شناسهٔ خبر: 147986 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه اجاره‌بهای مسکن از زبان نماینده مجلس

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس از ایجاد سامانه‌ای درباره قیمت و همچنین اجاره‌بهای مسکن در کمیسیون عمران خبر داد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش اجاره بهای مسکن، اظهار داشت: به دلیل نبود قیمت پایه برای اجاره بهای مسکن شاهد افزایش قیمت اجاره‌بها و همچنین اعمال سلیقه صاحب خانه‌ها در این بازار هستیم.

وی با بیان اینکه به  همین دلیل برخورد با متخلفان این بخش دشوار است، افزود: به دلیل نبود  قیمت پایه، مسئولان سازمان تعزیرات عنوان می‌کنند که امکان نظارت بر قیمت مسکن و اجاره‌بها وجود ندارد. برای مثال ما نمی‌دانیم که اجاره بهای یک واحد مسکونی ۱۰ ساله در فلان محله چقدر است که اگر صاحبخانه بیش از آن قیمت مطالبه اجاره کرد، امکان برخورد وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید قیمت و همچنین اجاره‌بهای مسکن ساماندهی شود، ادامه داد: با تعیین قیمت پایه برای واحدهای مسکونی مختلف می‌توان بر این بازار نظارت کرد و اجازه نداد که اجاره‌بهای مسکن سالانه بیش از تورم افزایش یابد.

رضایی با تاکید بر اینکه کمیسیون عمران از ابتدای سال جاری پیگیر ایجاد سامانه قیمت‌گذاری اجاره بهای مسکن است، گفت: برخی از اعضای کمیسیون به اتفاق کارشناسان مرکز پژوهش‌های قوه مقننه در حال بررسی این سامانه هستند.

وی در توضیح عملکرد این سامانه، اظهار داشت: قرار است در این سامانه براساس عمر واحد مسکونی، کیفیت ساخت و معیارهای دیگر، برای هر واحد مسکونی یک قیمت پایه مشخص شود تا افزایش اجاره‌بها بر اساس تورم باشد.

نماینده مردم جهرم در مجلس با بیان اینکه تاکنون برای بررسی و ایجاد این سامانه و همچنین موضوع افزایش بی‌رویه و اجاره‌بهای مسکن جلساتی با وزیر راه، رئیس کل بانک مرکزی و همچنین مدیر عامل بانک مسکن برگزار کرده‌ایم، تصریح کرد: قرار است پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه این جلسات ادامه یابد

نظر شما