شناسهٔ خبر: 148244 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تضامین اروپا برای صادرات نفت ایران چه باشد؟

ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس، تضامین اروپایی ها به ایران در بحث صادرات نفت را بر شمرد.

به گزارش «نماینده» سید علی ادیانی، با اشاره به اظهارات وزیر نفت  مبنی بر اینکه ظاهرا اروپایی در بحث نفت تضامین کافی به ایران نداده اند، گفت: تضمینی که ایران در بحث برجام از اروپا می خواهد عمل به این توافق است، چراکه اروپایی ها در حوزه نفت، بانک، کشتیرانی، سرمایه گذاری و تبادل تجاری بین کشورها تعهداتی داده اند که باید به آن پایبند باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اروپایی ها باید در همان چارچوب بایستند و شرکت های تابعه کشور خود را ملزم به اجرا کنند، افزود: نباید شرایط اینگونه باشد که شرکت های اروپایی عنوان کنند که خصوصی هستند و خودشان تصمیم گرفته و به تعهدات دولت هایشان عمل نکنند.  

زمانی که آمریکا در برجام بود نیز اروپا به تعهدات نفتی خود عمل نکرد

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت های اروپایی نباید عنوان کنند که چون ارتباط کاری با شرکت های آمریکایی دارند و بخشی از سهام این شرکت ها متعلق به آمریکایی ها است، در اختیار دولت نبوده و نمی توانند تضمینی دهند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زمانی که آمریکا در برجام بود نیز اروپا به تعهدات نفتی خود عمل نکرد، یادآور شد: دولت مکلف بوده برابر یکی از بندهای نه گانه رهبری از رییس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف برای رفع تحریم های اقتصادی تضمین کافی و لازم دریافت کند؛ اما دولت این اقدام را انجام نداد.

اروپا باید همانند شرایط عادی محصولات نفتی و فرآورده های نفتی را از ایران وارد کند

وی با بیان اینکه اگر دولت تضامین کافی را در حوزه نفت دریافت نکند باز با مشکل مواجه می شود، افزود: اروپا باید همین میزان نفت را از ایران را خریداری کرده و همانند شرایط عادی محصولات نفتی و فرآورده های نفتی را از ایران وارد کند و مشتری آن باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در بحث نفتی باید موضوع بیمه، نفتکش، خرید نفت، انتقال ارز و همکاری بانک ها در انتقال ارزی را تضمین کند.

نظر شما