شناسهٔ خبر: 148254 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

برنامه‌های یک کمیسیون برای منضبط‌ شدن پارلمان

کاتب// رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس،گفت: اولویت‌های مجلس برای ارتقاء انضباط و اقتدار پارلمان طی دو ماه آینده تدوین می‌شود.

به گزارش «نماینده»، غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی،گفت: اعضای این کمیسیون، روز گذشته در جلسه‌ای به بررسی اولویت‌های مجلس درباره اقتدار و انضباط قوه‌مقننه پرداختند.

وی با بیان اینکه تذکر کتبی، تحقیق و تفحص، استیضاح، تذکر شفاهی و همچنین سوال از جمله ابزارهای نظارتی مجلس است، افزود: در این جلسه پیشنهادات معاونت نظارت پارلمان بررسی شد تا خروجی ابزارهای نظارتی مجلس منجر به اتخاذ تصمیم شود.

رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: قرار است با مسئولان قوه قضائیه نشست مشترک برگزار کنیم تا به یک راهکار قانونی برای صدور حکم نهایی برای گزارش‌های مجلس از سوی این قوه دست یابیم.

کاتب تاکید کرد: انضباط و حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی و صحن پارلمان، کیفیت قانونگذاری، اولویت قانون‌گذاری در موضوعات معیشتی مردم، اقتصاد کشور و همچنین تنقیح قوانین در دستورکار کمیسیون برای اقتدار و نظم مجلس، قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه همچنین درباره افزایش اثرگذاری فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیز بحث و تبادل نظر شد، اظهار داشت: مقرر شد فراکسیون‌های مجلس تمامی طرح‌ها و لوایح را بررسی و نظرات فراکسیون‌ها را اعلام کنند تا نقش آنها پررنگ‌تر و کارآمدی مجلس افزایش یابد.

نماینده مردم گرمسار، با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های قوه مقننه مکلف به انجام مطالعات تطبیقی مجلس شورای اسلامی ایران با پارلمان‌ کشورهای دیگر شد، تاکید کرد: ظرف دو ماه اولویت‌ها تعیین شده  و سپس هماهنگی‌های لازم با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی انجام می‌شود. در نهایت جمع‌بندی را به صحن علنی ارائه می‌کنیم.

نظر شما