شناسهٔ خبر: 148156 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

وزارت خارجه ۲۶ تیر باید گزارش شش ماهه برجام را ارائه دهد

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت خارجه باید ۲۶ تیرماه گزارش شش ماهه دهم خود را در مورد اجرای برجام به مجلس ارائه دهد و این گزارش باید طبعتا دو موضوع عمده را مدنظر قرار دهد.

به گزارش«نماینده»، حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی از سوی اروپا برای تضمین های عملی به ایران، اظهار کرد: بسته پیشنهادی باید  زمان بندی شده و کمی باشد و مشخص شود چه کارهای عملی  برای نجات برجام انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از این توافق حامل یکسری زمان بندی ها بوده و اقدامات خصمانه مشخصی و کمّی  را در پی داشته‌ است، گفت: در شرایط کنونی زنده ماندن برجام با مشکل مواجه شده است و باید ببینیم این بسته پیشنهادی تنفس مصنوعی  محسوب می شود یا خیر؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه کلیاتی که از این بسته مطرح شده در عمل بسیاری از  نگرانی‌های  ما را برطرف نکند، ادامه داد: تحلیل ها در مورد این بسته پیشنهادی که هنوز برای عموم باز نشده، متفاوت است؛ به طوری که  نظرات مقامات دولتی نیز در این مورد  مایوس کننده بوده است.

فلاحت پیشه تصریح کرد: طبق قانون اقدام متقابل در برابر آمریکا، کمیسیون امنیت ملی وارد  مشورت می شود تا  گزارش خود را در مورد روند اجرای برجام ارائه دهد. 

وی افزود:در ۲۶ تیرماه وزارت خارجه باید گزارش شش ماهه دهم خود را در مورد اجرای برجام به  مجلس ارائه دهد و این گزارش باید طبعتا دو موضوع عمده را مدنظر قرار دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه گزارش وزارت خارجه باید  تاثیر خروج ترامپ از برجام و میزان توانمندی این رژیم بین المللی  پس از این عهد شکنی  و در عین حال اثر مصنوعی بسته پیشنهادی را تبیین کند، تصریح کرد: نتیجه بررسی های کمیسیون امنیت ملی و صحن علنی مجلس در قالب گزارشی جدید ارائه خواهد شد. 

نظر شما