شناسهٔ خبر: 148203 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عارف مطرح کرد؛

دولت با عملکرد خود،انگیزه فعالیت خیرین مدرسه‌ساز را افزایش دهد

عارف/1 رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: رفع کمبود فضاهای آموزشی کشور با مشارکت خیرین و برنامه‌ریزی دولت شتاب می‌گیرد و در این راستا باید دولت با عملکرد خود، انگیزه فعالیت خیرین مدرسه‌ساز را افزایش دهد.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و همچنین جمعی از خیرین مدرسه‌ساز برگزار شد، اظهار کرد: رفع کمبود فضاهای آموزشی کشور با مشارکت خیرین و برنامه‌ریزی دولت شتاب می‌گیرد و در این راستا باید دولت با عملکرد خود، انگیزه فعالیت خیرین مدرسه‌ساز را افزایش دهد.

وی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در طول سالیان متمادی افزود: حاصل این تعامل و همکاری خوب خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز، کاهش مدارس چند شیفته و افزایش نرخ باسوادی در کشور بوده است.

عارف با تأکید بر رفع موانع فعالیت تشویق و ترغیب آنان برای ادامه کارهای نیکوکارانه، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت خیرین در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی به عنوان یک الگو و تجربه موفق ملی بوده است.
 
نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی تهران افزود: بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس تهران علاوه بر عزم و اراده مسؤولان نیازمند مشارکت‌های مردمی و ورود خیرین نیکوکار مدرسه ساز نیز است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اهمیت تعامل و همکاری دولت برای تسریع در رفع کمبود فضاهای آموزشی کشور، اظهار کرد: عدم تخصیص به موقع اعتبارات دولتی در پروژه‌های مشارکتی دولت و خیرین دلیل بر بی‌توجهی دولت به این مسئله نیست، بلکه عامل مهم محدودیت‌های اعتباری است.

وی با تأکید بر اینکه فراهم آوردن شرایط و امکانات تحصیل رایگان برای همه جز وظایف دولت است، خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی دولت می‌تواند با رفع موانع و مشکلات پیش روی خیرین مدرسه‌ساز و افزایش انگیزه فعالیت آنان در این راستا بسیار موثر عمل کند.

عارف گفت: علاوه بر مشارکت خیرین در بحث ساختمان مدارس، مشارکت در تأمین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی هم که امروزه جز نیازمندی‌های اساسی دانش آموزان است، بسیار ارزشمند است.

مهراله رخشانی‌مهر نیز در این جلسه به ارائه گزارش دقیقی از وضعیت فضاهای آموزشی در سال‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور (۶۷ هزار کلاس درس) نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی و ۷۰ درصد آن مستحکم هستند که این میزان در سال ۸۴ برعکس بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۵.۲ مترمربع است؛ در حالی که فضای استاندارد و مطلوب ۸.۴ مترمربع است. 

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه هم اکنون ۱۱ استان کشور از نظر سرانه فضای آموزشی زیر خط میانگین قرار دارند، استان‌های البرز، تهران، خراسان، سیستان و بلوچستان، گیلان و خوزستان را از جمله این استان‌ها عنوان کرد و افزود: عامل مهاجرت‌ها به خصوص در استان البرز، موجب کاهش سرانه فضای آموزشی در این استان شده است. 

وی در ادامه خطاب به رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه، اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس در نظر گرفته شده بود، گفت: همین حکم در برنامه ششم‌ توسعه نیز ذکر شده است که برای تسریع در تخصیص این اعتبار، درخواست جابجایی آن از محل صندوق توسعه ملی را داریم. 

در این جلسه تعدادی از خیرین نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

نظر شما