شناسهٔ خبر: 147622 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انتخابات مجلس یازدهم با "قانون جدید" برگزار می‌شود؟

دولت/2 لایحه جامع انتخابات سرانجام پس از ۲۱ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات به صحن دولت رسید اما مشخص نیست که آیا قانون جدید به انتخابات آتی مجلس که حدود یک سال و نیم باقی مانده می‌رسد یا خیر؟

به گزارش «نماینده»، ۲۴ مهر ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اتفاقی مهم که با توجه به نقصان‌هایی که در قانون انتخابات وجود داشت می‌تواند برای برخی از گره‌های انتخابات راهگشا هم باشد.

کار تدوین این لایحه به قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات برمی‌گردد اما با ابلاغ سیاست‌های کلی و برای تطبیق بیشتر، ‌ لایحه به وزارت کشور برگردانده شد و حالا سرنوشت نامعلوم  قانون جامع انتخابات که در هر دوره‌ای از انتخابات تبدیل به مانور تبلیغاتی می‌شد، به هیئت دولت رسیده و باید منتظر ماند دید دولت چه مدت دیگر آن را مجلس ارسال خواهد کرد.

اما پس از گذشت ۲۱ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی این لایحه چهارشنبه هفته گذشته به صحن هیئت دولت رسید. این تعلل و حضور طولانی لایحه در کمیسیون‌های دولت صدای بسیاری از نمایندگان مجلس را درآورده بود. اما حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخصوص علت تعلل طولانی بررسی لایحه جامع انتخابات در دولت گفته بود: تعللی نبوده بلکه تلاش کردیم با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تطبیق شود. از سویی آقای رحمانی فضلی می‌توانند نامه‌ای را در این جهت برای دولت بنویسد و تقاضا کند خارج از نوبت لایحه نظام جامع انتخابات در صحن دولت مطرح و بررسی شود.

قانون انتخابات بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید آن توسط شورای نگهبان، به جای تمام قوانین مربوط به انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا که هرکدام جداگانه هستند، ‌ استفاده خواهد شد. در این لایحه شرایط خاصی برای انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان، ترکیب هیئت‌های اجرایی و نظارت، نحوه اعلام داوطلبان انتخابات و رسیدگی به صلاحیت، تبلیغات و شکایت‌ آنان و نحوه رسیدگی به آنها پیش ‌بینی شده است.

تعلل دولت در موضوع قانون انتخابات صدای نمایندگان مجلس را نیر درآورده و آنها به شدت به تعلل دولت در ارائه قانون جامع انتخابات به مجلس معترض و اعلام کرده‌ بودند درصورت تعلل دولت مجلس طرحی را در این زمینه به صحن خواهد آورد.

پیشتر آیت‌الله یزدی از اعضای فقهای شورای نگهبان نیز با انتقاد از تعلل دولت و مجلس در عدم ارائه قانون انتخابات گفته بود: مشکل اصلی از ضعف قانون انتخابات است. من چندین بار به مجلس نامه نوشتم که قانون انتخابات را درست کنید. همین دوره قبل هم نامه نوشتم که آقای لاریجانی دوره شما تمام می‌شود؛ اگر می‌خواهید برای خدا کاری را انجام دهید این قانون انتخابات را درست کنید. یعنی چه، کسی که سواد ندارد برای رییس جمهور شدن اسم می‌نویسد! این قانون ضعیف است که هزار و چند نفر برای ریاست جمهوری اسم می‌نویسند.

با این اوصاف، حدود یک سال تا انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است و باید دید بالاخره لایحه قانون انتخابات چه زمانی از دالان دولت عبور کرده و به مجلس می‌رسد تا پس از تائید شورای نگهبان، ابلاغ می‌شود؛ یا اینکه انتخابات مجلس یازدهم هم با قانون فعلی برگزار می‌شود.

نظر شما