شناسهٔ خبر: 147776 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در جلسه وزیر نفت با مجلس

راه‎های فروش نفت و بازگشت وجوه حاصل از آن بررسی شد

زنگنه راه‌های فروش نفت و بازگشت وجوه حاصل از فروش آن در نشست مشترک اعضای کمیسیون انرژی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و بیژن زنگنه بررسی شد.

به گزارش «نماینده» غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این نشست که عصر دیروز برگزار شد، گفت: این نشست ۲ دستور کار داشت. نخست؛ مسائل روز اقتصادی، درآمدهای نفتی، فروش نفت و اجلاس اخیر اوپک و دوم؛ وضع بلندمدت رابطه مالی نفت، درآمدهای نفتی، خزانه و سیستم بانکی.

وی با بیان این‌که وزیر نفت در این نشست گزارشی از اجلاس اخیر اوپک به نمایندگان ارائه کرد، افزود: وزیر نفت توضیح‌هایی درباره وضع ایران در اوپک و این‌که آیا تصمیم‌ها در این نشست منجر به کاهش تولید یا افزایش قیمت نفت می‌شود ارائه داد که بر این اساس گزارش وزیر مثبت بوده و به این نقطه منجر شد که ایران در بخش فروش نفت متضرر نمی‌شود.

تاجگردون تصریح کرد: این نشست برای شناسایی مشکلات موجود کشور و کمک به دولت و همچنین صنعت نفت کشور بود تا در آینده شاهد مشکلات کمتری باشیم.

 تدوین بودجه اضطراری از سوی دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پس از این نشست از تدوین بودجه اضطراری از سوی دولت خبر داد و با اعلام آمادگی درباره تشریح این بودجه برای نمایندگان مجلس تصریح کرد: بر اساس پیش بینی دولت، ممکن است بودجه ۳۸۶ هزار میلیارد تومانی امسال دولت  به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان یا ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته باشد و پیش‌بینی دیگر این که برای سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع رخ دهد.

نوبخت به روند صادرات نفت طی ماه‌های آینده اشاره و عنوان کرد: آنچه در آینده در بحث صادرات نفت رخ می‌دهد یا ادامه روند موجود است و یا تقلیل صادرات.

تشکیل کمیته مشترک برای کاهش  فشار تحریم‌ها

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در مورد این نشست اظهار کرد: در این نشست راه‌های فروش نفت و بازگشت وجوه حاصل از فروش آن، به گونه‌ای که در دام تحریم‌ها گرفتار نشویم مورد بررسی قرار گرفت.

وی، رابطه مالی میان شرکت ملی نفت و دولت  را از دیگر موارد مورد بررسی در این نشست عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس، امسال ۶ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در مناطق نفت‌خیز کشور برای  توسعه میدان‌های نفتی  اختصاص یافت که شورای اقتصاد نیز این موضوع را تایید کرد و به صندوق توسعه ملی ابلاغ شد.

حسنوند با بیان این‌که مقرر شد کمیته‌ مشترکی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، کمیسیون انرژی و بودجه تشکیل شود، ادامه داد: جلسات این کمیته به صورت دائم و در فاصله زمانی نزدیک برگزار می‌شود و اگر در بخشی به اجازه مجلس نیاز باشد این مجوز صادر خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر این کمیته بتواند فعالیت‌های خود را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها انجام دهد می‌تواند عامل موثری در کاهش فشار تحریم، فروش نفت و درآمدهای نفتی باشد.

نظر شما