شناسهٔ خبر: 148300 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شهرداری ۲ هزار تومان تخفیف داد/ پلی که دوباره پولی شد

تهران پل نهج البلاغه اخذ هرگونه عوارض از اماکن شهرداری باید با مجوز شورای شهر تهران باشد اما همچنان در برخی زیر مجموعه های شهرداری در برابراجرای این قانون مقاومت می شود.

به گزارش «نماینده» اردیبهشت ماه بود که  در گذر اتفاقی از پل ایجاد شده در حد فاصل دو پارک پردیسان و نهج البلاغه متوجه فروش بلیت ۱۰ هزار تومانی برای عبور از این پل شدیم.

موضوعی که با اعتراض اعضای شورای شهر متوقف شد. شهرداری منطقه اعلام کرد این پل یک هفته به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده وبرای انجام تست های نهایی مربوط به چگونگی خدمات رسانی باز بوده است.

در توضیحی که شهرداری منطقه به رسانه ها ارسال کرد به پولی که در این مدت بهره برداری آزمایشی از شهروندان گرفته شده بود اشاره ای نشد اما به نقل از معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه گفته شد: این  پل به عنوان یک واصل  جهت دسترسی از نقطه ای به نقطه دیگر ایجاد نشده است بلکه یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران خواهد بود که تجهیزات متعدددر آن دیده شده است که در نوع خود کم نظیر است.

 در حالی این مقام مسئول ایجاد این پل برای دسترسی دو پارک را انکار می کند که در زمان طراحی این پل اصلی ترین دلیل آن همین دسترسی میان دو بوستان عنوان شده بود.

در گفتگویی که حمیدرضا رنجبر معاون وقت ترافیک منطقه در آن دوره انجام داده اعلام شده بود : با این کار بین ۲ بوستان ارتباط ایجاد می‌شود و شهروندانی که می‌خواهند از بوستان پردیسان به نهج‌البلاغه یا بالعکس بروند دیگر نیازی به طی مسافت طولانی نداشتند.

ساخت پل معلق نهج‌البلاغه از سال ۱۳۸۹ شروع شد آن زمان اعلام شد، این پل، طولانی‌ترین پل کابلی عابر پیاده در شهر تهران است و نمونه آن در کشور و حتی در خاورمیانه فقط در شهر مشگین‌شهر وجود دارد.

انکار هدف اولیه طراحی پل/ با تغییر مدیران ورق برگشت

در توجیه احداث این پروژه اعلام شده بود :این پل یکی از ۵ نماد تهران خواهد بود  و از شب‌مردگی و خلوتی ضلع شرقی بوستان نهج‌البلاغه و غربی بوستان پردیسان کاسته می شد. چون در شرق بوستان نهج‌البلاغه زمین بازی کودکان و قلعه ۱۳ متری‌ای وجود داشت که به دلیل دسترسی سخت به آن مورد استفاده واقع نمی‌شد اما پس از این کودکان می‌توانند در این فضا بازی کنند. علاوه بر تمامی این موارد امکان استفاده همزمان از پارکینگ‌های ۲ بوستان وجود دارد که نتیجه‌اش توزیع بار ترافیکی در پارکینگ‌های ۲ بوستان است.

به جز انکار هدف اولیه طراحی این پل، آگاهی از دریافت پول برای عبور ازپل هم رد شد. اما پس از مدتی دوباره از شهروندان برای عبور از آن پول گرفته می شود. اما این بار شهرداری ۲ هزار تومان به شهروندان تخفیف داده و برای عبور از این پل ۸ هزار تومان می گیرد.

تذکر فراهانی به اخذ عوارض غیر قانونی از شهروندان

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به اخذ عوارض بدون اطلاع شورای شهر تهران به مهر می گوید : طبق قانون اخذ هر گونه عوارض و نرخ بهره برداری از اماکن شهرداری باید توسط شورای شهر تهران انجام شود اما در حال حاضر شاهد هستیم در برخی زیر مجموعه های شهرداری خودشان عوارض را مشخص می کنند.

او ادامه می دهد : پل کابلی اتصال پارک پردیسان به بوستان نهج البلاغه، مجموعه برج میلاد، اخد عوارض پارک در اراضی عباس آباد و محوطه باغ کتاب مواردی است که اعضای شورای شهر نسبت به آن تذکر داده اند اما متاسفانه همچنان این عوارض از شهروندان گرفته می شود.

فراهانی تاکید کرد : در صحن شورا نسبت به این تخلف روشن تذکر خواهم داد تا بی توجهی به این رویه قانونی به پایان برسد و این مسایل به ریل اصلی خود باز گردد و نرخ عوارض دریافتی در شورا مصوب و پس از آن از شهروندان اخذ شود.

 مسئولان شهری دلیل دریافت عوارض از این پل را ساخت آن توسط بخش خصوصی می دانند اما توضیح روشنی در خصوص مقاومت در برابر اجرای قانون و تعیین نرخ بلیت تردد از سوی شورای شهر ندارند.

نظر شما