شناسهٔ خبر: 147979 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: پارس

حزب "توسعه ملی" پنبه پارلمان اصلاحات را زد

توسعه ملی ایران به‌زودی قرار است اعضای حزب توسعه ملی با رئیس دولت اصلاحات دیدار و گفتگو کنند ضمن آنکه محمد خاتمی نیز از فعالیت حزب تازه تاسیس اما ریشه‌دار استقبال کرده است.

به گزارش «نماینده»، انتهای هفته گذشته حزب توسعه ملی ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد. این تشکل در واقع ترکیبی جدید از اعضای سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب اسلامی است که با توجه به ریشه‌های تاریخی – سیاسی این جریان می‌تواند نقش حائز اهمیتی را در سپهر سیاسی ایران ایفا کند.

سازمان منحله مجاهدین انقلاب متشکل از تشکل‌های تأثیرگذار در جریان اصلاحات بود به‌گونه‌ای که در کهکشان اصلاحات از این تشکل به‌عنوان اتاق فکر اصلاح‌طلبان نام برده می‌شد. از این رو در انتخابات سال ۸۸ جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نقش تأثیرگذاری در انتخابات و حاشیه‌های پس از آن ایفاء کردند.

با این حال نیروهای تأثیرگذار این دو تشکل منحل شده از جغرافیای سیاسی کناره‌گیری نکردند و پس از به روی کار آمدن دولتِ اعتدال در سال ۹۲ از حاشیه وارد متن شدند، برخی از نیروهای جبهه مشارکت وارد حزب جوان ندای ایرانیان با محوریت صادق خرازی شدند و برخی دیگر از اعضای شاخص این جبهه منحل شده، حزب اتحاد ملت را تشکیل دادند و خبری از فعالیت اعضای سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب نبود.

اعضای سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب که پیش از این در یک فولکس جا می‌گرفتند با حضور در اتاق فکر برای آینده تشکیلات خود برنامه‌ریزی کردند از این رو درخواست سه صدور سه تشکل سیاسی را به وزارت کشور ارسال کردند؛ مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، حزب راه ملت و حزب توسعه ملی سه تشکل سیاسی محسوب می‌شود که توسط  نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب هدایت می‌شود اما در این بین حزب توسعه ملی را می‌توان نسخه دوم حزب اتحاد ملت معرفی کرد.

حزب اتحاد ملت به‌عنوان حزب بدلی جبهه منحل شده مشارکت شناخته می‌شود و از این به بعد حزب توسعه ملی ایران اسلامی هم می‌تواند نزدیک‌ترین تشکل به سازمان مجاهدین انقلاب معرفی کرد به همین جهت خبر اعلام موجودیت این تشکل تازه نفس، امیدی برای آن دست از اصلاح‌طلبانی که علاقه‌مند به فعالیت و همکاری با نیروهای مجاهدین انقلاب بودند ایجاد کرد.

در حزب توسعه ملی نیروهای باسابقه همچون بهزاد نبوی، محسن آرمین و محمد سلامتی حضور ندارند اما نمی‌توان نقش و جایگاه چریک پیر (بهزاد نبوی) را در این تشکل جدید نادیده انگاشت. گفته می‌شود از همان ابتدا که تشکیل حزب توسعه ملی در عرصه سیاسی کلید خورد چندین جلسه در منزل بهزاد نبوی برگزار شد و او توصیه‌هایی به همفکرانش در حزب توسعه ملی کرد.

صادق نوروزی، علی باقری و محمود صارمی سه عضو  شناخته شده سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب هستند که در حزب توسعه ملی نقش کلیدی بر عهده دارند.

پس از انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب توسعه ملی، با رأی اعضا، صادق نوروزی که پیش از این رئیس دفتر سیاسی سازمان مجاهدین انقلاب بود به عنوان دبیر کل انتخاب و مسئولیت دفتر سیاسی این حزب نیز به علی باقری از اعضای سازمان واگذار شد؛ او همچنین ریاست کمیته استان‌ها را بر عهده دارد.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی تقاضای عضویت این تشکل را برای دو نهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فرستاده است و بنا دارد حضوری فعال در جریان اصلاحات ایفاء کند. به‌زودی قرار است اعضای حزب توسعه ملی با رئیس دولت اصلاحات دیدار و گفتگو کنند ضمن آنکه محمد خاتمی نیز از فعالیت حزب توسعه ملی استقبال کرده است.

همچنین قرار است حزب توسعه ملی پیشنهاد و نظرات خود را پیرامون شورای عالی سیاست‌گذاری و راهکارهایی که باید در آینده دنبال کند به این شورا ارائه کند.

از سوی دیگر باید اعلام کرد، اعضای حزب توسعه ملی درصدد هستند تا پایان سال، کنگره این تشکل را برگزار کنند. همچنین یکی از برنامه‌هایی که توسط این حزب جدید اصلاح‌طلب دنبال و پیگیری خواهد شد سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و در بین اقشار مختلف است، موضوعی که گفته می‌شود بهزاد نبوی به اعضای این حزب توصیه کرده است. نبوی در حالی این توصیه را به حزب توسعه ملی کرد که سازمان مجاهدین انقلاب چنین نگاه فراگیری به تشکیلات خود نداشت.

حزب توسعه ملی که بدل سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب است در حالی درخواست عضویت خود برای حضور در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را مطرح کرده که شنیده شده در همین ابتدای فعالیت خود مخالف تشکیل پارلمان اصلاحات است؛ گفتنی است پارلمان اصلاحات از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دنبال می‌شود.

حزب توسعه ملی بر این باور است با وجود دو نهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و همچنین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیگر نیاز به نهاد بالادستی (پارلمان اصلاحات) نیست اما هنوز سیاست توسعه ملی در قبال ترکیب شورای عالی سیاست‌گذاری مشخص نشده است؛ آیا نیروهای دیروز سازمان مجاهدین و اعضای امروز حزب توسعه ملی از «عارف» عبور خواهند کرد؟

نظر شما