شناسهٔ خبر: 148314 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

گودرزی:اروپایی‌ها در مبادلات مالی یورو را جایگزین دلار کنند

گودرزی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده در ادامه مذاکرات در برجام باید موضوع جایگزینی یورو و یا سایر ارزها به جای دلار در مبادلات مالی را مدنظر قرار دهد.

به گزارش «نماینده»، مسعود گودرزی با اشاره به صحبت وزیر خارجه روسیه مبنی بر توافق سه کشور اروپایی عضو برجام برای استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار، گفت: اروپایی‌ها باید در بسته پیشنهادیشان مشخصا تعیین کنند که می‌خواهند مبادلات مالی بر چه اساسی پیش رود و اینکه چقدر می‌توانند نفت ما را بخرند، همچنین در ادامه راه نقل و انتقالات مالی بر اساس چه مکانیزم و با چه ارزی انجام می‌شود.

وی افزود: اروپایی‌ها باید مکانیزم نقل و انتقال پول و نحوه مبادلات بانکی را تعیین کنند، چون ما در دوران برجام هم مشکلی از حیث انتقال پول داشتیم که با وجود گشایش‌هایی باز هم مشکل وجود داشت، مشکلی که در پسابرجام بیشتر هم می‌شود.

گودرزی با تاکید بر اینکه جایگزینی یورو با دلار وضعیت ایده‌آلی است، گفت: ما در حوزه یورو می‌توانیم با بانک‌های مشترک اروپایی کار کنیم به همین دلیل لازم است تیم مذاکره‌کننده بر روی جایگزینی یورو به جای دلار تمرکز کند، البته می‌توانیم از طریق سایر ارزها هم این کارها را انجام دهیم.

وی توضیح داد: ما می‌توانیم فروش نفت را از طریق ارزهای جایگزین دلار انجام دهیم که این به پیمان مشترکی با کشورهای اروپایی نیاز دارد، قطعا یورو بهترین گزینه به جای دلار است که یک قدم رو به جلو نیز محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: البته اروپایی‌ها باید در این باره نیز ثابت قدم باشند نه اینکه بگویند بخش خصوصی و بانک‌های خصوصی به آنها ربطی ندارد و آنها نمی‌توانند در این باره کار کنند، باید بسترسازی‌های لازم صورت گیرد و کشورهای اروپایی خود را ملزم به این کار بدانند.

نظر شما