شناسهٔ خبر: 148312 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شیخ الاسلام: عربستان مانع مذاکرات یمن است/یمنی‌ها توانایی دفاع از خود را دارند

حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر خارجه گفت: تا زمانی که بن سلمان از هدف دست یابی به پادشاهی کوتاه نیاید و در پی تحقق آتش بس و صلح در یمن نباشد، مذاکرات صلحی که ایران برای آن تلاش می‌کند به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش «نماینده»، حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امورخارجه پیرامون فضاسازی های اخیر محافل غربی عربی در اتهام زنی های مجدد به ایران در ارسال تجهیزات و سلاح به نیروهای انصارالله یمن اظهارداشت: کسانی که این اظهارات را بیان می‌کنند، خودشان می دانند که دروغ می گویند، چطور ممکن است در شرایطی که کشور یمن از طرق هوایی، زمینی و دریایی محاصره است و مردم مظلوم آن در معرض خطر بیماری های مختلفی از جمله وبا قرار دارند و بحران دارو و مواد غذایی در آنجا بیداد می‌کند، ایران یا هر کشور دیگری بتواند به آنها سلاح ارسال کند؟

وی گفت: همه جنایتکاران در این موضوع به اسم اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حال مشارکت در این جنایت هستند، در این شرایط حتی نمی شود کمک های انساندوستانه برای یمن ارسال کرد چه برسد به کمک های نظامی و دفاعی. اشتباه کسانی که انصارالله و توان مردم یمن را دست کم می گیرند و توانایی آنها را زیر سوال می برند این است که آنها را با خودشان مقایسه می کنند که همه چیز خود را از خارج تامین می کنند یعنی تا چند وقت دیگر حتی آب خوردن آنها هم از بیرون کشور تامین می شود.

شیخ الاسلام افزود: کشورهای مرتجع عربی همه چیز را با پول خریداری می کنند و فکر می کنند این موضوع همیشگی است، در حالی که این نفتی که دارند و پول و درآمد حاصل از آن یک روز تمام می شود و به قول آقای ترامپ وقتی این گاو را خوب دوشیدند، گوشت آن را تناول می کنند. 

مشاور امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه یمنی ها توانایی لازم برای دفاع از خودشان را دارند، تصریح کرد: آمریکایی ها و سعودی ها در توطئه علیه یمنی ها شکست خوردند و به خواست خدا این شکست ادامه هم خواهد داشت و در عملیات الحدیده که اخیراً آن را پشت سر گذاشتیم هم شاهد شکست ائتلاف متجاوز به یمن بودیم که پیروزی بزرگی برای یمنی‌ها به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بنابراین این قبیل فضاسازی ها و هیاهوهای رسانه ای در قبال یمن صرفا به دلیل سرپوش گذاشتن به روی شکست های اخیر آنها است، ببینید این جنگ هدفش یمن نبوده، هدف آن موضوعات داخلی یمن هست به این تعبیر که محمد بن سلمان که در رویای رسیدن به شاهی به سر می برد می خواهد به این وسیله شرایط را برای کنار زدن رقبا و به دست گرفتن قدرت کامل و پادشاهی در عربستان مهیا کند.

شیخ الاسلام گفت: من فکر می‌کنم عربستان تا زمانی که به این هدف خود نائل نشود این مشکل پا برجا می ماند و همچنان گزینه نظامی را مد نظر دارد، چرا که پیشنهادات قابل قبول و منطقی برای گفتگو و مذاکره در این خصوص وجود دارد که دو سه پیشنهاد آن را ایران مطرح کرده، اما آنها تاکنون هیچ پیشنهادی را برای صلح و مذاکره قبول نکردند و این در حالی است که این پیشنهادات معقول را اروپایی هم قبول دارند ولی شاهنشاهی سعودی قبول نمی‌کند.

مشاور سابق وزیر امورخارجه اظهارکرد: ایران در این زمینه اگر همان طرح صلح خود را پیش ببرد می تواند کار مفیدی به حساب آید، طرح صلح ما هم ساده است ابتدا برقراری آتش بس، دوم رسیدگی انسانی به کسانی که از این بحران آسیب دیده اند و سوم گفتگوی یمنی یمنی است، که در نهایت راه حلی که به آن می رسند را به همه پرسی بگذارند، ما همین راه حل را در سوریه مطرح کردیم که امروز در حال پیشرفت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مذاکرات تا زمانی که محمد بن سلمان از هدف دستیابی به پادشاهی کوتاه نیاید و در پی تحقق آتش بس و صلح در یمن نباشد، به نتیجه ای نمی رسد، البته باید گفت به دلیل آنکه در نهایت بن سلمان در این موضوع شکست خواهد خورد و پادشاهی را هم نمی بیند، چرا که مردمش می بینند این فرد با تحمیل هزینه سرسام آور در جنگ یمن نتوانسته موفق شود.  عربستان کشور امنی بود در حالی امروز مرزها و پایتخت آن ناامن شده که همه اینها به دلیل زیاده خواهی‌ها و ماجراجوهای بن سلمان است.

نظر شما