شناسهٔ خبر: 147646 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شهرداری تهران در سال ۹۷ با چالش مالی مواجه خواهد بود

رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: تحقق ۵۰ درصد درآمدهای شهرداری تهران در فروردین ماه امسال نشانگر آن است که شهرداری تهران در سال ۹۷ با چالش مالی مواجه خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارائه اولین گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه سال ۹۷ در فروردین‌ماه در ارزیابی کلی اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف است در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۱۴ میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در ماه نخست امسال شهرداری تهران توانست با تحقق ۵۰ درصد منابع، ۷ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال را تحصیل و هزینه کند.

وی ادامه داد: تحقق ۵۰ درصد منابع نشانگر آن است که شهرداری تهران در سال ۹۷ با چالش مالی مواجه خواهد شد و بار این چالش‌ها بر فرآیند  توسعه و عمران شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اثرات نامطلوب خواهد گذاشت.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد درآمد نیز تصریح کرد: در این بخش منابع در ماه نخست امسال شهرداری تهران با کسری عملکرد ۷ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده که عمده این کسری مربوط به بخش درآمدها است، درحالی‌که شهرداری مکلف به تأمین ۴۷ درصد منابع از این محل بوده است.

رسولی اظهار کرد: شهرداری مکلف به تأمین ۴۷ درصد منابع از این محل بوده، اما ما شاهدیم تنها توانسته است مبلغ یک هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال معادل ۲۱ درصد از منابع خود را از محل درآمدها تأمین کند و با کسری عملکرد ۲۵ درصدی در این بخش مواجه است.

وی بابیان اینکه در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتاً به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری است ما شاهد عملکرد ۳ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریالی هستیم، گفت: در این بخش نسبت به مصوب شورا با مازاد عملکرد ۱۶ درصدی مواجه هستیم در حقیقت شهرداری تلاش کرده تا بخشی از کسری عملکرد خود در بخش درآمدها را تا حدی که تقاضا و مراجعه برای تأمین منابع از محل درآمدهای ناپایدار ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بوده از این محل تأمین کند به‌نحوی‌که ۵۰ درصد منابع ماه نخست اداره شهر و شهرداری در سال ۱۳۹۷ از این محل تأمین‌شده است.

رسولی در خصوص بخش منابع حاصل از دارایی‌های مالی تصریح کرد: ما شاهد مازاد عملکرد ۶۹۱ میلیارد ریالی شهرداری در تأمین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه‌های تأمین مالی هستیم، بر همین اساس منابع حاصل از دارایی‌های مالی به‌جای آنکه سهم ۱۰ درصدی از منابع فروردین‌ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، با مازاد عملکرد ۱۹ درصدی نسبت به مصوب سهمی نزدیک به ۳۰ درصد از منابع فروردین‌ماه را به خود اختصاص داده‌اند و این هشداری است بر آغاز چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری که لازم است با تدابیر ویژه از سوی شهردار تهران برای حل این مسئله اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بخش عملکرد هزینه گفت: در بخش عملکرد مصارف شش‌ماهه نخست سال ۹۶ شهرداری تهران، متأسفانه عملکرد مالی خود را به تفکیک بخش‌های هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی ارائه کرده است که این امر البته متأثر از تداوم دوره اجرای بودجه سال ۹۶ تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال بر اساس ماده ۲۴ آیین‌نامه شهرداری‌ها بوده و شایسته است نسبت به ثبت بروز اسناد هزینه و ارائه گزارش هزینه در ماه آتی از سوی شهرداری اقدام لازم صورت پذیرد.

وی ادامه داد: امیدوارم این روند گزارش دهی حساب‌ها درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغازشده است زمینه‌های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند و شهروندان را از روند مالی شهری می‌گذرد و این آگاهی زمینه‌ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان را فراهم سازد.

رسولی خاطرنشان کرد: مطمئناً تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تأثیرات مستقیم و غیرقابل‌انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تأمین منابع برای اداره شهرداری و تأمین هزینه‌های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد بود و ضروری است به‌منظور مدیریت اثرات این چالش‌ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای شهر تهران تدابیر و راه‌حل‌های مناسبی تبیین و ملاک عمل قرار گیرد.

*صدور پروانه ساخت در باغات ادامه دارد

همچنین علی اعطا در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به مصوبه شورا در خصوص ابطال پرونده برج باغ ها، اظهارداشت: با وجود آنکه صراحتا در مصوبه شورا تاکید شده هر گونه پروانه ساخت برای باغات تا زمان تعیین ضوابط جدید باید متوقف شود،  برخی مناطق بعد از صدور این مصوبه اقدام به دادن پروانه ساخت به برخی از باغات کردند. خود پرونده تمامی این باغات در کمیته معماری شورای شهر تهران وجود دارد و در صورت عدم اصلاح و تداوم رویه در صحن نام مناطق اعلام می شود همچنین باید تمامی این پروانه ساخت ها ابطال شود.

وی در ادامه نسبت به نبود نمازخانه مناسب در ورزش آزادی تذکر داد.

ورزشگاه آزادی، بزرگ‌ترین ورزشگاه کشور است، که بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال ایران و دو تیم بزرگ پایتخت نشین یعنی تیم های پرسپولیس و استقلال در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

اما با کمال تأسف این ورزشگاه به عنوان مهمترین ورزشگاه پایتخت از داشتن نمازخانه ای مناسب برای تماشاگران محروم است و همانطور که در تصاویر منتشر شده از نمایش فوتبال ایران-اسپانیا مشاهده کردیم، عده ای از همشهریان عزیز تهرانی در محوطه استادیوم آزادی، روی روزنامه و کارتن، فریضه نماز را به جای آوردند.

چرا باید بزرگترین و مهمترین ورزشگاه‌ کشور که از ویژگی های معماری و فضایی شایان توجهی برخوردار است، مکانی برای برگزاری نماز تماشاچیانی که از راه دور و نزدیک به ورزشگاه می‌آیند و ساعت‌ها وقت خود را در ورزشگاه‌ می‌گذرانند، نداشته باشد؟

انتظار می رود وزارت ورزش و جوانان به استناد بند پ ذیل ماده ۱۳ آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب هیأت وزیران، هر چه سریعتر با اختصاص فضایی مناسب، مرتب و با گنجایش کافی به عنوان نمازخانه برای تماشاچیان اقدام کند. و گزارش اقدامات انجام شده را برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

همچنین انتظار می رود معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تمامی اماکن ورزشی متعلق به شهرداری، محل مناسب و مرتبی برای اقامه نماز، با گنجایش کافی، متناسب با تعداد کارکنان و مراجعه کنندگان، تعیین و تجهیز نماید و گزارش اقدامات انجام شده را برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

نظر شما