شناسهٔ خبر: 147641 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جهانگیری:

مهمترین ابزار دولت برای مقابله با توطئه‌ها،تفکیک سه وزارتخانه است

جهانگیری/2 معاون اول رئیس جمهور گفت: مهمترین ابزار دولت برای مدیریت شرایط فعلی، انتزاع وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی روز یک شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد رد لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

ریاست این کمیسیون را الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید بر عهده داشت و جلال میرزایی نکو عضو دیگر کمیسیون امید به عنوان سخنگوی کمیسیون از رد لایحه دفاع کرد.

محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ به عنوان مخالفان اظهار داشت: وجود وزرای ناکارآمد و بی عرضه عامل مشکلات وزارتخانه هاست.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار خودرو کارآمد نبوده، یک روز واردات خودرو را باز گذاشته و روز دیگر کاملاً می بندند، این برخلاف سیاست هاست.

نماینده مردم کبودرآهنگ خطاب به دولت گفت: وزرای بی عرضه را نمی توانید عزل کنید، می خواهید وزارت بازرگانی را تشکیل داده و آن را تبدیل به وزارت واردات کنید. مشکل کشور مشکل ساختاری نیست مشکل مدیریتی است.

در جریان بررسی این لایحه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

جهانگیری در دفاع از این لایحه اظهار داشت: علت حضور من در مجلس دفع از لایحه دولت و تأکید بر این نکته است که تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه ها از ضرورت های قطعی و حیاتی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تا امروز با مردم گفتگوی شفافی در مورد وضعیت کشور نداشته است و شرایط موجود به عنوان شرایط ویژه مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: باید نمایندگان و مردم در جریان شرایط موجود قرار گیرند و در این راستا بعد از سخنان بنده، جلسه غیرعلنی تشکیل خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: امریکایی ها به ظن خود جنگ اقتصادی جدیدی را علیه ایران آغاز کردند و تصور می کنند که می توانند اقتصاد کشور را زمین گیر کرده و ایران را مجدداً پای میز مذاکره بنشانند.

وی افزود: وظیفه مجلس، دولت و نخبگان این است که در برابر این توطئه متحد باشند و برای عبور از این دوران برنامه ریزی کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای مقابله با این توطئه ها ساز و کار اقتصادی مورد نیاز است، گفت: دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی نقش مهمی در شرایط فعلی دارند، در دنیا تفکیک وزارتخانه ها از اختیارات دولت است.

جهانگیری وزارتخانه ها را ابزاری برای سیاست گذاری جهت توسعه و پیشرفت کشور خواند و گفت: در مقطع فعلی، وزارتخانه های جدید برای مقابله با توطئه های دشمن طراحی شده اند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در بخش صنعت و بازرگانی نیازمندیم از چابکی و سرعت عمل برخوردار باشیم. یک روز تأخیر در تشکیل وزارت بازرگانی به عنوان وزارتخانه ای برای تعدیل و بررسی قیمت ها، مساوی بر فشار بر مردم است.

وی تأخیر در انتزاع وزارت صنعت را موجب تعطیلی کارخانه ها و تعطیلی صنعت کشور خواند و یادآور شد: ضربه زدن به حمل و نقل کشور از توطئه های دشمنان است.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین بخش اشتغال بخش مسکن است که به بحث تحریم ها ارتباطی ندارد تصریح کرد: دشمنان به دنبال توطئه برای ضربه زدن به صنعت حمل و نقل کشور هستند که باید برای مقابله با این توطئه ها وزارت راه و ترابری تشکیل شود.

وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: دولت مسئولیت مقابله با تحریم ها را برعهده دارد و باید کشور را فرماندهی کند تا از وضعیت فعلی عبور کند، مهمترین ابزار دولت برای مدیریت کشور در شرایط فعلی، انتزاع وزارتخانه هاست. اگر دولت این اختیار را نداشته باشد مدیریت این بخش ها به راحتی امکانپذیر نیست.

در پایان نمایندگان با ۱۱۳ رأی موافق ۱۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس با لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مخالفت کردند.

نظر شما