شناسهٔ خبر: 148202 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فعال اصلاح طلب: مشکلات اقتصادی به دلیل عدم توانایی مدیران در حل معضلات است

رهامی عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: همه مسائل اقتصادی را نباید به تغییر رئیس بانک مرکزی و یک وزیر خلاصه کرد البته این به معنی این نیست که اینها نقشی ندارند

به گزارش«نماینده»، حجت‌الاسلام محسن رهامی، عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها درباره ضرورت تغییر در تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: کابینه دولت  نیازمندیم نیروهای توانمند، سالم و به تعبیر قرآن «حفیظ علیم قوی امین» است.

وی افزود: من فکر می‌کنم بخش مشکلات اقتصادی دولت به دلیل عدم توانایی مدیران در حل معضلات و مشکل دیگر نیز فسادی است که در ادارات و ارگان‌های ما رخنه کرده و وجود دارد.

عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید براینکه در معضل ارز به نظر می‌رسد که برخی از مدیران دست دارند، گفت: این معضلات نشان می‌دهد که مسائل حداقل اگر عمدی نباشد عدم توانایی است و حل این معضلات به صرف به میدان آوردن جوانان حل نمی‌شود.

رهامی می‌گوید: بخش دیگری از چالش‌ها نیز فراتر از سطح تصمیم‌گیری دولت به نظر می‌رسد چرا که مراتب تصمیم‌گیری اقتصادی خارج از اختیارات دولت است و باید مجموع نظام کمک کند یعنی اراده‌ای بالاتر از اراده دولت لازم است.

«یعنی بعضی از مسائل ما در سطح بین‌المللی حل نشود به عبارتی مشکلات‌مان با آمریکا، روسیه و چین حل نکنیم در داخل هرچه تلاش کنیم برخی از مشکلات حل نمی‌شود.»

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بر این باور است که نباید تمام مسائل اقتصادی در تغییر رئیس بانک مرکزی و یا وزیر خلاصه کرد.

وی در همین خصوص توضیح داد: منظور من این نیست که رئیس بانک مرکزی یا فلان وزیر در این مسئله نقش ندارد بلکه می‌تواند در تغییر وضع موجود نقش زیادی داشته باشد.

رهامی بهترین قیاس در مورد شرایط فعلی را دولت زمان جنگ عنوان و تصریح کرد:‌ ما در زمان جنگ با بحران‌های زیادی روبه‌رو بودیم بالاخص بحران خارجی. در آن ایام بنده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودم و می‌دیدیم که نفت ما را نمی‌خرند و برخی از روزها نیز ۵۰۰ هزار بشکه به مبلغ هر بشکه‌ای ۴ الی ۵ دلار نفت می‌خریدند، اما به دلیل دقت عمل، توانایی و سلامت نفت کشور خوب اداره شد.

وی اضافه کرد: مسائلی از قبیل ارز، جابه‌جایی ارز، برداشت‌های غیرقانونی و تاسیس شرکت توسط پسر، داماد و نوه فلانی را در هشت سال دولت جنگ شاهد نبودیم و به دلیل عدم وجود این مسائل بود که مردم اعتماد داشتند و با وضعیت بحرانی جنگ و کالاها می‌ساختند.

عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه برخی از مسائل سبب شده که مردم اعتماد خود را از مدیران از دست بدهند، گفت: مردم فکر می‌کنند در این اوضاع بحرانی عده‌ای به دلیل اینکه به برخی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دیگر وصل هستند رقم‌های درشتی از درآمدهای مملکت را خارج و به جیب می‌زنند و این باعث شده که مردم نگرانی شدید نسبت به سلامت نظام پیدا کنند. 

رهامی خاطرنشان کرد: نگرانی مردم نسبت به سلامت نظام بسیار خطرناک‌تر از موضوعاتی همچون تحریم، فشارهای خارجی و حتی جنگ است چرا که اگر این اعتماد آسیب ببیند نظام از داخل دچار مشکل می‌شود و باید چاره‌ای اندیشد.

نظر شما