شناسهٔ خبر: 147621 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ریشه گرانی در مباحث ارزی و شایعات است

فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران گفت: من نمی‌گویم بازار، بازار خوبی است اما این بازار تحت تأثیر جو و شایعات قرار گرفته در حالی که هیچ کمبودی در تأمین و عرضه وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، علی فاضلی امروز در حاشیه مراسم روز ملی اصناف در جمع خبرنگاران در مورد گرانی‌های اخیر گفت: حدود 2 ماهی است که بحث گرانی‌ها را در مجموعه اقتصاد کشور شاهد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه گرانی‌ها ربطی به بنگاه‌های کوچک و متوسط ندارد، گفت: بحث گرانی‌ها از جاهای دیگری است.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهارداشت: گران‌فروشی را نفی می‌کنم، ما در اکثریت قریب به اتفاق کالاها از جمله استراتژیک، کالاهای سبد خانوار، مواد غذایی بحثی به عنوان گران فروشی نداریم و دستمزد خدماتی که برای بنگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم، فراتر از آن را در اقتصاد کشور شاهد نیستیم.

فاضلی اظهارداشت: گرانی ریشه‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به بحث ارز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باید به بنگاه‌ها اعلام شود که ارزهایی که می‌گویند تخصیص یافته است، به چه کسانی رسیده است و این ارز به چه کالاهایی تخصیص یافته است و حجم آن چقدر بوده است؟

وی گفت: اگر قرار است بازار کنترل شود، یقیناً باید این کنترل با داده‌ها انجام شود.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: آنچه که در مورد بازار اتفاق افتاده، بحث بازار داغ شایعات و تروریسم اقتصادی کشور توسط دشمنان است و برخی از ما ناخواسته این عرصه را تقویت می‌کنیم.

وی گفت: من نمی‌گویم بازار بازار خوبی است، اما بازار تحت تاثیر برخی از جوها قرار گرفته، در حالی که من چیزی به عنوان کمبود در تأمین و عرضه نمی‌بینم و آنچه می‌بینم، عدم هماهنگی بین دستگاه‌هاست و یقیناً باید با نشست و تعامل فی‌مابین این مشکلات حل شود.

وی افزود: من مطمئن هستم در آینده نزدیک به این مسائل فائق می‌آییم، اما باید بپذیریم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

وی گفت: بیش از یک میلیون دست‌فروش در کنار واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند که این موضوع نظام بازار را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اصناف و وزارت کشور گفت: این تفاهم‌نامه در چند زمینه از جمله بحث نظام دستفروشی است که باید فضای بهبود کسب و کار حل شود همچنین تفاهم‌نامه منعقد شده در رابطه با بحث بنگاه‌های بدون پروانه، اعمال ماده 27 و 28 نظام صنفی با همکاری نیروی انتظامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بحث تنظیم بازار و واحدهای بدون پروانه و هماهنگی اصناف و شهرداری‌ها برای گسترش همکاری‌ است. 

وی گفت: دشمن با وضع تحریم‌ها و ایجاد موانع مختلف اقتصادی، اقتصاد ایران را هدف‌گذاری کرده است، اما فعالان اقتصادی سربازان خط مقدم هستند.

نظر شما