شناسهٔ خبر: 147649 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ماجرای درگیری لفظی میان آخوندی و مقامات روسیه

آخوندی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گویا وزیر راه اعتقادی به اجرایی شدن راه آهن گیلان و ارتباط تزانزیتی با روسیه ندارد و درگیری لفظی میان او و مقامات روسیه نیز رخ داده است.

به گزارش «نماینده»، محمود شکری در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در رشت اظهار داشت: در سفری که اخیراً از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس به روسیه داشتیم متوجه شدیم که مقامات این کشور تمایل فراوانی برای ارتباط اقتصادی با ایران دارند.

نماینده مردم تالش، ‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ترکیه در حال حاضر ۳۰ میلیارد دلار صادرات به کشور روسیه دارد ابراز داشت: صادرات سالانه ایران به روسیه فقط ۲ میلیارد دلار است.

شکری با تاکید بر لزوم افزایش صادرات به کشور روسیه خاطرنشان کرد: مقامات کشور روسیه بر این عقیده بودند که در زمان استاندار سابق گیلان ارتباط اقتصادی بیشتری میان این کشور و ایران وجود داشت و در حال حاضر تمایل به افزایش مجدد این ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه مقامات کشور روسیه علاقه بسیاری به ایجاد راه‌آهن در گیلان برای افزایش ترانزیت کالا و واردات کالای ایرانی به کشورشان دارند گفت: گویا وزیر راه اعتقادی به اجرایی شدن راه آهن گیلان و ارتباط تزانزیتی با روسیه ندارد و درگیری لفظی میان او و مقامات روسیه نیز رخ داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت کارخانه کاغذسازی گیلان تصریح کرد: این کارخانه نیاز به بهسازی دارد و متاسفانه مدیرانی که برای آن انتخاب می‌شوند ناکارآمد هستند.

شکری با تاکید بر لزوم افزایش ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه ابراز داشت: مقامات روسیه علاقه‌ای به ارتباط با کشور ترکیه ندارند و مایل هستند با کشور ایران ارتباط داشته باشند اما عدم صادرات ما به این کشور آن‌ها را ناچار به ارتباط با ترکیه می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امروزه هزینه حمل کالا در جهان بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها تمایل دارند تا کالاهای خود را از طریق کشور ایران ترانزیت کنند.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالا از کشور ایران هزینه ترانزیت را برای سایر کشورها حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد گفت: ترانزیت کالا از مسیر ایران هزینه کالا را در جهان به ۴۰۰ میلیارد دلار می‌رساند که با محاسبه سود ۱۰ درصد، ۴۰ میلیارد دلار برای ایران درآمد دارد.

نظر شما