شناسهٔ خبر: 147691 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وقتی سخنان رهبرانقلاب به گوش مجلسی‌ها نمی‌رسد!

مجلس در حالی که سخنان رهبرانقلاب در مورد لایحه FATF مخالفت ایشان درباره این لایحه بود ولی برخی نماینده های مجلس سخنان ایشان را مبنای مخالف نمی دانند.

به گزارش «نماینده»، موضوع چالش برانگیز الحاق ایران به این کنوانسیون طی چند ماه اخیر و به واسطه اصرار دولت، در دستور کار مجلس قرار داشت و از همان ابتدا برخی نمایندگان، آثار زیان بار پیوستن ایران به این کنوانسیون را اعلام کرده بودند. با این حال و در سایه حمایت های علی لاریجانی رییس مجلس، لایحه پالرمو یکی از لوایح ۴ گانه Fatf هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید.

محمد علی وکیلی نماینده لیست امیدی مجلس  روز گذشته در گفت‌وگویی با اشاره به برخی مباحث مطروحه درباره خروج لایحه FATF از دستور کار مجلس با توجه به ملاحظات و سخنان رهبری گفت:‌ اعلام خارج شدن این لایحه از دستور کار مجلس نظر شخصی افراد بوده و نظر هیات رییسه مجلس نیست.

وی تصریح کرد: تا الان که من در جریان قرار دارم هیات رییسه مجلس هیچ تصمیم قطعی در خصوص این موضوع نگرفته است.

دبیر هیئت رئیسه مجلس افزود: برداشت ما از سخنان رهبری هم مخالفت مطلق نبوده بلکه برداشت ما این بود که ایشان معتقد هستند که FATF نکات مثبتی دارد و باید براساس ملاحظات کشور مجلس قانون‌گذاری کند و برداشت قطعا این نبوده که ایشان خواستار خروج این لایحه از دستور کار مجلس هستند.

این عضو هیات رییسه گفت:  رییس مجلس برای کسب نظر دقیق رهبری به همراه رییس‌جمهور با ایشان جلسه‌ای خواهند داشت

نظر رهبر معظم انقلاب در رابطه با FATF

ایشان در زمینه معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی گفتند: این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟

رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: همانگونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.

ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد، اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن‌ها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.

وقتی سخنان رهبری به گوش برخی مجلسی‌ها نمی‌رسد!؟

به نظر می رسد فرمایشات  رهبر انقلاب در این خصوص حجت را بر نمایندگان مجلس تمام کرده و انتظار می رود رئیس مجلس و دیگر موافقان این لایحه ضمن عذرخواهی از روند طی شده در این زمینه، اولویت خود و نمایندگان را بر تصویب طرح و لوایح مستقل از کنوانسیون های بین المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و یا تامین مالی تروریسم قرار دهند. سخنان رهبری در مورد FATF مخالفت ایشان درباره این لایحه بود ولی برخی نمایندههای مجلس همچنان سخنان ایشان را مبنای مخالف نمی دانند.
حال باید دید که موافقان FATF در مجلس چگونه رهنمودها و فرمایشات رهبری را درباره این لایحه عمل می کنند.

نظر شما