شناسهٔ خبر: 148207 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مطالبات باقی‌مانده واردکنندگان تجهیزات پزشکی چقدر است؟

همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس می گوید: مطالبات باقی مانده تجهیزات پزشکی سه تا چهار هزار میلیارد تومان است که آنها در کنار این مشکل نگرانی از حیث تامین ارز و اختصاص به موقع آن را دارند.

به گزارش«نماینده»، همایون هاشمی اظهار کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرو تماس های مکرر بخش غذا و دارو اعم از تولیدکنندگان داخلی، بازرگانان، واردکنندگان و مجمع صنفی داروسازان به دنبال تشکیل جلسه‌ای با وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مسئولان این وزارتخانه برای انتقال نگرانی های این صنف است.

وی یکی از مشکلات مربوط به صنف غذا و دارو را درباره وضعیت واردکنندگان تجهیزات پزشکی عنوان و خاطرنشان کرد: مطالبات باقی مانده تجهیزات پزشکی سه تا چهار هزار میلیارد تومان است که آنها در کنار این مشکل نگرانی از حیث تامین ارز و اختصاص به موقع آن را دارند. البته خوشبختانه وزارت بهداشت، از سالیان گذشته چرخه واردات را سامان داده و عملکرد متوازنی داشته که امیدواریم مشکلات فعلی نیز هر چه سریع‌تر رفع شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مشکل تولیدکنندگان دارو اشاره و اظهار کرد: مجمع صنفی داروسازان دل نگرانی هایی درباره آیین نامه تاسیس داروخانه ها دارند که مشکلاتی برای آنها به وجود آورده است. همچنین عمده مشکلات تولیدکنندگان دارو، عدم افزایش قیمت است به طوری که در طول سالیان گذشته وزارت بهداشت حتی اجازه افزایش یک درصدی به قیمت تولیدات دارو را نداده است. حال اینکه هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش یافته و ادامه این وضعیت به ضرر تولید خواهد بود.

هاشمی افزود: این شرایط در حالی است که خیزش جدیدی برای واردات دارو به صورت اورژانسی را شاهدیم که این با روند اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات هم‌خوانی ندارد. باید ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی وضعیت واردات اورژانسی دارو سامان یابد چون با این شرایط تولیدکنندگان به مشکل می‌خورند که به نفع اقتصاد نیز نیست.

وی همچنین با این توضیح که «حدود ۹۵ درصد داروها در ایران تولید می شود»، گفت: ۵ درصد مابقی وارد می شود که عمده مشکل در آن ۹۵ درصدی است که تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌ها مواجهند و حتی از تامین مواد اولیه نگرانی هایی دارند. باید از این تولیدکنندگان حمایت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما