شناسهٔ خبر: 147558 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خطر جبران کسری بودجه با فروش اوراق مشارکت

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نگاه امیدوارانه به مسائل در کشور، گفت: شورای عالی استان ها امتداد نظام قانونگذاری مجلس است.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه ۳۱ خرداد) در نشست شورای عالی استان ها سخنرانی کرد با تاکید بر عدم نگاه منفی به کار شوراها اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی به شوراها کم توجهی نمی شود، چنانچه شورای عالی استان ها امتداد نظام قانونگذاری مجلس بوده و نقش شما در استان ها مثل مجلس است.

وی تصریح کرد: امروز نیاز داریم با توجه به شرایط کشور واقع بینانه و امیدوارانه عمل کنیم که بر این اساس، طبق قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری مسائل شورا همواره مورد توجه بوده است.

 لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مسائل شوراها در قانون اساسی به صورت مجموعه ای بوده و تفاسیر از آن متفاوت است اظهار داشت: درباره حدود اختیارات شوراها در شهرها پیش از هر اقدامی باید با شورای نگهبان صحبت شود چرا که یش از این، این موضوع مطرح شد و شورا آن را رد کرد لذا نباید کار بیهوده انجام دهیم و باید در چارچوب قانون اساسی اقدام کنیم چرا که مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است با این حال می توان با گفتگو تغییراتی صورت داد که مجلس از آن حمایت می کند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تاکید بر اینکه هر چه سیطره مدیریت را پهن کرده و دیوان سالاری را در کشور کاهش داد به نفع کشور بوده که البته نیاز به گفتگو دارد عنوان کرد: کسی قصد ندارد جایگاه شورا را کاهش دهد و این تلقی غلط نباید روی کار شما تاثیر بگذارد.

وی در ادامه درباره درخواست اعضای شورای عالی استان ها جهت تخصیص ساختمانی به آنها برای استقرار ابراز داشت:آقای افشانی و هاشمی شهردار و رئیس شورای شهر تهران در جلسه هستند و می توانند با بررسی ساختمانی را به شورای عالی اختصاص دهند.

لاریجانی در ادامه درباره لوایح و طرح هایی که مربوط به شورای عالی استان ها است گفت: شما می توانید در رابطه با موضوعات مربوط به خود در کمیسیون های مجلس حضور داشته باشید ونظرات خود را ارائه کنید و مجلس می تواند سازوکار آن را تعیین کند تا کمیسیون ها در مواقع ضروری از رئیس شورای عالی استان ها دعوت کنند تا در جلسه حضور یافته و کمیسیون ها نیز دید گسترده تری پیدا کنند.

ضرورت ایجاد منابع پایدار برای شهرداری ها

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره برخی طرح ها و لوایح مربوط به شورای عالی استان ها که از گذشته در مجلس مسکوت مانده است، عنوان کرد: رسم بر این است در هر دوره جدید مجلس، دولت برای بررسی مجدد طرح ها و لوایح گذشته خود مجددا به مجلس نامه می زند از این رو شما می توانید اولویت های خود را مشخص کنید تا بررسی ها آغاز شود.

دکتر لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه معتقدیم باید منابع پایدار برای شهرداری ها ایجاد شود، ابراز داشت: ایجاد منابع پایدار جدید باید ساختار داشته باشد که فعلا با شیطنت های آمریکایی ها اوضاع پایداری نداریم؛ اما اصل موضوع مورد قبول بوده و باید پیگیری شود.

جبران کسری بودجه از طریق اوراق مشارکت در آینده دولت را زمین‌گیر می کند

وی افزود: هنوز بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس تمام نشده که شورای عالی استان ها نیز می تواند پیشنهادات خود را در این زمینه ظرف سه هفته آتی به مجلس اعلام کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در خصوص کمبود بودجه برای شورای عالی استان ها و درخواست آنها برای تخصیص اعتبار، عنوان کرد: برخی مسائل در قوانین برنامه و بودجه مصوب شده است که البته امکان تغییر مصوبات حین اجرا سخت بوده و ساده نیست به خصوص با گرفتاری هایی که درنظام بودجه کشور وجود دارد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به ساختار بیمارگونه وضعیت بودجه کشور که باعث شده حجم بودجه عمومی نسبت به طرح عمرانی زیاد باشد، اظهار کرد: بخش دیوانی کشور به خاطر کمبودها و کسری های سال های گذشته فربه شده که از طریق فروش و واگذاری شرکت ها برخی از این کسری ها جبران شد؛ اما این منابع نیز به اتمام رسید از این رو به اوراق مشارکت روی آورده است که روش معقولی نیست چرا که در آینده دولت را زمین گیر می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت کاهش اتکای صندوق های بازنشستگی به بودجه کشور تصریح کرد: باید سرمایه گذاری جدی صورت گیرد تا وابستگی سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کارکنان رسمی کشور ظرف دو تا چهار سال به بودجه قطع شود که در این زمینه با دولت همکاری خواهیم کرد.

نوآوری در خلق اعتبارات باعث کاهش وابستگی به بودجه کشور می شود

لاریجانی در ادامه نوآوری در خلق اعتبارات را یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به بودجه کشور دانست و افزود: اداره کشور باید با ابتکارات نو انجام شود از این رو اگر استعداد، تخصص و تجربه دارید برای کاهش اتصال به بودجه عمومی کشور ابتکارات نو تعیین کنید.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که ساختار دیوانی کوچک باعث کاهش بودجه جاری و کار عمرانی بیشتر می شود، ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی به خصوص برای شهرداری ها که پروژه های نیمه کاره دارند سهمی از اوراق در بودجه ۹۵ در نظر گرفته شد که البته اگر پروژه های روشن و شفاف و ثروت زا داشته باشید، می توان از اوراق بیشتری استفاده کرد این در حالی است که استفاده از اوراق برای هزینه های جاری بسیار غلط است.

زمینه استفاده از فاینانس برای انجام پروژه های کشور فراهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سرمایه گذاری برای پروژه های ثروت زا گفت: باید تا جایی که امکان دارد از فاینانس استفاده شود چنانچه با مراوداتی که با کشورهای اروپایی و آسیایی داریم می توانیم حداکثر استفاده را از این مورد داشته باشیم به خصوص در حوزه گردشگری که مجلس نیز این پروژه ها حمایت می کند و استفاده از فاینانس نیز باعث می شود به کشور فشار چندانی وارد نشود.

لاریجانی ادامه داد: ارتباطات مردمی شورا باید قوی نگه داشته شود و به صورت طبیبانه با مسائل برخورد شود ضمن اینکه صرف ابراز درد، مشکلی  حل نمی شود بلکه باید راهکار ارائه شود که بر همین اساس توصیه روز گذشته رهبر معظم انقلاب برای مجلس، برای شما نیزصدق می کند و برای اداره کل کشور کلیدی است.

توسعه صنعت ساختمان نیازمند تغییر عملکرد بانک ها و شهرداری ها است

لاریجانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای اولویت های اقتصادی و سمت گیری به سمت مستضعفان عنوان کرد: در شورای هماهنگی قوا مقرر شد اختیارات متمرکز به استان ها بدهیم که دولت باید این موضوع را پیگیری کند و شما نیز در چارچوب کار به آن توجه کنید که البته اقدامات مورد نظر نیاز به نظام مندی دارد که لازم است چارچوبی برای آن تدوین شود.

وی در ادامه پیرامون توسعه صنعت ساختمان و اهمیت آن عنوان کرد: در دولت های گذشته و دولت جدید نسبت به این موضوع متفاوت عمل شد؛ اما در حال حاضر زمینه تحرک بیشتر شده است که بانک ها باید در این زمینه تغییر عملکرد دهند و البته بخشی نیز به شهرداری ها مربوط است.

شورای عالی استان ها دوره های آشنایی با قوانین برای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار کند

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در ابتدای پروژه ساخت بنا نباید منابع زیادی از مردم گرفته شود تا کار راکد بماند و می توان در دراز مدت از آنها تحت عنوان عوارض ساختمان یا سودهای دیگر استفاده کرد تا در ابتدای کار مردم درگیر پرداخت منابع نباشند.

وی در ادامه یکی از آسیب های شوراهای اسلامی شهر و روستا را عدم آشنایی کافی با قوانین دانست و خاطرنشان کرد: اگر تسلط به قوانین وجود نداشته باشد امورات به درستی انجام نمی شود لذا توصیه می کنیم شورای عالی استان ها چتر حمایتی خود را در چارچوب قوانین پهن کرده و دوره ها و کلاس های آموزشی برای آشنایی اعضای شوراهای شهر و روستا برگزار کند.

لاریجانی همچنین با تاکید بر ضرورت رسیدگی به شکایات مردمی از شهرداری ها عنوان کرد: برخی شکایات طبیعی است و برخی از آنها مربوط به رفتارها است لذا شورای عالی استان ها که مرجع بالاتر شهرداری ها است باید جایی را مشخص کند تا مردم به آن شکایت کنند و به خاطر شکایات خود به قوه قضائیه در دادگستری ها مراجعه نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شورای عالی استان ها می تواند تدبیر کند تا مشکلات در داخل حل شود و نظام هایی برقرار کند تا نگرانی های مردمی کاهش یافته و به مقبولیت شوراها نزد مردم کمک کند.

وی در ادامه به توصیه سال های گذشته رهبر معظم  انقلاب درباره نظارت بر مجلس اشاره کرد و یادآور شد: ایشان فرمودند مجلس در راس امور است و باید خود آنها بر خودشان نظارت کنند و نظارت بر مجلس را نمی توان به عهده نهاد دیگری گذاشت که بر این اساس در مجلس قانونی گذاشتیم و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ایجاد کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شما نیز در شورای عالی استان ها می توانید چنین ساختاری را در درون شورا برای نظارت بر رفتار اعضا ایجاد کنید تا دخالت دیگران بر کار شما از بین برود و از افراد شورا صیانت شود.

نظر شما