شناسهٔ خبر: 148248 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

طیبه سیاوشی «نماینده تهران» در حاشیه بازدید از دفتر سایت و ماهنامه «نماینده»

علایق منطقه‌ای و محلی نمایندگان بر منافع ملی غلبه پیدا کرده است/ تیم اقتصادی دولت باید جوان‌تر شود چون در شرایط فعلی نیاز به تصمیمات جسورانه داریم

«طیبه سیاوشی شاه عنایتی» نماینده تهران در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» عضو فراکسیون امید مجلس گفت: شاهد آن هستیم که علایق یا منافع منطقه‌ای و محلی بر منافع ملی غلبه پیدا کرده است، که این هم کاملا تقصیر یک نماینده نیست و برایش دلایل متعددی وجود دارد.

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در حاشیه بازدید از دفتر سایت و ماهنامه «نماینده» اظهار داشت: یک نکته‌ی خیلی مهم در مجلس دهم این است که فارغ از این مسئله که کسانی ۵ یا ۶ دوره در مجلس بودند یا کسانی که اولین دوره نمایندگی در مجلس را تجربه می‌کردند یک مرتبه وارد برنامه ششم توسعه شدند. لایحه‌ای که حدود ۳۱ ماده بود ولی الان بیش از ۲۰۰ ماده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که خیلی مدنظر ما بود به عنوان کمیسیون فرهنگی غیر از موادی که مربوط به بخش فرهنگ و هنر بود یا صدا و سیما که خیلی هم تعداد آن‌ها زیاد نیست ولی امیدوارم که قابلیت اجرایی پیدا کند، بخش مربوط به حوزه زنان و بخش مربوط به حوزه ورزش بود که برای من خیلی خیلی مهم‌تر از موارد مد نظرم بود و خوشبختانه این ماده مربوط به ورزش یک ماهیت بودجه‌ای هم داشت که قابلیت اجرایی هم پیدا کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت کشور در شرایطی است که به هیچ وجه شما به تنهایی نمی‌توانید یک مسئله‌ای را پیش ببرید و نه تنها شما نمی‌توانید به تنهایی یک مسئله را پیش ببرید، بلکه به نظر من در شرایطی هستیم که متأسفانه مجلس هم نمی‌تواند به تنهایی یک مسئله‌ای را پیش ببرد و قطعا این همکاری و تعامل بین بخشی در داخل کشور است که به ویژه در شرایط فعلی می‌تواند پیش برنده باشد.

وی در ادامه افزود: مجلس دهم به یک نوعی وارث نُه دوره‌ی قبلی مجلس شورای اسلامی است و شاهد آن هستیم که علایق یا منافع منطقه‌ای و محلی بر منافع ملی غلبه پیدا کرده است، که این هم کاملا به نظر من تقصیر یک نماینده نیست که به هر حال برای این امر نیز دلایل متعددی وجود دارد یکی از دلایل این است که ما هیچ طرح و آمایش ملی نداشته ایم که براساس آن بتوانیم برنامه‌ریزی و نظارت کنیم.

این نماینده مجلس اذعان کرد: درباره اینکه ما توانستیم چه طرح‌هایی را در مجلس دهم پیش ببریم و آیا این طرح ها به نوعی در جهت منافع ملی و مصالح عمومی جامعه بوده یا نه به طور قطع یقین نمی‌توانیم نظر مثبت بدهیم و به نظر من اگر بخواهیم اینگونه نظر بدهیم فقط می‌شود یک نظر غیرواقعی. نمی‌توانیم بگوییم شرایطی که در حال حاضر داریم مطلقاً معطوف بر تصمیم‌گیری‌ها و قوانینی است که در مجلس گذاشته شده یا نه، ولی در تعدادی از مواردی که من نیز ورود پیدا کردم؛ مثل حوزه تولید، مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به نوعی شاهد تراکم قوانین هستیم، قوانینی که به نوعی بازدارنده بوده اند. قطع به یقین وظیفه‌ی مجلس قانون‌گذاری است اما در این دوره تمام تلاشم در این مورد بوده که بتوانیم از ابزارهای نظارتی استفاده کنیم تا بتوانیم مسائل را پیش ببریم اما متأسفانه این هم خیلی کار سختی بود.

سیاوشی در پاسخ به این سوال که در چند هفته اخیر فضای مطالبه از دولت برای تغییر تیم اقتصادی‌اش یا کلاً مشکلات اقتصادی، پررنگ تر شد آیا شما موافق تغییر تیم اقتصادی هستید؟ تصریح کرد: چیزی که اکثریت دوستان در مجلس به آن معتقد هستند، ترمیم کابینه است. باید یک ترمیمی در تیم اقتصادی دولت انجام بگیرد. با توجه به شرایط فعلی که شرایط اقتصادی بحرانی است و این موضوع را هم مردم، هم بازار و هم تولیدکنندگان به خوبی تجربه کردند و هم اقشار آسیب‌پذیر جامعه، یک ضرورت است که تیم اقتصادی، آن چهار موردی که ذکر شده و دوستان به آن توجه داشتند یک تغییراتی بکند و من معتقدم تیم اقتصادی دولت باید جوان‌تر بسته شود چون شرایط اقتصادی فعلی نیاز به این دارد که یک مقدار جسورانه‌تر وارد این مسئله شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: منظور از جوان سازی تیم اقتصادی جوانی که تخصص نداشته باشد نیست، ما از اول انقلاب آنقدر روی این تجربه و تجربه‌های دیگران که منسبی می‌گیرند تأکید کردیم که آن بحث جوان بودن و تخصص داشتن به نوعی از دست رفته است. اینکه جوان باشند و تخصص لازم را داشته باشند و بخواهند در این حوزه ورود پیدا کنند به نظر من یک ارزش محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید یک تعاملی بین مجلس و دولت به طور دائمی برقرار شود گفت: اینکه ما طرحی به دولت بدهیم و بگوییم این طرح را اجرایی کنید اصلا موفق‌آمیز نخواهد بود. تیم اقتصادی مجلس با تیم اقتصادی دولت دائم در تعامل بودند که این به نوعی می تواند پیش‌برنده باشد یعنی جامعه اقتصادی کشور را به نوعی به سمت رشد ببرد که البته این امر اصلا هم کار آسانی نیست.

وی افزود: طرح‌های زیادی داریم که در حوزه اقتصادی به شکل قانون هم درآوردیم ولی قابلیت اجرایی پیدا نکرده اند، بنابراین یک مسئله بسیار مهم این است که در این مباحث اقتصادی توان و نیروی داخلی را فراموش نکنیم، در عین حال که به آن بحث دیپلماسی هم باید توجه عمده‌ای داشته باشیم.

نظر شما