شناسهٔ خبر: 148053 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

روایت نماینده سقز و بانه از تصمیمات اشتباه دولت دررابطه با کوله بران:

کانال غلط در مبارزه با قاچاق

نماینده سقز و بانه: برای مبارزه با قاچاق، باید از کانال مقابله با قاچاق سازمان یافته وارد شد، نه کوله‌بری!

«نماینده»- کوله‌بر به فردی اطلاق می‌شود که برای کسب درآمد و امرار معاش خود به جابجایی اجناس از مرز مبادرت می‌کند و کوله‌بری نوعی واردات غیررسمی است که به‌صورت معدود و براساس نیاز منطقه و کمک به مردم مرزنشین صورت می‌گیرد. اما در حال حاضر تعداد کوله‌بران واقعی انگشت شمار است و اکثر افرادی که به کوله‌بری می‌پردازند کسانی هستند که به‌دلیل بیکاری و از سر اجبار با دریافت مبالغ ناچیز از تجار اقدام به انتقال بار از آن سوی مرزها می‌نمایند.

هرچند مسئولین دولتی در مقام سخن کوله‌بری را خلاف حقوق شهروندی و کرامت انسانی می‌دانند اما در میدان عمل با گذشت سال‌ها نه تنها نتوانستند جایگزین مناسبی برای شغل کوله‌بری ایجاد کنند بلکه هرازگاهی با تصمیمات خلق‌الساعه و بستن مرز و بازارچه‌های مرزی شرایط و وضعیت معیشتی را برای کوله‌بران و خانواده‌های آنان دشوار می‌سازند.

«محسن بیگلری»، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش آمار بیکاری در شهرهای مرزی کشور به خبرنگار «نماینده» گفت: «کارخانه‌ها، صنعت و همچنین زمین‌های کشاورزی مناسب کشت در شهرهای مجاور مرزها وجود ندارد، به این همین جمعیت کثیری از مردم به کوله‌بری روی آورده‌اند.»

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با تعداد کوله‌بران توضیح داد: «طبق آماری که در گذشته وجود داشت و براساس معیار 14کیلومتری برای تعیین کوله‌بران مجاز، حدود 12 هزار نفرکوله‌بر داشتیم اما با مصوبه جدید که شعاع 20کیلومتر در نظر گرفته شده، بالای 20 هزار نفر (یا خانواده) از محل کوله‌بری ارتزاق می‌کنند. البته این آمار تنها در کردستان است اما چنانچه بخواهیم تخمینی از مجموع کوله‌بران استان‌های مرزی یعنی کردستان، کرمانشاه، آذربایجان و سیستان داشته باشیم، رقمی قریب به 60 هزار خانواده را شامل خواهد شد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «من همواره به‌عنوان نماینده مردم و کوله‌بران نگران بودم که این افراد چرا باید شرایط‌شان به‌گونه‌ای باشد که مجبور به این کار سخت شوند. این افراد در سرما و برف که بنده و شما نمی‌توانستیم بدون لباس گرم در خیابان‌های معمولی تردد کنیم بار بر دوش‌ مسیرهای صعب‌العبور را طی می‌کنند.»

بیگلری با اشاره به اینکه «مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند منظور من از برخورد با قاچاق، قاچاق سازمان یافته است نه آن کوله‌بری که برای تأمین معاش روزانه خود چند کیلو کالا جابجا می‌کند» افزود: «این گفته معظم‌له باید برای دولتمردان حجت باشد اما متأسفانه اخیراً در دولت تصمیم گرفته شد بار مورد حمل کوله‌بران به‌عنوان قاچاق منظور شود و نیز در هیئت دولت تصویب کردند که شغل کوله‌بری حذف شود. این اقدام بدون اینکه شغل جایگزینی معرفی شود صورت گرفت. این مصوبات باعث نگرانی شدید مرزنشینان و کسبه و بازاریان شهرهای مرزی شده بود. حتی در روزهای گذشته به مدت 25 روز بازار بانه تعطیل شد.»

وی تأکید کرد: «با انتقاداتی که به این مصوبات دولتی داشتیم، آنها متوجه شدند که تصمیمات غیرکارشناسی اتخاذ شده و قول اصلاح آن را دادند. امیدواریم این موضوع به‌گونه‌ای اصلاح شود که مرزنشین و کوله‌بر و کاسب در آن دیده شود تا ده‌ها هزار مغازه‌ای که در مناطق مرزی ایجاد شده رو به ورشکستگی نروند. اغلب کسبه و حتی کوله‌بران کسانی هستند که تحصیلات داشتند اما از سر ناچاری به این کارها رو آوردند.»

بیگلری همچنین به اقدامات مجلس و نمایندگان در راستای بهبود وضعیت کوله‌بران اشاره کرد و گفت: «سال گذشته طرحی با هدف ساماندهی شغل کوله‌بری در مجلس مطرح بود، کار کارشناسی روی آن صورت گرفته و به‌همراه اصلاحاتی در کمیسیون به تصویب رسید و به‌زودی در صحن مجلس ارائه و به رأی گذاشته خواهد شد. خواسته ما نمایندگان و مردم این است که مشکلات کوله‌بران جدی گرفته شود چون در مناطق مرزی هیچ جایگزینی برای کوله‌بری وجود ندارد.»

محسن بیگلری در پایان اظهار داشت: «نباید به بهانه مبارزه با قاچاق کاری کنیم کول‌بران که تنها راه ارتزاق‌شان کول‌بری است تحت فشار قرار گیرند. تمام کالاهایی که در مناطق مرزی جابجا می‌شود به اندازه یک لنج نیست، بنابراین مبارزه با قاچاق باید از کانال مقابله با قاچاق سازمان یافته و قاچاق کالاهای لوکس صورت بگیرد تا نتیجه بخش باشد.»

در این میان باید گفت که اهتمام دولت برای مقابله با ورود کالای قاچاق به کشور امری لازم و ضرورری است اما رفتن به بیراهه و پرداختن به مقادیر ناچیز قاچاق در کنار قاچاق‌های سازمان یافته و گسترده، راه را برای قاچاقچیان باز و ادامه زندگی را برای مرزنشیان دشوار می‌سازد.

برچسب‌ها:

نظر شما