایستند.»

وی ادامه داد: کشوری که با خلق پول، مشکلات خود را حل کرده و خلق پول، آن را با نقدینگی یک تریلیون و 500 هزار میلیارد تومان، روبه‌رو کرده است، اگر می‌خواهد این نقشه راه را تغییر دهد، اگر اراده کند هزینه‌های خود را با استقراض از بانک مرکزی و فروش درآمدهای ارزی کشور به بانک مرکزی تأمین نکند، این اراده نیازمند اجماع و عزم ملّی است.

ابوترابی فرد به جلسات سران قوا اشاره کرد و گفت: این جلسات که به لطف و هدایت رهبری کلید خورد، باید از سال‌ها قبل، با برنامه و نظم و با دبیرخانه‌ای مقتدر و کارآمد، با پیوند استوار با مجامع علمی و دانشگاهی و مدیران هوشمند، سامان داده می‌شد و امروز که سامان داده‌اند، ما تشکر می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: مسئولین اگر می‌خواهند تحولی خلق شود، باید مبتنی بر اجماع‌سازی و برای اصلاح اقدامات و رفتارهای ناصواب گذشته باشد.

«باید اعلام کنند ما تصمیم گرفته‌ایم در بودجه سال 98، خطاهای گذشته خود را اصلاح کنیم. باید اعلام کنند ما تصمیم گرفته‌ایم هزینه‌های غیرمنطقی، هزینه‌هایی که بار سنگینی را بر ملّت تحمیل می‌کند و دست‌آوردی برای کشور ندارد را کنار می‌گذاریم. باید اعلام کنند تصمیم گرفته‌ایم بدون پیش‌بینی منابع مطمئن و پایدار برای کشور، خلق هزینه نکنیم. باید اعلام کنند ما برای اداره کشور، دست خود را به بانک مرکزی دراز نمی‌کنیم. این را باید بگویند. این راه نجات است.»

خطیب جمعه تهران ادامه داد: اکنون که رئیس کل بانک مرکزی، پایان حکم خود و دوران مدیریت خود را تجربه می‌کند، و در آستانه تغییر رئیس کل بانک مرکزی هستیم، به رئیس جمهور محترم پیشنهاد می‌دهم برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند و یک رئیس کلّی برای انک مرکزی انتخاب شود که مورد تأیید دیگر رؤسای قوا و مورد تأیید چهره‌های هوشمند اقتصادی و مدیران لایق نظام پولی و بانکی کشور باشد.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی باید بتواند با استقلال و با مدیریت مبتنی بر دانش، سیاست‌های پولی و ارزی کشور را تنظیم کند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان صندوقی برای تأمین هزینه‌های دولت و کشور، ایفای نقش می‌کند، بدانید مشکلات اقتصادی مردم از جمله تورم، قطعاً کنترل نخواهد شد و هیچ اقتصاددانی، کم‌ترین اختلافی با این نظر ندارد. 

امام‌جمعه موقّت تهران ادامه داد: کجاست این پرچم علم؟ کجاست پرچم وحدت؟ کجاست پرچم اطاعت صادقانه از رهبری در سیاست‌های ابلاغی برای همه قوا؟ این را باید در عمل دید؛ با شعار که کار کشور راه نمی‌افتد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه دنیا می‌داند و مثلث شوم ترامپ- نتاهیو- بن‌سلمان، خوب می‌داند که قدرت جمهوری اسلامی پیشتاز و بالنده است، تصریح کرد: این جریان قدرتمند، راه را برای حرکت قدرتمند مبنی بر آموزه‌های وحیانی، در منطقه هموار کرده و هر روز سنگر جدیدی را فتح می‌کند. این قدت بالنده از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی زیرسخت‌های اقتصادی که در طول این چهار دهه با همت همین مدیران شکل گرفته است.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های مختلف کشور، افزود: با وجود ده‌ها مؤلفه قدرت، جمهوری اسلامی در سایه مدیریت مبتنی بر علم، به سرعت به یک قدرت اقتصادی بزرگ تبدیل خواهد شد.

نظر شما