شناسهٔ خبر: 147881 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نظارتی قوی برای اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد

عبادی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آیا یکبار برای اجرای سند تحول بنیادین دستور داده‌اند؟ گفت: تا کنون دستگاه نظارتی قوی برای اجرای سند وجود نداشته است.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر اظهار کرد: فرهنگ و تربیت نکته‌ای است که در سال‌های گذشته بویژه در آموزش و پرورش مغفول مانده است. تفکری که در چند دهه گذشته با آن مواجهیم بیشتر دارای سبقه تعلیم بوده است تا تربیت.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروز کشور از اختلاس‌ها تا عدم فرهنگ کار و مسئولیت به علت نپرداختن به فرهنگ و تربیت است، گفت: تمام دنیا فرهنگ و تربیت را مهمتر از آموزش و تعلیم می‌دانند به عنوان مثال ببینیم چگونه در مدارس ژاپن روی فرهنگ، کار و مسئولیت‌پذیری کار می‌کنند.

عبادی افزود: آنها برنامه دارند، ما هم برنامه داریم ولی اجرا نمی‌شود و خروجی تربیت، افراد فارغ‌التحصیل با رتبه علمی خوب است که تعهد و امانت داری نمی‌دانند و نتیجه آن می‌شود که فساد رخ می‌دهد و این زنگ خطری برای آموزش و پرورش ماست.

وی درباره ریشه مشکلات موجود فرهنگی و عدم توجه به آن در بودجه‌ریزی کشور گفت: نطفه بودجه در دولت شکل می‌گیرد و امکان تغییر آن در مجلس آنقدر زیاد نیست و هر بخشی بودجه‌ای دارد و نمی‌توان در مجلس ردیف‌ها را به صورت کلی تغییر داد خوب است از پایه در دولت بودجه‌ریزی برای این امر صورت گیرد.

عبادی به مقوله فرهنگ در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: گاهی به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته‌ایم و تا بحث فرهنگ می‌شود عمدتا ذهن به سمت حجاب و عفاف می‌رود در حالی که این تنها یکی از مباحث است. ذیل فرهنگ اسلامی، فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسئولیت پذیری، نظم و قانون پذیری از جمله آنهاست.

وی درباره علت عقیم ماندن فرهنگ اسلامی بیان کرد: وقتی در جامعه اسلامی در خیابان و حین رانندگی نظم وجود ندارد و شما روی حجاب زیادی تمرکز می‌کنید و در مقابل شهروندان، بی نظمی، اختلاس و دروغ  را می بینند و به خارج از کشور سفر و نظم آنجا را مشاهده می‌کنند به کلی دیدگاهشان منفی می‌شود و ما حتی در مقوله فرهنگ سازی برای حجاب و عفاف هم نتیجه خوبی نمی‌گیریم.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دینی که به مردم معرفی می‌کنیم دین آیینی است، گفت : مردمی را دیندار معرفی می‌کنیم که نماز و دعا خوانده و حجاب را رعایت می‌کنند. نتیجه این می‌شود که فرد موقع بازگشت از دعای کمیل با موتور بدون نظم در خیابان و در ترافیک حرکت می‌کند. سندتحول بنیادین همه این موارد را دیده است و اگر به آن عمل شود بسیاری مشکلات حل می‌شود. در حالی که تا امروز هنوز آیین نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی سند به صورت کامل تدوین و اجرا نشده است.

وی افزود: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت وجود دستگاه نظارتی بر اجرای سند تحول بنیادین توجه داشته باشد و اجرای سند تحول جدی گرفته شود. تا کنون دستگاه نظارتی قوی برای اجرای سند وجود نداشته است. کار قوه مقننه حکم قضایی نیست و باید نهادی چون دیوان محاسبات بر اجرای سند نظارت کند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: هنوز بخشنامه سند تحول بنیادین ابلاغ نشده است، اما در زمانی که سند ۲۰۳۰ تصویب شد بلافاصله آقای جهانگیری به وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا کمیته تشکیل و بلافاصله اجرایی شود، اما آیا یکبار برای سند تحول بنیادین چنین اتفاقی افتاده است؟ ما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم.

نظر شما