شناسهٔ خبر: 148305 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

استیضاح وزیر اقتصاد ارتباطی به التهابات ارزی ندارد

حاجی دلیگانی/2 عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه، التهابات اخیر ارزی ارتباطی با استیضاح وزیر اقتصاد ندارد از اصرار سوال برانگیز سیف برای عدم تحقیق و تفحص از بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش «نماینده»، حسین حاجی دلیگانی، در پاسخ به این سوال که آیا دلیل استیضاح وزیر اقتصاد التهابات اخیر ارزی است، گفت: 9 ماه قبل وقتی وزیر اقتصاد برنامه خود برای مدیریت یکی از مهمترین وزارت خانه های کشور را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد توانست  رای لازم را از مجلس کسب کند اما امروز همان برنامه کاری به شاخصی برای سنجش عملکرد وزیر تبدیل شده است.

وی افزود، متاسفانه در ماههای اخیر شرایط اقتصادی کشور دچار چالش شده است و ما یکی از مسببان اصلی وضعیت فعلی را وزیر اقتصاد می‌بینیم که مدیریت و توانمندی لازم را برای تصدی این حوزه نداشته است.  در بحث استیضاح نمایندگان تنها از ظرفیتهای قانونی استفاده میکنند تا فضای اقتصادی کشور در مسیر صحیح کارشناسی قرار گیرد.

به گفته حاجی دلیگانی، استیضاح وزیر اقتصاد بر مبنای مباحث کارشناسی است و متاسفانه آنچه که ایشان در برنامه خود در روز رای اعتماد در مجلس بیان کرده اند، اجرایی نشده و محورهای استیضاح دقیقا با برنامه هایی که خود  وزیر اقتصاد اعلام کرده، مطابقت دارد.

امضا به اندازه کافی وجود دارد

وی با اشاره به جدیت نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر اقتصاد گفت:  امضا به اندازه کافی برای استیضاح وجود دارد و حتی اگر تعدادی از نمایندگان تا بعد از تعطیلات تابستانی مجلس به هر دلیلی امضای خود را پس بگیرند بعید است که حد نصاب برای استیضاح از بین برود.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: ما برای بحرانهای ارزی و جهش قیمت سکه از 7 ماه قبل به مسئولان دولتی هشدار داده بودیم. حتی بحث تحقیق و تفحص از بانک مرکز را نیز کلید زدیم اما متاسفانه این درخواست تحقیق و تفحص در کمیسیون اقتصادی مجلس معطل مانده و اعضای این کمیسیون باید در این خصوص پاسخ گو باشند که چرا حتی با اوج گیری التهابات ارزی مانع از انجام تحقیق و تفحص از بانک مرکزی شده اند.

اصرار سیف برای عدم اجرای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

وی مدعی شد، رئیس کل بانک مرکزی چندین بار اصرار کرد تا بحث تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به جریان نیافتد. هر بار که ایشان اصرار میکردند ما نیز بیشتر واقف شدیم که حتما مسائل مهمی وجود دارد که این دوستان متمایل به شفاف شدن آن نیستند.

خسارت 20 هزار میلیارد تومانی از سوی موسسات مالی و اعتباری/بازنشستگی برای پاداش نجومی

حاجی ادامه داد، تنها در بحث موسسات مالی و اعتباری 20 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شده که بانک مرکزی باید در این خصوص پاسخ گو باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به بازنشستگی تعدادی از مدیران بانک مرکزی با حقوق نجومی گفت: هنوز فراموش نکرده ایم که چگونه تعدادی از مدیران ارشد این سازمان در انتهای سال96 درخواست بازنشستگی ارائه کردند تا مشمول حکم قانون بودجه سال97  نشده و بتوانند از حداکثر مزایای پاداش پایان خدمت استفاده کنند.

وی افزود، افرادی که این طور ترجیح میدهند برای استفاده از مزایا بازنشست شوند چه طور قرار شد که دوباره به کار بازگردند، این یک چالش بزرگ بود که متاسفانه توجه خاصی به آن نشد.

سازمان مالیاتی یکی از پاشنه‌های آشیل وزیر اقتصاد

حاجی دلیگانی با بیان اینکه یکی از ضعفهای عمده وزیر اقتصاد به بحث سازمان مالیاتی باز می‌گردد گفت: حتما در خاطر دارید که رئیس جمهور چند روز قبل از برخورد قاطع مالیاتی با سودجویان بازار سکه  و ارز خبر داده داده بود. سوال این جاست که سازمان مالیاتی که هنوز نتوانسته طرح جامع مالیاتی را کامل کند باکدام ابزار می‌خواهد برخورد قاطع مالیاتی را با سود جویان انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: عملکرد دستگاههای زیر مجموعه جزو محورهای استیضاح وزیر اقتصاد میباشد و حتما در جلس استیضاح وزیر اقتصاد باید در خصوص کوتاهی‌های انجام شده در تکمیل و راه اندازی طرح جامع مالیاتی پاسخگو باشند.

حاجی ادامه داد، هنوز وضعیت برخورد با فرار مالیاتی در کشور شفاف نیست و متاسفانه فشاری که از سمت مالیات در شرایط رکودی به کسبه جز و تولید کننده وارد شده  حس بی عدالتی را تعمیق کرده  و مسئولان باید در این خصوص  پاسخ گو باشند.

مردم ناظر اعمال نمایندگان

وی در پایان گفت: در شرایط امروز کشور مردم ناظر عملکرد نمایندگان مجلس هستند، وقتی فشارهای اقتصادی ناشی از بی مدیریتی‌ها موجب افزایش فشارها شود کوچکترین حرکات و تصمیمات نمیاندگان مجلس از دید آنها دور نمی ماند. در روزهای اخیر نیز نمایندگان برای استیضاح برخی وزرا امضا جمع کرده اند اگر قرار باشد برخی به دلایل واهی  امضایشان را پس بگیرند این قبیل تحرکات از دید تیز بین افکار عمومی دور نخواهد ماند.

نظر شما