شناسهٔ خبر: 148006 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«نماینده» به بررسی نقش مدیریت یکپارچۀ شهری در حل معضلات حوزه‌های انتخابیه می‌پردازد:

مدیریت غیر یکپارچه شهری، بزرگ‌ترین مشکل در همه استان‌ها

با وجود اذعان کارشناسان و حتی عامه مردم به وجوب اجرای مدیریت واحد در شهرها اما در بسیاری از موارد دولت‌ها مخالف واگذاری مسئولیت‌های شهری به مردم هستند.

ماهنامه «نماینده»؛ زهرا طاهری/* در فضای شهری همواره شاهد این بوده‌ایم که آسفالت بخشی از خیابان‌ها و معابر برای یکسری از اقدامات توسط سازمانی شکافته شده و دیرزمانی نگذشته که مجدداً توسط نهادی دیگر مورد تعمیر و بازسازی قرار می‌گیرد. این ناهماهنگی هیچ‌گاه از دید مردم پنهان نمانده است و حتی به‌عنوان طنزی تلخ در میان مردم کوچه و بازار دهان‌به‌دهان می‌چرخد. این سکانس تنها گوشه‌ای از سریال پرتکرار هرج‌ومرج شهرهاست. هرچند استقلال نهادها و سازمان‌ها در عملکرد و اقدامات مورد تأیید است اما آنچه لازم و ضروری است وجود یک مسئول در رأس این هرم است تا بتواند مانع از موازی کاری و حتی اقدامات متناقض در ارگان‌های مختلف شهری خصوصاً کلان‌شهرها شود. بارها در مورد راهکارهای رفع این چالش‌ها سخن گفته شده و برخی از آن‌ها هم تا اندازه‌ای کاهش یافته یا تعدیل شده است اما نتیجه آنکه به یک مدیریت واحد شهری نیازمندیم تا ضمن کاهش مشکلات، شهرها به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.

کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس که اواخر اردیبهشت‌ماه از تدوین طرح جامع مدیریت خدمات شهری خبر می‌داد با تأکید بر اینکه در حال حاضر اداره شهرها با مشکلاتی روبه‌رو است و متولی مشخصی ندارد، تصریح کرد: «برخی تصمیمات پراکنده در شهرها از سوی نهادها و ارگان‌های شهری باعث شده شهروندان همواره با مشکلاتی مواجه شده و سردرگم شوند که طرح جامع مدیریت خدمات شهری در همین راستا و در جهت هماهنگی‌های بیشتر بین نهادهای تصمیم‌گیر شهری تدوین شده است.»

نماینده مردم کرج که در دوره نهم مجلس نیز همچون این دوره در کمیسیون شوراها عضویت داشته معتقد است باید دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه می‌کرد و نمایندگان ماه‌ها برای ارائه لایحه‌ای از سوی دولت برای مدیریت خدمات شهری منتظر بودند که به دلیل تعلل دولت نمایندگان مجلس دست‌به‌کار شدند و طرح مذکور را ارائه نمودند.

*مراجعات مردمی در حوزه شهری

بخش قابل توجهی از مشکلات مردم در حوزه شهری و روستایی واقع می‌شود که ناشی از فقدان یک مدیریت واحد و پاسخگو است. مردم که نهاد مشخصی را برای پیگیری مطالباتشان سراغ ندارند از بلاتکلیفی و سردرگمی رنج می‌برد و شکایات و گلایه‌های خود را به دفاتر نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه می‌برند تا شاید با مشورت آن‌ها راه به جایی ببرند و بتوانند نهاد مربوط به مشکل خود را بیابند.

در همین ارتباط موسوی «نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی» که در «نشست اعضای شورای عالی استان‌ها با فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس» سخن می‌گفت بیان داشت: «بالای ۶۰ درصد از مراجعات به بنده شهری است. با تقسیم وظایفی که با شورای شهر انجام داده‌ایم فعالیت‌های شهری به آن‌ها واگذار شده است.»

این نماینده مجلس خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها پیشنهاد کرد: «افقی را برای شهرها ترسیم کنید و از نمایندگان استان در مجلس درخواست کنید که در جلساتتان شرکت کنند».

وی از آمادگی حوزه انتخابیه خود برای اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری به‌صورت پایلوت خبر داد و گفت: «دولت در شهر یزد آن دسته از وظایفی را که می‌تواند به شوراها واگذار کند.»

* فرار دولت‌ها از واگذاری

مسئله اینجاست که با وجود اذعان کارشناسان و حتی عامه مردم به وجوب اجرای مدیریت واحد در شهرها اما در بسیاری از موارد دولت‌ها مخالف واگذاری مسئولیت‌های شهری به مردم هستند.

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق نیز این مطلب را تأیید می‌کند و می‌افزاید: «به دلایل مختلفی دولت علاقه‌ای برای اجرایی شدن و به ثمر رسیدن طرح مدیریت یکپارچه شهری ندارد.»

وی که با یک برنامه رادیویی گفتگو می‌کرد درخصوص طرح مدیریت یکپارچه شهری اظهار داشت: «از سالی که شوراهای شهر و روستا شکل گرفتند نقطه شروعی برای تفویض اختیارت به مردم صورت گرفت اما این طرح نیم‌بند و ناقص بود و هنوز نتوانسته‌ایم مدیریت واحد شهری را اجرایی کنیم.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه «بسیاری از مشکلات به دلیل نبود مدیریت یکپارچه است و بر همین اساس، اهمیت مسئله بالاست»، گفت: «مشکل اساسی کشور و بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی در سطح کلان به دلیل جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر است که موجب شده تا هزینه سنگینی به بار بیاید.»

به نتیجه رسیدن طرح مدیریت واحد و یکپارچه شهری بسیاری از مشکلات به‌ویژه به لحاظ هزینه‌ای را حل خواهد کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد با مدیریت واحد بسیاری از کشورها موفق شده‌اند تا از دوباره‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها و سوءاستفاده‌ها جلوگیری کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «با اجرای این طرح هزینه‌ها کم خواهد شد و ناهماهنگی‌ای که اکنون در بین دستگاه‌های متولی شهری مانند شهرداری، وزارت نیرو و وزارت نفت شاهد هستیم برطرف خواهد شد. در این طرح مدیریت یکپارچه و واحد شهری‌ای شکل می‌گیرد که بیش از ۲۳ دستگاه متولی تحت مدیریت واحد عمل خواهند کرد و شهرداری‌ها به‌عنوان تنها مقام مسئول و پاسخگو معرفی خواهند شد و مردم آن‌ها را انتخاب خواهند کرد که به‌نوعی می‌توان گفت مسئولیت‌ها به مردم واگذار خواهد شد.»

صباغیان گفت: «برخی از افراد به محض اینکه در مسند قدرت تکیه می‌زنند با واگذاری مسئولیت‌ها به مردم مخالفت می‌کنند چرا که احساس می‌کنند که در اختیارات و قدرت آن‌ها محدودیتی اعمال خواهد شد. با سیستم یکپارچه مدیریت این مردم هستند که مسئولین را انتخاب خواهند کرد.»

نظر شما