شناسهٔ خبر: 148298 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

از هیاهوی مبارزه با رانت تا بذل و بخشش کارت های سیار و عدم شفافیت

طرح ترافیک در کنار ضرورت اعلام نام رسانه هایی که خبرنگاران آنها سهمیه طرح ترافیک دریافت کرده اند، لازم است معاونت حمل و نقل و ترافیک توضیح دهد که بر چه اساس کارت شناور که شنیده شده با یک میلیون تومان شارژ دارد را توزیع کرده است.

«نماینده» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت ایران بانی اصلی طرح جدید ترافیک است؛ طرحی که مناقشات و چالش ها پیرامون آن تا به امروز نیز ادامه داشته است.  اگر عملکرد شهرداری تهران را در ۱۰ ماه گذشته مرور کنیم، به جای افتتاح پروژه ها یا شروع طرح های عمرانی جدید، تنها و تنها یک طرح را می توان یافت که از ابتکارات مدیریت جدید شهری است. طرح جدید ترافیک برای کاهش ترافیک، آلودگی هوا و به ادعای پورسیدآقایی جلوگیری از رانت و سهمیه خواهی ارگان ها و دستگاه های دولتی و عمومی  در دستور کار شهرداری قرار گرفت. این تنها طرحی است که شهرداری جدید از صفر تا صد آن را برعهده گرفته ولی عملکرد همین طرح نیز همچنان با چالش و ابهام روبه رو است.

طرح ترافیک بیش از سه دهه به صورت کاملا روتین و عادی در تهران در حال اجرا بود، اجرای چنین طرحی حتی به عنوان عملکرد در گذشته محسوب نمی شد و همچون جمع آوری زباله یک اقدام عادی در پایتخت بود. اما مدیریت جدید شهری آنچنان پیرامون اجرای طرح جدید ترافیک غوغا و هیاهو کرده که می توان آن را جزء تنها دستاورد ۱۰ ماهه مدیریت جدید شهری قرار داد. دستاوردی که باعث برهم ریختن نظام ترافیکی پایتخت برای مدتی شد و به محل جدیدی برای رانت و سهمیه خواهی و حتی عدم شفافیت در شهرداری تبدیل شده است.

پورسیدآقایی در توجیه طرح جدید ترافیک در همان اوایل طرح این موضوع مدعی بود که این طرح برای جلوگیری از رانت و بی عدالتی اجرایی خواهد شد. او معتقد بود که سال هاست شهرداری به صورت سلیقه ای به سازمان ها و نهادها طرح شناور ترافیک می داده و معاونت جدید قصد دارد تا سازوکاری شفاف برای جلوگیری از رانت ایجاد کند. هرچند ادعای وجود رانت نیز محل مناقشه بود و بسیاری از مدیران سابق شهری آن را جوسازی و سیاه نمایی برای فرافکنی می دانستند.

به هر حال با وجود ادعای پورسید آقایی در همین دو ماهی که از اجرای طرح جدید می گذرد، نه تنها خبری از شفافیت و جریان آزاد اطلاعات نیست، بلکه رانت نیز در این محل ایجاد شده است. فروش کارت های طرح جدید ترافیک با قیمت های نجومی ۱۰ میلیون تومانی در سایت های تبلیغاتی تنها یکی از این نمونه هاست. در کنار این با وجود ادعای شفافیت در ارائه سهمیه خبرنگاران، شاهد اقداماتی  بودیم که تا به امروز در شهرداری شاهد آن نبودیم. معاونت حمل و نقل و ترافیک پس از هفته ها تبلیغات و ادعا برای انتشار اسامی خبرنگاران حائز سهیمه، لیست ۲۲۴۰ نفری را بر روی سایت قرار داد ولی هیچ خبری از نام رسانه محل فعالیت این افراد نبود. تا آنجاییکه مشخص شد که برخی از نمایندگان مجلس، فرزندان آنها، کارمندان روابط عمومی شهرداری و برخی از معاونت ها نیز به نام خبرنگار طرح دریافت کرده اند!

با وجود مصوبه شورای شهرتهران برای اعلام نام رسانه ها، پورسید آقایی از انجام آن سر باز می زند! محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در پاسخ به این پرسش که یکی از مدیران معاونت حمل و نقل ترافیک اعلام کرده که اگر نام رسانه‌ها را اعلام کنیم موضوع سهم‌خواهی پیش می‌آید؟ گفته است: «به آنها چه ارتباطی دارد چه پیش می‌آید آنها باید مصوبه را اجرا کنند و نمی‌توانند مصوبه تفسیر کنند. در مصوبه آمده است که باید نام خبرنگار به اضافه رسانه‌ای که در آن فعال است منتشر شود که این امر تا کنون از سوی شهرداری تهران رخ نداده است.»

در کنار موضوع عدم شفافیت و مقاومت پورسید آقایی در برابر آن، شنیده شده ۴۰۰۰ کارت سیار  میان دستگاههای مختلف و شورای شهر تهران با شارژ یک میلیون تومانی توزیع شده است. چگونه تا پیش از  این پورسید آقایی مدعی بود که طرح جدید ترافیک را برای جلوگیری از رانت اجرایی خواهد کرد ولی با اجرایی شدن آن، خود وی متولی توزیع رانت شده است. این عمل درحالی صورت گرفته که معاونت حمل و نقل و ترافیک حتی به اعضای شورای شهر نیز پاسخگو نیست. علیخانی درباره خبر توزیع چهار هزار کارت شناور در میان نهادهای خاص گفته است: «من در مورد این موضوع  چیزی نمی‌دانم چرا که یک ماه است از معاونت حمل و نقل ترافیک خواسته‌ایم آمار و اطلاعات به ما بدهند که چه تعداد مجوز طرح ترافیک صادر کرده‌اند و به چه افراد یا نهادهای داده‌اند اما آنها توجهی به نامه‌های شورا نمی‌کنند.»

اما برخلاف علیخانی، ناهید خداکرمی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر وجود این کارت را تایید می کند. وی در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کرده: «این کارت‌های طرح ترافیک سیار برای استفاده روی ماشین های شخصی اعضای شورا است.»
 وی در پاسخ به این پرسش که گفته شده این طرح های سیار یک میلیون تومان شارژ دارد گفت: «من به طور دقیق نمی‌دانم زیرا هنوز از این کارتها استفاده نکرده ام و از کم و کیف آن خبر ندارم.»

حال در کنار ضرورت اعلام نام رسانه هایی که خبرنگاران آنها سهمیه طرح ترافیک دریافت کرده اند، لازم است معاونت حمل و نقل و ترافیک توضیح دهد که بر چه اساس  کارت شناور که شنیده شده با شارژ یک میلیون تومانی توزیع کرده است. اساسا چرا عوارض شهروندان تهرانی می بایست هزینه شارژ کارت شناور مسئولان و مقامات و یا مدیران و اعضای شورای شهر تهران شود! معاون حمل و نقل ترافیک که مدعی مبارزه با رانت و برقراری عدالت برای احقاق حقوق شهروندان تهرانی بود، با طرح جدید ترافیکی که برای اجرای آن اصرار داشت، چند محل جدید برای رانت جویی و سهم خواهی ایجاد کرده است و به نظر می رسد در شواری شهر تهران نیز هیچ اراده ای برای مقابله با این اقدامات خودسرانه وجود ندارد.

نظر شما