شناسهٔ خبر: 147611 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اروپا اقدام مثبتی برای حفظ برجام نکرده است

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه اروپایی‌ها تاکنون اقدام مثبتی برای حفظ برجام نکرده‌اند، گفت: اروپایی‌ها درباره برجام، طبق منافع خودشان تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش «نماینده» حشمت الله فلاحت پیشه، با اشاره به روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی عضو معاهده برجام در خصوص آینده توافق هسته ای اظهارداشت: آنچه مشخص است این است که ضرب الاجل های زمانی عمدتا از طرف جمهوری اسلامی مطرح شد و اولین بار آقای عراقچی اعلام کرد که یک بسته پیشنهادی باید در ظرف زمانی مشخصی از طرف اروپایی ها ارائه شود اما اروپایی ها تاکنون بر سر زمان صحبت نکرده اند و فقط در کلیات حرف زده اند.

شاهد راکد شدن مناسبات با شرکت‌های بزرگ اروپایی هستیم

وی ادامه داد: تصمیم گیری در خصوص باقی ماندن در برجام برای آن دسته از شرکت های بزرگ اروپایی که شأن بین المللی دارند، به تصمیم خود این شرکت ها واگذار شده اما واقعیت این است که منافع این قبیل شرکت ها در گرو ارتباط با آمریکاست و لذا شاهد راکد شدن مناسبات آنها با ایران هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: شرکت های متوسط و خرد اروپایی نیز جایگاه چندانی در عرصه بین المللی ندارند که در روابط خود با ایران سود و زیان خاصی داشته باشند و مسئله اصلی همان شرکت های بزرگ اروپایی هستند.

برجام، تحت‌الشعاع جنگ تعرفه‌ای اروپا و آمریکا قرار گرفته است

فلاحت پیشه تاکید کرد: به عبارت دیگر، اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام اقدام مثبتی برای حفظ برجام انجام نداده اند و فقط به صورت خنثی رفتار کرده اند و ریسک مقابله با آمریکا را هم نپذیرفته اند و از آن بسته پیشنهادی هم که آقای عراقچی و دیگر مقامات صحبت آن را می کردند، خبری نشده است.

وی در همین رابطه افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، کارشناسان ۲۸ کشور اروپایی جلساتی را برگزار کردند تا به گفته خودشان، یک بسته پیشنهادی برای حفظ برجام ارائه دهند، اما مشخص شد که این موضوع نیز تحت‌الشعاع جنگ اروپا و آمریکا بر سر تعرفه های تجاری قرار گرفته است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مجموعه دستگاه های نظام باید در خصوص آینده برجام ارزیابی و بر اساس منافع ملی تصمیم گیری کنند، خاطرنشان کرد: البته واقعیت این است که رادیکالیسم در دنیا دوام نخواهد داشت و با وجود آنکه سیاست های حمایت های تعرفه ای ترامپ تاثیرات مثبتی در برخی شاخص های اقتصادی این کشور داشته اما الان شاهد برگشت این شاخص ها هستیم.

گزارش‌های مجلس در «هیات نظارت بر اجرای برجام» مطرح نمی‌شود!

فلاحت پیشه با بیان اینکه هیات نظارت بر برجام در ایران هر تصمیمی بگیرد سایر ارکان نظام از جمله مجلس نیز می پذیرند، یک انتقاد به این هیات مطرح کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در دوره قبل، قانون «اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام» را تصویب کرد اما گزارش های شش ماهه مجلس در خصوص برجام که طبق این قانون تهیه می شود، هیچ وقت حتی در هیات نظارت مطرح هم نشده و هیچ گزارشی هم از این هیات به مجلس داده نشده است.

وی تصریح کرد: برجام همان طور که در عرصه بین المللی یک رژیم سیاسی جدید ایجاد کرد، در حوزه سیاست خارجی ایران نیز یک رژیم و ساختار جدید در حوزه روابط بین‌الملل شکل داد که متولی پیشبرد آن هیات نظارت است، لذا در شرایط کنونی هم هیات نظارت بر اجرای برجام باید در خصوص ماندن یا رفتن از برجام تصمیم بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آینده رفتار اروپا با برجام در مدت باقیمانده از مذاکرات، تاکید کرد: اروپایی ها برجام را به عنوان تابعی از مجموعه اختلافات خود با آمریکا می‌بینند و طبق منافع خودشان تصمیم خواهند گرفت.

نظر شما