شناسهٔ خبر: 147610 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا تیرماه به مجلس ارائه می‌شود

موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: گزارش هیئت تحقیق و تفحص از روند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهایتا در تیرماه به صحن علنی داده می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آخرین وضعیت بررسی‌های هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: علی‌رغم آنکه دولت اعلام می‌کند که حجم قاچاق کالا و ارز از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است، حقیقت جامعه مؤید این مسئله نیست.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف شاهد واردات کلان کالاهای قاچاق هستیم که این موضوع در حوزه نساجی بارزتر است و منسوجاتی که در کشور به صورت قاچاق وارد می‌شود، صنعت نساجی ما را فلج کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه کالاهایی که از خارج از کشور می‌آید هزینه عوارضی و گمرکی پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود که در بسیاری از حوزه‌ها کالای خارجی جای کالاهای تولیدی را بگیرد.

موسوی‌لارگانی متذکر شد: رئیس جمهور در این باره چندی پیش گفت که اگر ما گندم را از کشورهای دیگر وارد کنیم، باید ۷۰۰ تومان دهیم، اما اگر بخواهیم آن را از تولیدکننده داخلی بگیریم، باید ۱۳۰۰ تومان بخریم.

وی افزود: علت این مسئله آن است که هزینه تولید در داخل کشور بسیار بالاست و باید به این مسائل هم توجه شود که آب به چه قیمتی به کشاورز داده می‌شود، کود شیمیایی و بذر چقدر برای آنان هزینه دارد و نیروی انسانی چه هزینه‌هایی را برای این بخش دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی یادآور شد: بنده چندی پیش از وزیر جهاد کشاورزی سوال کردم که چه دلیلی دارد که گندم را از خارج از کشور با قیمت کمتری نسبت به داخلی می‌خرید که پاسخ داد علتش آن است که در آنجا پول آب پرداخت نمی‌کنند.

موسوی‌لارگانی بیان کرد: این در حالیست که ما کشاورزی داریم که حتی یک ثانیه هم چاه کشاورزی را روشن نکرده است، اما آب منطقه‌ای مالیات ۳۰۰ هزار تومانی از وی دریافت می‌کند و قطعا با وجود چنین هزینه‌هایی این کشاورز نمی‌تواند به فعالیت کشاورزی خود ادامه دهد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای مبارزه جدی با قاچاق کالا گفت: متأسفانه علی‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب، برخی اوقات کالای قاچاق را می‌گیرند اما یک مدت در سازمان اموال تملیکی می‌ماند، اما متأ‌سفانه دومرتبه به چرخه فروش باز می‌گردد و آن اثر تخریبی که باید را بر تولید ما می‌گذارد.

موسوی‌لارگانی تأکید کرد: این روش مبارزه با کالاهای قاچاق نیست، در حالیکه این کالاها یا باید معدوم شود یا آنکه به کشورهای دیگر صادر شود تا به تولید داخلی ما ضربه نزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش هیئت تحقیق و تفحص از روند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهایتا در تیرماه به صحن علنی داده می‌شود.

نظر شما