شناسهٔ خبر: 148047 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

خادمی «نماینده مردم ایذه و باغملک» در حاشیه بازدید از دفتر سایت و ماهنامه «نماینده»:

برای ورود برخی افراد به لیست‌های انتخاباتی مافیا وجود دارد/ مجلسی که حیاط خلوت دولت است نمی تواند در نظارت تاثیر گذار باشد/ دولت کشور را رها کرده است/ اگر وضعیتی بهتر از این می خواهیم، باید سطح آگاهی خود را بالا ببریم

خادمی عضو کمیسیون انرژی در مجلس تصریح کرد: ما در مجلس دهم بد عمل کردیم، نظارت بر کار دولت نداشتیم و دولت هم در این پنج سال کشور را رها کرده است و در وضعیت بسیار بدی به سر می بریم.

به گزارش خبرنگار «نماینده»، هدایت الله خادمی در پاسخ به این سوال که «آیا مجلس دهم در حوزه نظارت به وظایف خود موفق عمل کرده یا خیر؟» به «نماینده» گفت: مجلس وقتی می تواند کارا و شایسته سالار باشد که افراد با سابقه خوب و قابل قبول به آن پا نهاده و بر اساس عملکرد و شایستگی هایشان رای آورده باشند. در تهران و برخی شهرستان ها مردم بر اساس لیست رای می دهند و گمان می کنند شایسته ها را انتخاب کرده اند. غافل از اینکه برای ورود برخی افراد به این لیست‌ها مافیا وجود دارد و بعضا افراد برای اینکه بتوانند رای بیشتری بیاورند به سمت لیستی می روند که از اقبال بیشتری برخوردار است. در مواردی شاهد هستیم که فرد اصولگرا در این دوره با لیست امید به مجلس ورود پیدا کرده است. در نتیجه این موارد شاخص های یک مجلس خوب و موثر در بحث قانون گذاری و نظارت نمی تواند باشد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه افزود: در این میان دولت هم در تعیین نماینده ها نقش دارد و گاهی نماینده هایی وارد مجلس می شوند که وامدار دولت هستند. مشکل دیگر این است که برخی از نمایندگان از وزارتخانه های کم درآمد وارد مجلس می شوند و به محض ورود به مجلس تلاش می کنند به وزارتخانه های پولدار بروند. پس چند راه وجود دارد که نماینده ها به زیر بلیط دولت می روند و تبدیل به حیاط خلوت دولت می شوند حتی برخی مواقع شاهد این هستیم که دولت کمیسیون ها را با خود همسو می کند. بنابراین چنین مجلسی که حیاط خلوت دولت است نمی تواند در نظارت تاثیر گذار باشد و انتظار عملکرد موفق از این مجلس را نداریم.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس با بیان اینکه در این دو سال با وجود این همه مدیر ناکارآمد مجلس نتوانست حتی یکی از آنهارا استیضاح کند، تصریح کرد: یک روز در مجلس نمایندگان با توجه به عملکرد یک وزیر دست به جمع اوری امضا و استیضاح می زنند ولی روز استیضاح با توجه به لابی های انجام شده استیضاح منتفی می شود.

خادمی در پاسخ به این سوال که در این دو سال باقی مانده آیا فراکسیون ها می توانند اثر گذار باشند؟ اذعان کرد: مشکل این است که در این دوسال کسی که عضو فراکسیون امید است چون خود را وابسته به دولت می داند با تمام اقدامات دولت کاملا موافق است مگر اینکه در مواردی اوضاع خیلی بد باشد و این افراد بخواهند برای همصدایی با مردم حرفی بزنند. بنابراین اگر بخواهند نظارت دقیقی بر دولت داشته باشند باید از وابستگی به دولت دل بکنند.

وی تصریح کرد: ما در مجلس دهم بد عمل کردیم، نظارت بر کار دولت نداشتیم و دولت هم در این پنج سال کشور را رها کرده است و در وضعیت بسیار بدی به سر می بریم.

خادمی در واکنش به صحبت های رئیس جمهور در رسانه ملی گفت: آقای روحانی با صحبت های آخر خود در رسانه ملی به دشمن نشان داد که ما هیچ برنامه ای نداریم و حداقل اگر در رسانه حاضر نمی شد دشمن هم متوجه این موضوع نمی شد.

وی در اعتراض به حضور فرزندان مسئولان در کشورهای بیگانه اظهار داشت: مگر می شود دشمن آمریکا باشیم و فرزندانمان در آمریکا، انگلیس و فرانسه باشند؟ ما از کجا بدانیم فرزندان مسئولان که در خارج از کشور هستند جاسوسی نمی کنند؟ این عملکرد مسئولان تناقض دارد. مگر زمان جنگ با عراق می شد فرماندهان نظامی ما که در حال ارائه طرح برای جنگ با دشمن و بازپسگیری سرزمین و بمباران مناطق بودند، صبح بجگند و شب در بغداد کنار خانواده هایشان باشند؟ بنابراین مسئولان ما راست نمی گویند که ضد آمریکایی هستند وگرنه حداقلی ترین کار این بود که فرزندانشان را از آمریکا و اروپا خارج کنند.

خادمی با طرح این سوال که با شرایط کنونی و با حضور چنین دولتهایی چطور می توانیم توسعه پیدا کنیم عنوان کرد: مردم ما مردمی هستند که تاریخ را نخوانده اند و سرانه مطالعه بسیار کمی داریم. پس اگر ۱۰۰ دولت دیگر بر سرکار بیاید اوضاع همین است. اگر وضعیتی بهتر از اقای روحانی و سایر دولت های بعد از انقلاب در این چهل سال می خواهیم باید سطح آگاهی خود را بالا ببریم. تمام کشورهای توسعه پیدا کرده در گام اول سطح آگاهی خود را بالا برده اند ولی ملت ما مردمی فراموشکار هستند.

وی در ادامه افزود: روسای جمهور در کشور ما بعد از دوره ۸ ساله خود هیچ یک از گردونه کار بیرون نرفتند. گویی اینجا سیستم سلطنتی شده است. آقای رفسنجانی در مقطعی برای نمایندگی مجلس هم رای نیاورد ولی دوباره مظلوم نمایی کرد و تبدیل به قهرمان شد، دولت هم تعیین می کرد. آقای خاتمی هم بعداز ۸ سال ساکت ننشست و با عبارت «تکرار می کنم» روحانی را رئیس جمهور کرد.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: مردمی که با عبارات این چنینی به افراد رای می دهند و رئیس جمهور تعیین می کنند نتیجه اش این می شود که هر دولتی که روی کار آمد برای مردم کار نمی کند. شاخص های مردم ما برای انتخاب افراد در کشور های توسعه نیافته هم وجود ندارد چه برسد به کشور های در حال توسعه. مردم ما هنوز در قرن بیست و یکم به دنبال خودرو رئیس جمهوری که خود به عنوان خدمتگذار ملت انتخاب کردند، می دوند. آیا از مردم آمریکا کسی به دنبال اوباما می دوید؟ در آلمان کسی به دنبال مرکل می دود؟ در کشور ما کسی که قرار باشد خدمتگذار باشد خودش را خان می داند خان هم برای رعیت قرار نیست کاری انجام دهد. رعیت باید برای خان کار می کند. دولت های روی کار آمده در کشور نسبت به سطح مردم هستند.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام عظمای ولایت اظهار کرد: مقام معظم رهبری (قریب به این مضمون) فرمودند که فساد اقتصادی یک بیماری است، یک بیماری مسری است و اگر جلو آن را نگیرید به همه جا نفوذ می کند. متاسفانه مسئولان توجهی نکردند و دقیقا همین اتفاق افتاد. فساد اقتصادی به مسئولان و سیستم اقتصادی کشور زده است.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس افزود: نگاه حضرت امام به انقلاب این بود که فاصله طبقاتی را کمتر کنیم اما متاسفانه کوخ نشینان کوخ نشین تر شدند و کاخ نشینان کاخ نشین تر در این میان هم یک عده تازه به دوران رسیده به میدان آمدند و با این منابع مالی هر بدی که لازم است انجام می دهند. کدام یک از مسئولان ما شبیه مسئولان در زمان حضرت علی هستند؟ هر کدام یک کاخ برای خود ساخته اند. این امکانات را از کجا آورده اند؟ در کدام یک از کشورها این امکان وجود دارد که مسئولان از طریق رانت همچین ثروت بادآورده ای را به دست بیاورند؟ ای کاش با این همه رانت و اختلاس برای کشور کار هم می کردند.

نظر شما