شناسهٔ خبر: 148044 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

بابایی: باید هزینه‌های جاری کشور را کاهش بدهند

بابایی دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر دولت بدهی‌هایش را بدهد، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند بدهی‌های وزارت بهداشت و درمان را پرداخت کند و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

به گزارش «نماینده»،  یکی از مشکلات اساسی که کشور با آن در این چند سال اخیر روبرو شده، بدهکاری سازمان تأمین اجتماعی از دولت و در کنار آن مطالباتی است که این سازمان از دولت دارد که با توجه به اینکه بدهی‌های بیمه‌های درمانی و غیره تا حد زیادی به این سازمان مرتبط است، این مسئله کار را برای این سازمان با مشکل مواجه کرده است. «روح‌الله بابایی صالح» یکی از نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به هزینه‌های بالای بدهی‌ها در وزارت کار و عدم توجه به اقتصاد مقاومتی را یکی از معضلات اصلی در این حوزه دانست و کاهش هزینه‌های جاری را راهکار اصلی برای حل بدهی‌های دولت دانست.

* ارزیابی شما از سیاست اقتصادی دولت که منجر به رشد نقدینگی و افزایش بدهی‌ها در دولت شده، چیست؟

ما می‌توانیم خیلی از جاها هزینه‌های جاری را کاهش دهیم، حتی در برنامه ششم مصوبه داشتیم که دولت را بزرگ‌تر نکنیم و آن را گسترش ندهیم اما مجدداً می‌بینیم پیشنهاد می‌دهند فلان وزارتخانه دایر شود و این‌گونه، هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی را اضافه می‌کنیم و اگر این کار را بکنیم بدهی‌ها افزایش پیدا می‌کند و این برای آینده خطرناک است.

* چه برنامه‌ریزی برای این مسئله باید داشت تا ما با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه نباشیم؟

درصورتی‌که اگر مدیریت و برنامه‌ریزی نداشته باشیم، با توجه به شرایطی که داریم قطعاً خروج از برجام هزینه‌هایی برای نظام و دولت خواهد داشت، اما اگر دولتمردان در کنار تصمیم‌گیران مجلس دست به دست هم بدهند و تصمیمات اساسی که به‌نفع جامعه و مردم باشند اتخاذ کنند، می‌توانیم در سایه اقتصاد مقاومتی جلوتر برویم و حتی آسیب‌پذیری‌مان در جامعه کم‌تر شود.

مقام معظم رهبری سال‌های قبل هم سیاست اقتصاد مقاومتی را مطرح فرموده‌اند، اینها شعار نیست، دستور است که ما باید بیاییم این دستورات را اجرایی کنیم، زیرا پیش‌بینی‌های رهبری دقیق است و می‌داند با توجه به دشمنی‌های آمریکا که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته و در حال حاضر هم است و ادامه خواهد داشت، چه باید کرد. مطمئن باشید، در موضوع برجام اگر غیر از این کار را می‌کرد ما باید شک می‌کردیم چون دشمنی‌های آنها همیشه ادامه داشته و دارد، ما بدهی‌های دولت‌های قبلی را داشتیم و الان آنها هم اضافه شده، باید مدیران اجرایی و دولت بیایند هزینه‌های جاری کشور را کاهش بدهند، اگر درست تصمیم بگیرند و درست فکر کنند و کاری نکنند که بعداً پشیمان شویم با تصمیم‌گیری و مشورت دقیق با کارشناسان زُبده کارها را پیگیری کنیم و جلو برویم، می‌توان این مشکل را حل کرد.

* آمار مشخصی وجود دارد که مثلاً وزارت کار چه میزان بدهی دارد و فکر می‌کنید چه راهکاری برای حل این مسئله وجود دارد؟

تا جایی که ما اطلاع داریم، وزارت کار در عین حال که بدهی به دولت دارد، طلب هم از دولت دارد. سازمان تأمین اجتماعی مبلغ کلانی از دولت طلب‌کار است و از این طرف به وزارت بهداشت و درمان هم بدهکار است، عدد دقیق را من حضور ذهن ندارم اما ارقام بزرگی است. اگر دولت بدهی‌هایش را بدهد، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند بدهی‌های وزارت بهداشت و درمان را پرداخت کند و بسیاری از مشکلات حل می‌شود. در این زمینه شاهد بودیم که دو وزیر با هم خیلی مشکل داشتند که با مساعدت هم، اختلافات‌شان به‌نوعی در زمینه درمان و پذیرش بیماران مرتفع شده است.

* اصلاح ساختار بودجه‌ای چقدر به این مسئله کمک می‌کند و نظام قانون‌گذاری ما چقدر در این زمینه استوار است؟

نظام قانون‌گذاری زمان بودجه خوب تصمیم‌گیری کرده، مثلاً دولت مجوز گرفته کارمندانی که حقوق‌شان پایین است تا 20 درصد افزایش حقوق داشته باشند اما دولت این را تا سقف 12 درصد در نظر گرفته و افرادی که حقوق‌شان بالاست، حقوقشان بیشتر می‌شود، درصورتی‌که هدف ما این بود افرادی که حقوق‌شان پایین است به آنها مساعدتی شود، مجلس حمایت‌های لازم را در این مورد داشته و از این به بعد هم حمایت می‌کند چون می‌خواهد در کشور آرامش ایجاد شود.

* فکر می‌کنید چقدر نیاز است که این هماهنگی بین قوا وجود داشته باشد؟

ما باید وحدت قوا را در این زمینه جدی بگیریم که بسیار مهم است. مقام معظم رهبری به وحدت قوا اشاره کردند، هر چقدر این وحدت در بین قوا بیشتر باشد، اختلافات کمتر است و دوستان راحت می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و در کنار هم باشند و با وحدت و همدلی دست به دست هم بدهند، در زمان جنگ و در انقلاب مردم یک صدا و یک ندا شدند و با هم یک حرف زدند، دنبال یک هدف بودند و الان هم شرایط ایجاب می‌کند همه در کنار هم دست به دست هم بدهند تا در سایه وحدت و همدلی خیلی از مشکلات را حل کنند و گذشتی هم بین قوا باید وجود داشته باشد، باید محبت، گذشت و همدلی بین قوا وجود داشته باشد به‌جای اینکه پای هم را بگیرند، دست هم را بگیرند تا ان‌شاءالله بتوانیم از این همه دشمنی‌ها، عنادها و مشکلاتی که وجود دارد با سربلندی بیرون بیاییم.

نظر شما