شناسهٔ خبر: 148257 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ترکی:ثبت اطلاعات مقدماتی ۷۴ میلیون ایرانی در پرونده الکترونیک سلامت

ترکی عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با بیان اینکه ثبت اطلاعات ۷۴ میلیون ایرانی در پرونده الکترونیک سلامت در حد مشخصات مقدماتی بوده، تکمیل آن برای حذف دفترچه‌های بیمه را در قالب پروسه‌ای پنج ساله امکانپذیر دانست.

به گزارش «نماینده»، اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت، در مورد انتشار خبری مبنی بر ثبت اطلاعات 74 میلیون ایرانی در پرونده الکترونیک سلامت گفت: دولت موظف شده که طی یک پروسه زمانی پنج ساله پرونده الکترونیک را تشکیل بدهد و چنانچه این امر در سراسر کشور اجرا شود از یک سخت افزارها و نرم افزارهای مورد اعتماد استفاده شود که آن بهره‌وری که مدنظر قانونگذار بوده، حاصل شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت هم در برنامه ششم توسعه و هم بودجه 97 مورد تاکید قرار گرفته و هم اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مصمم هستند که این طرح هر چه زودتر بر اساس توانمندی‌های وزارت بهداشت و تامین زیرساخت‌های لازم برای آن به جریان افتاده و پیش برود.

وی در بیان فواید تشکیل پرونده الکترونیک سلامت یادآورشد: اجرای این طرح قطعا بسیاری از مشکلات حوزه درمان به ویژه در زمینه هزینه‌ها را حل کرده و تداخل‌هایی که در این حوزه حاصل می‌شود را می‌تواند به خوبی سازماندهی کند.

ترکی در واکنش به آمار ارائه شده از میزان اطلاعات ثبت شده در قالب پرونده الکترونیک سلامت تصریح کرد: این آمار بیانگر این است که اطلاعات 90 درصد افراد در پرونده سیستم الکترونیک سلامت ثبت شده باشد، اما این می‌تواند تنها در حد درج اطلاعات مقدماتی آنها صورت گرفته باشد و قطعا سایر اقدامات تکمیلی و حذف دفترچه‌های خدمات درمانی در طول برنامه‌ای 5 ساله امکانپذیر است که به مرور صورت خواهد گرفت.

اجرای طرح پزشک خانواده پیش نیاز پرونده الکترونیک سلامت است

وی افزود: اگر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شود یکی از اساسی‌ترین کارهایی که باید انجام شود اجرای طرح پزشک خانواده است که تاکنون در دو استان مازندران و شیراز و برخی شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر به صورت پایلوت اجرا شده است، ولی هنوز در بسیاری از نقاط کشور اجرا نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: البته مسئولان حوزه سلامت به این مهم تاکید کردند که با وجود بودجه و امکانات کنونی که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، احتمال اینکه در سال 97 بتوانیم طرح پزشک خانواده را به طور کامل اجرا کنیم، وجود ندارد، و این در حالی است که اجرای این طرح پایه نظام سلامت است که باید با یک درایت خاص پیش برود، ضمن اینکه لازم است الگوهایی که در این دو استان برای اجرای این طرح بکار رفته و نقاط ضعف و قوت آن هم مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی‌تردید طرح پزشک خانواده نیز دارای نواقصی بوده و باید به صورتی اصلاح شود که حدود بیست درصد از آن قابل انعطاف باشد تا اجرای آن با شکست مواجه نشود، ضمن اینکه این موضوع در مورد سیستم ارجاع هم مصداق دارد.

نظر شما