شناسهٔ خبر: 148313 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اردکانیان:صادرات یا فروش آب به هیچ کشوری نداریم

اردکانیان وزیر نیرو با تکذیب شایعات اخیر مبنی بر فروش آب شرب به کشورهای همسایه تاکید کرد که هیچ برنامه، طرح و پیشنهادی برای صادرات یا فروش آب به کشورهای دیگر نداریم.

به گزارش «نماینده»،رضا اردکانیان شب پنجشنبه در حاشیه سفر به استان اردبیل طی گفتگو با مردم اردبیل اضافه کرد: در روزهای اخیر که مردم برای تامین آب و برق مورد نیاز در زحمت هستند عده ای مغرضانه شایعه صادرات را راه انداخته اند که از اساس صحت ندارد.

وی با بیان اینکه کم آبی واقعیتی کتمان ناپذیر و جزئی از واقعیت اقلیم کشور است، تصریح کرد: امسال بارش ها به طور میانگین ۲۶ درصد کمتر از سال قبل بوده ضمن اینکه در مناطق جنوبی کشور بارندگی ها کاهش بسیار بیشتری داشته، لذا در این شرایط نباید به بد مصرف کردن عادت کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تامین آب مطمئن وظیفه دولت است اما مدیریت مصرف وظیفه ای میان بخشی بوده و باید همه عوامل موثر مشارکت کنند، یادآور شد: اگر قرار باشد با مدیریت و استفاده غلط آن را در مشک سوراخ بریزیم دچار مشکلات بیشتر خواهیم شد.

هدر رفت آب از بزرگترین مشکلات مدیریت منابع است

وی هدررفت را یکی از بزرگترین مشکلات موجود در مدیریت منابع آب کشور برشمرد و ادامه داد: متاسفانه طبق گزارش های رسمی فقط در دشت مغان استان اردبیل سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در شبکه های انتقال آب از بین می رود.

اردکانیان با اشاره به وضعیت تولید و توزیع برق کشور متذکر شد: هم اکنون با روند فعلی مصرف در سطح کشور حدود پنج هزار مگاوات کمبود داریم که باید با صرفه جویی بیشتر از این دوره پرمصرف که عمدتا ناشی از گرمای هواست، عبور کنیم.

وی بیان داشت: امسال به علت گرمای هوا، مشکل کمبود برق نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای همسایه نیز وجود دارد، چنانچه طی روزهای اخیر در کشور جمهوری آذربایجان نیز کل شبکه برق برای مدتی قطع و از مدار خارج شد و هنوز هم مشکل بطور کامل رفع نشده است.

کمبود پنج هزار مگاوات برق در کشور

وزیر نیرو با بیان اینکه خطوط فشار قوی انتقال برق ایران به تمام کشورهای همسایه متصل است، ادامه داد: در حال تبدیل به هاب بزرگ تولید و انتقال برق هستیم و این فرصتی است تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی برق خورشیدی را در مناطق مرکزی ایران تولید و علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر صادر کنند.

اردکانیان همچنین با تشریح برنامه ها و دستاوردهای سفر به استان اردبیل تاکید کرد که با توجه به منابع آب موجود در سطح این استان با تکمیل شبکه ها و مدیریت و استفاده بهینه از منابع موجود، برای تامین آب مطمئن در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت استان اردبیل در دراز مدت به جمع بندی رسیدیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری شش هزار میلیارد تومانی دولت در صنعت آب و برق استان اردبیل افزود: پروژه های بسیار بزرگ و مهمی در حوزه های آب و برق استان اردبیل اجرا می شود که تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

تمام آب‌های مرزی کشور مهار شده است

وزیر نیرو با اشاره به هفت طرح مهم آبی در دست اجرا در استان اردبیل ادامه داد: در این سفر از این طرح های ملی در استان بازدید و به بررسی مشکلات موجود آنها پرداختیم و مصمم هستیم تمام این طرح ها ظرف سه سال آینده به بهره برداری برسد.

وی به مهار آب های مرزی در کشور اشاره کرد و متذکر شد: با عنایت مقام معظم رهبری و دستور رییس جمهور تقریبا تمام آب های مرزی کشور با رعایت ضوابط بین المللی مهار شده و بجز حقابه های متعارف کشورهای همسایه آبی خارج نمی شود.

اردکانیان با بیان اینکه مهار آب های مرزی محدود به مرزهای کشور است و ما باید در داخل کشور و بین استان ها به دنبال مدیریت بهینه آب باشیم، اضافه کرد: در عمل نمی توان آب های داخل یک استان را محصور کرد؛ اگر نتوانیم آب موجود را عادلانه تقسیم کنیم بسیاری از جمعیت کشور باید از سرزمین خود کوچ کنند.

تامین نیاز کامل استان‌های پرآب در اولویت خواهد بود

وی در خصوص بحث حقابه استان های مرزی تصریح کرد: در مدیریت منابع آب حوزه های آبریز، تامین نیاز کامل استان های پر آب در اولویت خواهد بود ولی از هدر رفت آب های مازاد جلوگیری خواهیم کرد.

وزیر نیرو همچنین شرایط استان اردبیل را در برخورداری از شبکه آب روستایی نسبت به میانگین کشوری مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: با این حال وضعیت موجود را مطلوب نمی دانیم و برای تامین آب و منابع مالی لازم جهت توسعه شبکه های روستایی اقدام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه با انجام کار کارشناسی به طرح های در دست اجرای استان اردبیل کمک خواهیم کرد، یادآور شد: با فضای خوب همکاری که در سطح مدیران این استان وجود دارد حتما به نتایج خوب و تعیین کننده ای خواهیم رسید.

نظر شما