شناسهٔ خبر: 147983 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

حسن نوروزی سنخگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه ارجاع لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در لوای اصل ۸۵ به شورای نگهبان است، گفت: نیازی به بررسی جزو به جزو مواد لایحه کودکان و نوجوانان در صحن نیست.

به گزارش «نماینده» حسن نوروزی، درباره وضعیت بررسی لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان در مجلس گفت: نیازی به بررسی جز به جز مواد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیست بلکه می‌توان برطبق اصل ۸۵ در مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان مجلس، لایحه به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  ارجاع داده شده و سپس  لایحه فوق برای تأیید به شورای نگهبان ارسال می شود.

 نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایرادات این لایحه که به نوعی قلم افتادگی بوده است نیز برطرف شده و انشالله در صحن علنی مجلس شورای اسلامی این لایحه بسیار مهم بر طبق اصل ۸۵ در مجلس شورای اسلامی رای گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در قالب ۶۰ ماده ای تدوین شده است بنابراین با توجه به جامعیت این لایحه، تقاضایی بررسی بر طبق  اصل ماده ۸۵  با  لایحه مذکور را داریم.

وی با تاکید بر اینکه اصولا مسئله کودک آزاری به هر نوعی صورت بگیرد جرم است، تصریح کرد: در بندهای این لایحه جرائم مربوط به بهره‌کشی کاری، مالی و یا ابزاری، جرائم مربوط به سوء استفاده جنسی، سوء استفاده در فضای مجازی، جرائم مربوط به سوء استفاده از کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق و یا توزیع سی‌دی‌های مبتذل، جرائم مربوط به ضرب و شتم و خرید و فروش کودک و جرائم مربوط به فروش اعضای بدن کودک، آمده است.

نوروزی افزود: هر نوع آزار و اذیت کودکان و نوجوانان که موجب صدمه جسمانی، روانی و اخلاقی به آنان شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره بیاندازد، ممنوع است و بر اساس این لایحه مشمول مجازات خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: نیازی به بررسی جز به جز مواد لایحه کودکان و نوجوانان در صحن علنی  مجلس شورای اسلامی نیست بلکه برطبق اصل ۸۵ باید کلیات لایحه حمایت کودکان ونوجوانان از کمیسیون قضایی وحقوقی  به شورای نگهبان ارجاع داده شود.

نظر شما