شناسهٔ خبر: 148245 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: پارس

نقش تیم ۵+۳ در تغییر قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی

الیاس حضرتی " تیم ۳+۵ نقش اصلی در قائم‌مقامی «حضرتی» در حزب اعتماد ملی ایفاء کردند."

به گزارش«نماینده»، الیاس حضرتی به عنوان قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی انتخاب شد؛ در جلسه اخیر شورای مرکزی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب قرعه به نام حضرتی افتاد و با ۳۰ رأی از ۳۱ رأی به عنوان قائم‌مقام و اسماعیل گرامی مقدم با ۲۶ رأی از ۳۱ رأی به عنوان سخنگو و سیدرحیم ابوالحسنی، نوروز زاده، جلیلیان، نصیری قیداری و رئوف قادری به ترتیب برای روسای دفاتر سیاسی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی انتخاب شدند.

رسول منتجب نیا که در غیاب دبیرکل این حزب، مهدی کروبی، مدیریت اعتماد ملی را به عهده گرفته بود از منتقدان عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان محسوب می‌شد از این رو مواضع و انتقادهای او در قبال نهاد اصلاح‌طلبان با اعتراض و واکنش برخی از اعضاء حزب مواجه شد به‌طوری که در برخی از جلسات شورای مرکزی تعدادی از اعضاء نسبت به مواضع منتجب نیا جبهه‌گیری می کردند و آن مواضع را مغایر دیدگاه‌های «اعتماد ملی» می‌دانستند.

الیاس حضرتی در گفتگو با اعتماد آنلاین منشأ اختلافات در حزب اعتماد ملی را نحوه تعامل این حزب با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معرفی کرده بود.

انتقادها از مواضع منتجب نیا بالا گرفت و او عطای جایگاه قائم‌مقام دبیرکل را به لقایش بخشید و استعفا داد اما دو مرحله دبیرکل با ارسال نامه‌ای از او خواست در صحنه باقی بماند و کمک یار حزب اعتماد ملی باشد با این حال پس از برگزاری کنگره حزب در کانون توحید که با حاشیه‌های زیادی همراه بود منتجب نیا بار دیگر دست به قلم شد و متن نامه استعفا خود را تقدیم دبیرکل این حزب کرد.

بعد از درگیری‌های کنگره حزب، دیگر دبیرکل مانع استعفا منتجب نیا نشد به همین جهت اعضای شورای مرکزی با اختیاری که کروبی به آن‌ها واگذار کرده بود جلسه شورای مرکزی را تشکیل دادند و در غیاب منتجب نیا، از حضرتی درخواست کردند در جایگاه قائم‌مقام دبیرکل قرار گیرد.

انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم‌مقام با اعتراض برخی از اعضای شورای مرکزی حزب مواجه شد، «پارس» تلاش کرد با منتجب نیا و حضرتی پیرامون تحولات صورت گرفته گفت‌وگو کند اما تماس‌ها نتیجه نداد تا حضرتی با اعتماد آنلاین (رسانه‌ای که توسط او مدیریت می‌شود) گفتگو و به تشریح آخرین تحولات حزب متبوعش پرداخت.

منتجب نیا نیز که این روزها دل پُری از هم‌فکران سابق خود در «اعتماد ملی» دارد بیانیه‌ای صادر و با زیر سؤال بردن انتخاب حضرتی به عنوان قائم‌مقام جدید حزب، جلسه اخیر شورای مرکزی را غیرقانونی و کودتا گونه عنوان و تأکید کرد: در جلسه مزبور از تعداد ۶۱ نفر اعضاء اصلی و علی‌البدل شورای مرکزی زمان رأی‌گیری فقط تعداد ۲۵ نفر صاحب رأی حضور داشتند که جلسه رسمی نبوده و مصوّب آن فاقد اعتبار است، از این رو نمی‌توان آن را جلسه حزبی نام گذاشت؛ ۳۶ نفر از اعضاء اکثراً تعمداً شرکت نکردند چون آن را غیرقانونی می‌دانستند.

ادعای حضرتی مبنی بر اینکه منشأ اختلافات در حزب، نحوه تعامل با شورای سیاست‌گذاری بود توسط منتجب نیا بی‌پاسخ نماند و با ادبیات تند خطاب به او نوشت: این سخن دروغ محض است چون در شورای مرکزی مصوّب شد با آن شورا و شورای هماهنگی اصلاحات تعامل شود امّا با حفظ هویت حزبی، متأسفانه علی‌رغم حضور قائم‌مقام محترم حزب و دو تن دیگر در آن شورای عالی به دلیل خودباختگی و مقهور شدن تعداد ۵ ــ ۴ نفر عضو شورای مرکزی در برابر شخصیت‌ها و احزاب دیگر و تأکید اکثریت شورا بر حفظ استقلال حزب، این اختلاف شدت گرفت.

در بخش دیگری از بیانیهٔ صادر شده توسط دفتر منتجب نیا، به لابی‌های پشت صحنه برای مسئولیت دادن به افراد فاسد در شهرداری تهران اشاره کرد و آورد: حضرت‌عالی به موفقیت حزب در انتخاب شهردار تهران اشاره کرده و آن را دلیل اثرگذاری و توفیق این حزب دانستید! ای‌کاش به معاملات و قرار و مدارهای پشت‌صحنه با افراد و احزاب تندرو برای رسیدن به این پیروزی اشاره می‌کردید.

تحولات حزب اعتماد ملی کلید خورده است و تکنوکرات‌ها نیز به استقبال پوست‌اندازی در اعتماد ملی رفته‌اند اما این تغییر و تحول با اعتراض بخشی از اعضاء حزب که منتجب نیا محوریت معترضین را بر عهده دارد روبه‌رو شده به همین جهت این پرسش مطرح می‌شودآیا انشعاب در اعتماد ملی در راه است؟،برنامه معترضین چیست، آیا همچنان در حزب باقی خواهند ماند؟

حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و از معترضان به انتخاب قائم‌مقام جدید حزب در گفتگو با «پارس»، اختلاف نظر در احزاب را امر طبیعی می‌داند و در عین حال می‌گوید: متأسفانه برخی از دوستان قصد تمکین در برابر قانون و اساسنامه را ندارند و سعی می‌کنند به روش‌های غیرقانونی و استفاده از برخی وعده و وعیدها و اهرم‌های قدرت، نظرات خود را بر دیگران به‌منظور سلطه بر حزب تحمیل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به دنبال انشعاب در حزب هستید؟ افزود: به‌طور معمول کسانی به انشعاب می‌اندیشند که بخواهند از مرامنامه و اساسنامه حزب عبور کنند و یا به‌جایی برسند که احساس کنند حزب دچار انحراف از مرامنامه و اساسنامه شده است و قابل اصلاح هم نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: ما که معتقد به مرامنامه و اساسنامه حزب اعتماد ملی هستیم و عبور از آن‌ها را قبول نداریم بنابراین به انشعاب هم نمی‌اندیشیم.

بیگدلی ضمن انتقاد از تیمی که به ترکیب جدید رأی داده است، تصریح کرد: آن تیم خاص بارها از جمله در کنگره خرداد ماه و همچنین دعوت به جلسه اخیر شورای مرکزی اقدام به کارهای مغایر مرامنامه و اساسنامه کرده است، نمونه آن جلسه اخیر شورای مرکزی و انتخاب قائم‌مقام و اعضای دفاتر حزب بود.

وی تأکید کرد: جلسه اخیر نیز در واقع تلاش برای یک کودتا در حزب با استفاده از ابزارهای مختلف بود و ما پیگیر آن خواهیم بود.

چه کسانی در تغییر و تحولات اخیر در اعتماد ملی نقش کلیدی ایفاء کردند؟

«پارس» با پیگیری‌هایی که از روابط عمومی حزب اعتماد ملی انجام داد مطلع شد تیم ۳+۵ نقش اصلی در قائم‌مقامی «حضرتی» در حزب اعتماد ملی ایفاء کردند. ابراهیم امینی، محمدجواد حق‌شناس و گرامی مقدم حلقه سه نفره حزب اعتماد ملی را تشکیل می‌دادند و در ذیل آن تیم ۵ نفره نیز قرار داشت. رحمت‌الله خسروی، اقبال محمدی، ذبیح‌الله کریمی، یوسف بسنجیده و نصیری قیداری، پنج فعال اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند که در جلسه اخیر شورای مرکزی اعتماد ملی حضور پیدا کردند.

این افراد در حالی در جلسه شورای مرکزی شرکت کردند که روابط عمومی حزب اعتماد ملی گفت: یا از شورای مرکزی استعفا داده‌اند و استعفا آن‌ها هم پذیرفته شد و یا در شورای مرکزی احزاب دیگر حضور دارند.

«پارس»، علت کودتا خواندن در حزب اعتماد ملی را نیز جویا شد؛ بر اساس اطلاعات دریافتی به خبرنگار ما با توجه به اینکه هیچ یک از اعضاء حلقه ۵ نفره در ترکیب شورای مرکزی حزب اعتماد ملی حضور نداشتند اما در جلسه اخیر شورای مرکزی حزب دعوت و خواهان قائم‌مقامی «حضرتی»، شدند.

از گروه ۵ نفره، خسروی سال ۹۵ از شورای مرکزی حزب استعفا و دبیرکل انجمن مهندسان ایران شد. اقبال محمدی نیز در هشتمین کنگره حزب مردم‌سالاری به عنوان عضو دفتر سیاسی این حزب انتخاب شده بود؛ یوسف بسنجیده در کنگره اخیر انجمن مهندسان ایران اسلامی شرکت و به عنوان عضو شورای مرکزی انتخاب شده است.

نصیری قیداری عضو دیگر حلقه پنج نفره هم سال ۸۸ حزب اعتماد ملی را ترک کرد. با این حال تیم حضرتی مدیریت حزب اعتماد ملی را در دست دارد بنابراین باید منتظر تحرکات و واکنش‌های جدید در این حزب بدون دبیرکل ماند.

نظر شما