شناسهٔ خبر: 148292 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توسعه روستاها در حد گفتمان و طرح است

خادم عضو فراکسیون توسعه روستایی مجلس با بیان اینکه توسعه روستاها  در حد گفتمان و طرح است،گفت: بازگشت روستاییان به روستاها با ایجاد اقتصاد مولد در روستاها امکان پذیر است.

به گزارش «نماینده» علاءالدین خادم، درباره وضعیت مهاجرت روستاییان به شهرها، گفت: روستاییان نقش بسزایی در ایجاد اقتصاد مولد در حوزه اقتصاد کلان را دارند اما متاسفانه عدم حمایت ازجامعه روستایی بر مبنای آمایش صحیح از ظرفیت‌های اقتصادی- روستایی موجب شده است، بسیاری از روستاییان به شهرها مهاجرت کنند.

نماینده مردم سپیدان درمجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نوع نگاه ونگرش برنامه‌های توسعه‌ای روستاها باید برای ایجاد اقتصاد مولد دگرگون شود تصریح کرد: برای پایداری در اقتصاد روستایی می‌بایست، توسعه زیر ساخت‌های توسعه‌ای عمرانی روستاها ازجمله آب، برق وگاز نیز  مورد توجه ویژه قرار بگیرند تا روستاییان برای بازگشت به روستاها دلگرم شوند و یکی از موضوعاتی که از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند، ایجاد فرصت‌های اشتغال پایداراست.

 خادم افزود: تسهیلات و اشتغال روستایی برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستایی می بایست مدنظر قرار بگیرد اما موضوعی که نباید از آن غافل شداین است که  بروکراسی اداری از روستاها رخت ببنند زیرا بحت توسعه روستاها در مجلس  شورای نیز مطرح شده است اما هنوز اجرایی این طرح درحد گفتمان است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی در قالب طرح ساماندهی روستایی می‌بایست، دغدغه مردم را از حاشیه نشینی کاهش بدهند تا بتوان اقتصاد روستایی را ساماندهی کرد و این در حالی است که طرح هادی روستایی نیازمند الحاق و اصلاح است.

عضو فراکسیون توسعه روستایی مجلس با بیان اینکه روستاییان در کشور نقش مولد پایدار در اقتصاد کشور را برعهده دارند یادآور شد: نبود برنامه ریزی مناسب و عدم آمایش  بهینه در روستا سیر افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها را رقم زده است.

نظر شما