شناسهٔ خبر: 147989 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خبرگزاری رسمی دولت به نقل از موسویان خواستار استعفای روحانی شد

روحانی/2 چند روز پس از انتشار طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط شماری از اصلاح‌طلبان مجلس،خبرگزاری رسمی دولت هم به نقل از حسین موسویان از نزدیکان روحانی خواستار استعفای او شد.

«نماینده» / یک هفته پس از مصاحبه سیدحسین موسویان با "روزنامه همشهری" که گفته بود رئیس‌جمهور استعفا دهد، این بار خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نیز به سراغ وی رفته و از زبان موسویان خواستار استعفای روحانی شده است.

این عنصر سیاسی نزدیک به روحانی در دهه ۸۰ منظور خود را درباره بحث استعفای رئیس‌جمهور را این‌گونه تشریح می‌کند: اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند؛ این گزینه نامطلوب و بقول طلبه ها از باب "اکل میت" است.

حالا به نظر می‌رسد که نمایش استعفای رئیس‌جمهور از جریان اصلاح‌طلب به رسانه‌های دولتی نیز سرایت کرده است. البته این مسئله نخستین بار به صورت رسمی از سوی اصلاح‌طلبان مجلس دنبال شد. در همین زمینه جلال محمودزاده عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی دو روز پیش از طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط خود و تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید خبر داده بود.

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه طرحی که حدود ۳ ماه پیش تدوین شده بود قبل از آغاز موج گرانی‌ها در کشور بود، اظهار داشت: پس از گرانی ارز و به‌هم‌ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح اولیه اضافه شده است.

طرحی که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به دنبال استیضاح و طرح عدم کفایت روحانی هستند

مصاحبه سیدحسین موسویان از نزدیکان روحانی در مذاکرات با اروپایی‌ها در دهه ۸۰ با روزنامه حامی دولت همشهری سرآغاز درخواست‌های اصلاح‌طلبان از روحانی بود؛ گفت‌وگویی که موسویان در آن صراحتا خواستا استعفای روحانی و برگزاری انتخابات زودرس می‌شود.

این اظهارات آن هم از سوی سیدحسین موسویان که عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای در آغاز دهۀ ۸۰ و در دوران مسؤولیت حسن روحانی بود و حتی مقام سخنگویی روحانی را برای او تلقی می‌کردند، عجیب به نظر می‌رسید. به قدری عجیب که واکنش تند رئیس‌جمهور را نیز به دنبال داشت و گفت که دولت استعفا نمی‌دهند کسانی که چنین فکر می‌کنند سخت در اشتباه‌اند.  

پیشتر و قبل از موسویان نیز این ادبیات از سوی برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب در رسانه‌های منسوب به این جریان سیاسی نیز دنبال می‌شد البته با ادعای اینکه اصولگرایان به دنبال این کار هستند، از جمله سعید حجاریان  تئوریسین اصلاحات که در تشریح وضعت دولت روحانی در صورت وخیم شدن اوضاع و ناکامی در برجام چنین اظهار می‌دارد: «در صورتی که وضعیت گفته شده تشدید شود، راست‌ها چهار سناریو پیش روی دولت روحانی قرار خواهند داد. اولین آنها پیشنهاد استعفاست؛ یعنی روحانی را به استعفا دلالت کنند.»

بلافاصله علی جنتی وزیر پیشین ارشاد در دولت یازدهم به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید «البته مخالفان دولت ممکن است، چنین پروژه‌ای را تعقیب کنند ولی به نظر من امکان تحقق آن وجود ندارد.»

البته در این بین اصلاح‌طلبان تلاش کردند که درخواست استعفای روحانی را به اصولگرایان ارتباط دهند. گزاره‌ای که در میان اصولگرایان و منتقدان دولت جایگاهی ندارد اما مرور ادبیات و گفتمان چهره‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که آنها در این زمینه میان‌دار بودند.

نظر شما