شناسهٔ خبر: 147712 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افشانی: برای ۶ ماه به شهرداری نیامده ام

افشانی شهردار تهران گفت: باید به دنبال اعتمادسازی مردم به شهرداری تهران باشیم.

به گزارش«نماینده»، محمدعلی افشانی در دومین همایش فصلی مدیران شهرداری با بیان اینکه نیروی انسانی سالم و کارآمد در هر سازمان نهادی بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: در شهرداری تهران ما به دنبال پاسخ به نیازهای مردم هستیم و مهم ترین وظیفه ما ایجاد رضایتمندی شهروندان است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در هنگام انتخاب شهردار در شورا ارائه کرد، گفت: برنامه‌های من حول دو محور ارتقای زندگی و ایجاد رضایتمندی برای شهروندان تدوین شده بود و این رضایتمندی قابل اندازه‌گیری است و هر کس که می‌گوید امکان اندازه‌گیری ندارد و مردم را محکوم می‌کند، در حال تبرئه خود است؛ در حالی‌که برخورد مردم می‌تواند رضایتمندی آنها را مشخص کند و هزینه‌ای که مردم برای اداره شهر می‌پردازند، رابطه مستقیمی با میزان رضایتمندی از خدمات دارد.

شهردار تهران ادامه داد: ما باید بتوانیم برای مردم اعتمادسازی کنیم تا مشارکت آنها را بالا ببریم.

افشانی خطاب به کارکنان شهرداری تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم اعتبار سازمانی به شهرداری بازگردد و هرگاه مردم در خصوص سازمان‌های دارای فساد صحبت می‌کنند، شهرداری را در سرلیست قرار ندهند؛ درحالی‌که شهرداری‌ها پر از نیروهای سالم و کارآمد هستند که به خاطر عملکرد چند نفر در سطح جامعه قضاوت می‌شوند.

وی افزود: ما در شهرداری نباید به دنبال زدن حرف‌های درشت و تیتر درست کردن باشیم، بلکه باید به دنبال وظایف ذاتی‌مان؛ نظافت و تمیزی شهر باشیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در ۳۰ سال گذشته کاری برای ساماندهی پسماند در تهران نشده است، خاطرنشان کرد: از ۹۰۰۰ تن زباله تولیدی تنها ۱۴۷ تن در زباله‌سوزها سوخته می‌شود، در حالی‌که زباله می‌تواند درآمد و ثروت این شهر باشد اما به جای آنکه ثروت ما باشد، شیرابه‌های آن، سفره‌های زیرزمینی را نابود کرده و بیماری‌هایی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

حکمرانی خوب از نگاه افشانی

افشانی در ادامه با اشاره به اینکه طبق قانون انرژی، مدیران نه می میرند و نه تغییر می کنند بلکه از پستی به پستی دیگر تغییر مکان می دهند، گفت: من خودم را مدیر ۶ ماهه نمی دانم بلکه آمده ام ۳ تا ۷ سال در شهرداری بمانم.

افشانی با اشاره به برنامه های که به عنوان شهردار ارائه کرده گفت: این برنامه ها برای اجرا تدوین شده و آمده ام همه آنها را اجرایی کنم.

وی همچنین به ویژگی های حکمرانی خوب اشاره کرد و افزود: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی ویژگی های حکمرانی خوب است که باید به این ویژگی ها در شهرداری برسیم.

شهردار تهران گفت: همه  ما باید در مقابل مردم و قانون پاسخگو باشیم و باید زمینه دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در رده بندی جهانی موقعیت خوبی نداریم، گفت: باید سهم زنان در سطوح مدیریتی با جمعیت کشور متناسب باشد و همچنین نباید بیرون از بدنه شهرداری معاونی آورده شود مگر آنکه آن فرد اقدام خارق العاده بکند و یا توانایی ویژه ای داشته باشد.

افشانی با بیان اینکه تا مردم در اداره شهر مشارکت نکند امکان توسعه واقعی شهر وجود ندارد، تصریح کرد چه زمانی مردم به ما اعتماد می کنند. آن زمان که رانت نباشد، شفافیت باشد. سیستم اداری سالم باشد و حاکمیت قانون در آن نهاد مشخص باشد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه فردی توصیه پذیر نیست، گفت: از روز اولی که برای ارائه برنامه هایم به شورا آمده بودم تاکید کردم موضع ام تعامل منهای تحمیل است و حالا بعد از این مدت با همین رویه اقدامات خود را انجام داده ام و تعامل بسیار خوبی نیز با شورا دارم و رفتار شورا نیز نشان داد که هر آنچه که بیرون در خصوص شورا می گفتند درست نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون اولویت کاری وی است خطاب به کارمندان شهرداری گفت: شما را سرمایه های کشور می دانم و تاکید می کنم به خاطر تفکراتتان هیچ تغییری رخ نمی دهد. این تصور باطل است زیرا مبنای کار من حق و عدالت است و اگر در شما توانایی باشد ارتقا نیز پیدا می کنید.

وی اضافه کرد: مبنای انتخاب مدیران توانایی انجام ماموریت های سازمانی که بر عهده شان است، سلامتی و عدم مخالفت با جریانی که امروز بر شهرداری حاکم است، خواهد بود و هر کس این سه ویژگی را داشته باشد در شهرداری خواهد ماند.

افشانی اضافه کرد: تمام مدیران از بدنه انتخاب می شوند اما هنوز به دلیل آنکه شناختی از بدنه شهرداری ندارم به من حق بدهید که انتخاب هایی از بدنه نداشته باشم.

شهردار تهران با اشاره به تحصن پیمانکاران در مقابل شهرداری، گفت: برای ما خوب نیست که پیمانکاران هر هفته دو مرتبه به خیابان بهشت بیایند و پولشان را بخواهند. باید هزینه ها را بهینه کنیم و پروژه ها را در سطح مناطق رصد و اعلام کنیم. زمانی پول می دهیم که بدهی پیمانکاران تسویه شده باشد.

وی با تاکید بر راه اندازی سامانه پایش و نگهداری پروژه ها گفت: پروژه های عمرانی باید به صورت مداوم پایش شوند نه اینکه به مرحله ای برسند که آنها را مرهمت و احیا کنیم. همچنین تکرار پروژه های عمرانی باید در شهر متوقف شود. بارها دیده ام که یک میدان چندین بار تغییر کرده است. مانند میدان انقلاب و میدان صنعت.

وی با تاکید بر اینکه نباید وضعیت مالی شهرداری تهران این گونه باشد گفت: هر منطقه تهران قدرت اقتصادی اش بیش از چند استان است و مطمئنا اگر وضعیت فعلی کشور را پشت سر بگذاریم آینده بهتری در انتظارمان است و شما مدیران باید هزینه ها را بهینه کنید.

افشانی امید را در شرایط کنونی یکی از مهم ترین انگیزه های حل مشکلات دانست و گفت: کسانی که در این شرایط مردم را نامید می کنند و در راستای ناامیدی مردم قدم بر می دارند خائن هستند.

به گفته شهردار تهران، ما در شهری زندگی می کنیم که با فاصله اندک تبعیض های زیادی می بینیم  در حالی که وظیفه تک تک ما این است که در راستای رفع این تبعیض ها گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه می توان با ایجاد فضای سبز، شهر را مهار کنیم، گفت: چند روز پیش همراه با مدیرعامل سازمان بوستانها به شمال تهران رفته و برنامه ریزی کردیم تا کمربند سبزی به عرض ۲۰۰ متر تا یک کیلومتر ایجاد کنیم.

شهردار تهران با اشاره به نهایی شدن مناقصه ۶۳۰ واگن افزود: خوشبختانه در این مناقصه چینی ها برنده شدند و این مناقصه برای امضا رفته است.

افشانی همچنین خبر از حل مشکل شهرداری با وزارت راه خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز مشکل ما با نظام مهندسی حل شد و آخرین جلسه را با اعضای سازمان نظام مهندسی داشتیم و خوشبختانه با مدلی که مورد پذیرش ما و وزارت مسکن بود اختلافاتمان حل شد.

شهردار تهران همچنین با تاکید بر لزوم مبارزه با فساد در شهرداری گفت: با همه علاقه ای که به شما دارم شک نکنید اگر متوجه شوم مدیری یا زیر دست آن دچار مشکل شده حتی یک ساعت هیچ درنگ نکرده و برخورد می کنم و تنها در سطح برخورد باقی نمی ماند بلکه پرونده تخلف را نیز به نهادهای نظارتی می فرستم  و نمی گذارم رفتار چند نفر مجموعه شهرداری را زیر سئوال ببرند. من مراقبت رفتار معاونین خود هستم آنها نیز باید مراقب رفتار مجموعه خود باشند تا رفتار یک نفر آبروی ۶۸ هزار نفر زیر سئوال نبرد.

نظر شما