شناسهٔ خبر: 147710 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سروش «نماینده مردم تهران» در حاشیه بازدید از «نماینده» مطرح کرد:

از سخنان جهانگیری در مجلس متوجه شدم که برنامه‌ای وجود ندارد/ باید تیم اقتصادی دولت تغییر کند، زیرا کارایی ندارد/ اینکه نزدیکان رئیس جمهور مانع سوال از او می‎شوند اشتباه است

ابوالفضل سروش عضو فراکسیون امید معتقد است:با سوال از رئیس جمهور موافق هستم شاید او حرف‌هایی داشته باشد، بیاید حرف‌هایش را بزند شاید این موضوع بتواند باعث تنویر افکار عمومی باشد.

«نماینده»/«ابوالفضل سروش» نماینده مردم تهران در مجلس دهم، متولد ۱۳۴۱ در شهر نکا و دارای دکتری پزشکی عمومی در کنار تحصیلات حوزوی است. از جمله سوابق وی می‌توان به  عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان، عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، رئیس واحد خبرگزاری ایسنا واحد علوم پزشکی واحد تهران،  معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، عضویت در هیئت مؤسس شورای صنفی دانشجویان سراسر کشور،  مسئول کمیته درمانی مؤسسه خیریه امام علی(ع) شهرری و ... اشاره کرد.

سروش هم اکنون عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است. این نماینده مردم تهران روز گذشته (۴ تیر ۱۳۹۷) با حضور در دفتر سایت و ماهنامه «نماینده» در گفت‌وگو با خبرنگاران این سایت به موضوعات مختلفی از جمله عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و طرح سوال از رئیس جمهور پرداخت.

متن این گفت‌وگو از نگاهتان می گذرد:

نماینده: در دیدار اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب، ایشان بار دیگر به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اشاره کردند، شما تاکنون عملکرد این هیئت را چگونه دیدید و به نظرتان برای دست یابی به نقطه مطلوب باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

به نظر بنده آقا در مورد هیئت نظارت رفتار بر نمایندگان به نکته درستی اشاره کردند اما متاسفانه آنگونه که شایسته و بایسته است در هیئت عمل نمی‌شود، عملکرد هیئت بیشتر کدخدا منشی است و به نظرم باید چهارچوب‌دارتر عمل کند یعنی آیین‌نامه مشخص و پروتکل مشخصی برای آن نوشته شود و اگر نماینده‌ای خارج از چهارچوب نمایندگی‌اش رفتار کرد با آن برخورد جدی‌ای صورت گیرد.

** فاصله عملکرد هیئت نظارت با انتظار رهبری

این نظارت بر رفتار باید بتواند بر روی رفتار نماینده تاثیرگذار باشد و نماینده احساس کند اخلاق فردی، اجتماعی، سیاسی و عملکرد او و هرچیزی که مربوط به شأنیت نمایندگی‌اش است، رصد می‌شود. به نظر بنده آنطوری که از اسم این هیئت مشخص است و آن چیزی که آقا انتظار دارد فاصله وجود است و موضوعات امر به صورت جدی در این هیئت مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به سطح مطلوب خود نرسیده و فاصله دارد.

**یک پیشنهاد برای هیئت نظارت

اعضای هیئت و رئیس مجلس یا حتی کلیت مجلس باید پروتکلی را برای این امر تعریف کنند، یک نماینده یک جایی حرفی میزند و سپس به هیئت فراخوانده شود و بعد با کدخدامنشی موضوع حل شود، این مغایر با تقوای سیاسی، اخلاقی و مالی است، بنده معتقدم باید دستگاهی مثل دیوان محاسبات در مجلس تصویب شود تا رفتار نمایندگان از آن طریق مورد بررسی قرار گیرد متاسفانه خیلی عامل بازدارندگی قوی‌ای نداریم، البته اکثر نماینده‌ها شاید نیازی نداشته باشند. حالا یک درصد، یک در هزار آن عامل بازدارندگی را ندارد.

** ماجرای علت استعفای نماینده تهران

نماینده: اخیرا آقای فتحی از نمایندگی مجلس استعفاء کرد، آیا فراکسیون امید درباره این استعفا جلسه ای برگزار کرده است؟ آیا قبل از اعلام استعفاء فتحی موضوع را با فراکسیون مطرح کرده بود؟ و به نظر شما استعفاء او پذیرفته خواهد شد؟

دکتر فتحی از برآیند مجلس و از عملکردی که نتیجه بروندهی دارد راضی نیست، همیشه می‌گوید چه مجلسی است که خروجی ندارد، یعنی بود و نبود آن یکی است، مجلس باید یک بروندهی داشته باشد مردم احساس کنند مجلس کمک می‌کند، البته تعریف از مجلس چه در میان مردم، چه در میان نمایندگان مجلس و چه در کلیت نظام متفاوت است یعنی مجلس یک وظایفی دارد شاید آن وظیفه‌ای که برای مجلس در قانون اساسی تعریف شده است یک مقدار از آن را ما اکنون انجام می‌دهیم یعنی یک قانون‌ها و لایحه‌هایی در مجلس مطرح می‌شود که باید تصویب شود، یک طرح‌هایی به ذهن نماینده‌ها می‌رسد یا نظارت باید شود ولی به مردم می‌گوییم وظیفه مجلس این است، اما انتظار مردم چیز دیگری است مردم این انتظار را دارند که مسئله‌های کلان کشور حل شود، به هیئت رئیسه مراجعه می‌کنیم هیئت رئیسه هم می‌گوید که مسئله‌های کلان کشور در افق کلی دست مجلس نیست بلکه دست دولت است و ما همین کاری است که انجام می‌دهیم، بعضی نماینده‌ها این کارکرد مجلس را قبول ندارند از جمله دکتر فتحی، ایشان می‌گوید که مجلس باید بتواند مشکل اساسی کشور را حل کند یعنی وقتی ۶ ماه می‌گذرد احساس کنیم نماینده‌ یک خروجی به نفع کشور داشته، به نظرم این بحث کلی از یک بعد نمایندگی‌اش که بگوییم از یک سال پیش تا الان بوده است. و تا الان به صورت جسته و گریخته به رفقا می‌گفت اخیرا که این مسائل‌ پیش آمد، که مثلا پرچم آمریکا را آتش زدن در شأن نمایندگی نیست.

یا یک لایحه قضایی هم بود که به آن اعتراض داشت، مجموع افکار یکساله‌اش و ۲ یا ۳ تا کاری که انجام داده است وی را به این نتیجه رسانده است که وجودش در این مجلس خیلی موثر نیست پس بنده حضور نداشته باشیم خیلی بهتر است. وی در حوزه حقوقی صاحب حرف و تفکر، دانشمند، وکیل درجه یک است یعنی نمایندگی خیلی چیزی به بار او اضافه نمی‌کند که بخواهد باشد یا نباشد از افرادی است که خیلی در این داستان آزاد است.

نماینده: نظر فراکسیون امید بر بعد نظارتی و مدیریتی مجلس چه است؟

اینکه بخواهیم به صورت جزء به جزء و ریز حوزه نظارتی مجلس را بررسی کنیم، تا به حال بحثی نشده است.

**خروجی مجلس مطلوب نیست

نماینده: البته انتخابات اخیر نشان می‌دهد که فراکسیون نسبت به وضع موجود ناراضی است آیا میزان رأی آقای عارف پیامی داشت؟

بخش زیادی از نمایندگان به خصوص فراکسیون امید به این موضوع اعتقاد دارند که خروجی مجلس خوب و مطلوب نیست و به نظرم همین دلیل باعث شد که دکتر عارف کاندیدای ریاست مجلس شود و  شانس خود را یکبار دیگر امتحان کند.

نماینده: حضور آقای جهانگیری در مجلس با واکنش‌های برخی از نمایندگان مجلس روبه رو شد، آیا شما به عنوان نماینده تهران از توضیحات ایشان قانع شدید؟ روز گذشته با برخی از نمایندگان که صحبت می‌کردیم معتقد بودند رئیس جمهور باید برای توضیحات بیشتر در مجلس حضور پیدا کنه نظر شما در این باره چیست؟

بنده‌ هم از صحبت‌های آقای جهانگیری قانع نشدم، ایشان گزارش می‌داد، ولی ما برنامه می‌خواهیم، مردم از دولت حرف نمی‌خواهند، حرف را که ما هم بلدیم؛ از یک معاون اول رئیس جمهور که رئیس تیم اقتصادی و یا فرمانده ستاد اقتصادی است برنامه می‌خواهیم، با اینکه بنده پزشک هستم و اقتصاد بلد نیستم اما از نوع سخنان ۵۰ دقیقه‌ای آقای جهانگیری متوجه شدم که برنامه‌ای وجود ندارد.

مردم از مسئولان اجرایی‌ کشور برنامه می‌خواهند، ما هیج حرفی برای مردم نداریم زیرا مردم توقع دارند از مسئولان، حضور آقای جهانگیری در مجلس بیشتر جنبه آرامش داشت.

فراکسیون امید در مورد مسائل اقتصادی سیاسی عمل نمی‌کند حدود یک هفته‌ای می‌شود که متنی آماده شده و در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستیم. البته اطلاعی از کار دو فراکسیون دیگر نداشتیم ولی این را میدانم که زودتر دو فراکسیون این موضوع را کلید زدیم و بعد شنیدیم آنها هم هستند همه نمایندگان و اعضا فراکسیون های اصلی بر روی این موضوع یک نظر دارند.

فعلا وزیر اقتصاد مد نظر است متاسفانه سازمان برنامه و بانک مرکزی نیز باید تغییر کند ولی باید در مورد این موضوع با دولت صحبت شود؛ البته فکر می‌کنم وزیر صنعت معدن هم برای پروژه بعدی برای استیضاح باشد.

سوال از رئیس جمهور اصولا برای ما یک تقدس یا قداست شده به این صورت نیست، جزو قانون اساسی است که وقتی هیچ کس نمی‌تواند پاسخگو باشد رئیس جمهور باید پاسخ دهد.

بعضی‌ها می‌گویند فضای بین‌المللی به این صورت است، ما هر کاری بخواهیم انجام دهیم یک بحثی مانع آن است، نمی‌شود این اصول قانون اساسی را نادیده گرفت، من اصولا با سوال از رئیس جمهور موافقم شاید ایشان هم یک حرفایی داشته باشد که در این داستان تنویر باشد،

** عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت

نماینده: عملکرد دولت در حوزه اقتصاد با اعتراض و انتقاد همه جریانات سیاسی روبه رو است به نظر شما دولت برای بهبود وضعیت فعلی باید چه اقدام مهمی را در دستور کار قرار دهد؟ آیا با ترمیم تیم اقتصادی مشکلات و انتقادها کاسته می‌شود؟

حقیقتاً باید باور کنیم که دولت در دوره دوم ریاست جمهوری موفق نبوده، حتی در دوره اول هم مقداری رکود حاکم بود، اما در دوره دوم رکود جدی‌تر شده با این تلاطم‌هایی که در این سه چهار ماه اخیر در کشور ایجاد شده،  نشان می‌دهد تیم اقتصادی دولت موفق‌ نبود و بنده و خیلی اعضای فراکسیون امید معتقد هستند که باید این تیم اقتصادی عوض شود.

شرایط فعلی از شرایط زمان جنگ که بدتر نیست، ما زمان جنگ دلار ۵ تومان می‌فروختیم، به قول برخی فرماندهان حتی برای تهیه سیم‌خاردار هم ما تحریم بودیم ولی آن زمان ما ثبات داشتیم یعنی آرامش حاکم بود و تغییر قیمت‌ها و جهش‌ها نبود به نظرم این تیم اقتصادی دولت تیم بحران نیست.

قبل از این موضوع برجام که ترامپ از آن خارج شود آن موقع هم عملکرد اقتصادی دولت قابل نقد بود، بیکاری افزایش پیدا کرده و وضعیت اقتصادی هم خوب نبود، وضعیت کارخانه‌ها یا کسب و کار خوب نیز مطلوب نبود، اکنون باید بگوییم که گل بود و به سبزه نیز آراسته شد.

۲_۳ بحث مطرح است یکی دولت است که ملت ۸۲ میلیونی دارد به تعبیر آقا ما نماینده‌های این ملت هستیم و شاخصه‌های این ملت را در سخنرانی اخیرش گفت و آن دولت هم دولت این ملت است.

**عدم برنامه تیم اقتصادی از خروج ترامپ از برجام

دولت این ملت هم شایسته این تیم اقتصادی نیست، ترامپ از دی ماه گفته بود که تا ۴ ماه  آینده معلوم می‌شود از برجام خارج می‌شود یا خیر! همه می‌دانستند که ترامپ از برجام خارج می‌شود، تیم اقتصادی دولت باید بتواند پیش‌بینی کند، اینکه مشخص است، مثلا اینکه ترامپ ۴ ماه دیگر از برجام خارج می‌شود باید برنامه داشته باشیم باید بفهمیم که بعد از بیرون رفتن‌ ترامپ یک تبعاتی کشور دارد هیچ فکری در این باره نکردند.

**یک بخشنامه و هزار و یک اشکال

بخش‌نامه ارزی دکتر جهانگیری دچار هزار و یک اشکال است که اکنون در حال بازنگری آن هستند. یعنی پولی که این‌ها دادند ارز ۴هزار و ۲۰۰ می‌گیرند آزاد می‌فروشند، شما تفاوت دلاری ثبت سفارش ۳ ماهه اول امسال با ثبت سفارش ۳ ماهه اول پارسال تفاوت دلاری بررسی کنید، تفاوت دلاری آن چقدر است؟ از آنجایی که ثبت‌ سفارش افزایش یافته پس باید جنس هم بیشتر شود و خرید مردم هم یبشتر شود، در هر صورت می‌خواهم بگویم که تیم اقتصادی تیم اقتصادی خوبی نیست، باید قبل از این مشکلات به وجود آمده این تیم عوض می‌شد.

دقیقاً حضور ذهن ندارم توصیه فراکسیون امید یا نظر جمعی از فراکسیون امید این بود که پیشنهاد دادند آقای نوبخت و رئیس کل بانک مرکزی تغییر کنند و طیب‌نیا بماند، برعکس این قضیه اتفاق افتاد. در حالی که طیب‌نیا آدم چهارچوب دار اقتصادی بود، اما متاسفانه برعکس به آن عمل شد.

خاطرم هست در آن زمان به دولت گفته شد که رکود و بیکاری زیاد است، تیم اقتصادی  و به خصوص رئیس کل بانک مرکزی را تغییر دهید اما دقیقا عکس آن را عمل شد.

امروز باید تیم اقتصادی تغییر کند زیرا این تیم کارایی ندارد، یک موضوع مشهود و مشخصی است. دولت باید هرچه زودتر تیم اقتصادی خود را ترمیم کند  البته ما در فراکسیون امید استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدیم.

بعضی‌ها می‌گویند فضای بین المللی این طور و آن طور است؛ ولی من معتقدم هر چه را بخواهیم انجام بدهیم همین است از این رو هرکاری بخواهید انجام بدهید یک بحث مانع آن می شود.

بنده اصولا با سوال از رئیس جمهور موافق هستم شاید او حرف هایی داشته باشد، بیاید حرف‌هایش را بزند می تواند تنویر افکار عمومی باشد بنابراین معتقدم اگر نتوانستیم از سوال از وزراء و استیضاح آنها نتیجه بگیریم کما اینکه تا الان نتیجه نگرفته ایم پس بهتر است سوال از رئیس جمهور کلید بخورد.

نماینده: نزدیکان و معاونان رئیس جمهور مانع طرح سوال از رئیس جمهور می شوند، چرا؟

این یک اشتباه است، زیرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر رئیس جمهور بیاید به نمایندگان پاسخ دهد، ما این کار را خیلی پیچیده کردیم در صورتی که هیچ اتفاقی نمی افتد اما آن را خیلی گنده کرده‌ایم.

نماینده: روز گذشته در اخبار آمده بود که ۸۰ قلم داروی ارزان قیمت از پوش بیمه خارج شدند به عنوان عضو کمیسیون بهداشت نظرتون چیست؟

بله بنده نیز این خبر را شنیدم، اخیرا در حوزه سلامت به دلیل کم کردن هزینه ها اخبار متعددی منتشر می‌شود، زمانی که ما پیگیری میکنیم موضوع را  بعضا شاهد تکذیب و یا رد اخبار از سوی مسئولین امر می‌شویم.

بنده معتقدم داروهایی که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد نباید از از پوشش بیمه خارج شود،   زیرا یکسری از دارو ها هستند که مردم خودشان برای خود تجویز می‌کنند، این نوع داروها نیز جز بیشترین داروهای کشور محسوب می‌شوند که شاید ۸۰ درصد مراجعات مردم به پزشک عمومی همین نوع داروها باشد.

بنده قطعا این موضوع را از طریق کمیسیون بهداشت پیگیری خواهم کرد، زیرا معتقدم همه داروها و بیماریه ها باید تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

نماینده: اخیرا شاهد بودیم در سال سوم مجلس دهم در کمیسیون بهداشت یک سری تغییر و تحولات مدیریتی رخ داد، تحلیل شما از این موضوع چیست؟ آیا این موضوع اتفاقی بوده یا اختلاف جدی بین اعضا بوده است؟

بنده معتقدم رئیس کمیسیون بیشتر جنبه سیاسی دارد تا عملیاتی، به عنوان مثال ما در کمیسیون امنیت ملی هم شاهد بودیم که خبرگی هم رای نیاورد و آقای دکتر بروجردی با ۱۴ سال سابقه در این دوره حائز اکثریت آرا نشد، موضوع حادی و خاصی نبوده و یک امر کاملا طبیعی است.

نظر شما