شناسهٔ خبر: 147552 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فروش تراکم از منابع درآمدی شهرداری

افشانی شهردار تهران گفت: ساختمان‌هایی همانند دودکش یکباره در شهر تهران ساخته می‌شد که زندگی شهروندان را ساقط می‌کرد و من بعد دیگرشاهد ساخت ساختمان‌های دودکش‌گونه در شهر تهران نخواهیم بود.

به گزارش «نماینده»؛ محمدعلی افشانی در حاشیه ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر احداث ساختمان شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: مسئله ساختمان شورای عالی در سال جاری با همکاری شهرداری و وزارت کشور حل خواهد شد.  

وی درباره مالیات ارزش افزوده نیز گفت: مالیات ارزش افزوده به عنوان عوارضی بوده که شهرداری‌ها برای اداره امور شهر دریافت می‌کنند، با توجه به اینکه این عوارض توسط دولت و شهرداری از مردم اخذ می‌شد و تعدادشان هم زیاد بود، برای اینکه مردم در چند مورد عوارض ندهند، طرح تجمیع عوارض انجام شد.  

وی افزود: بنابراین از طریق مالیات بر ارزش افزوده ۵۰ درصد درآمدهای آن به دولت و ۵۰ درصد دیگر به شهرداری پرداخت می‌شد که هم‌اکنون سهم شهرداری‌ها به ۳۳ درصد کاهش یافته است.  

وی بیان داشت: تقاضای ما این است که سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده همان ۵۰ درصد محقق شو. د. 

وی در مورد تعامل بین شورا و مجلس نیز گفت: تعامل بین شورا و مجلس کمک می‌کند که قوانین شورای شهر به عنوان نهاد محلی، پشتیبان بهتری داشته باشد و در اداره امور، مردم سهم بیشتری داشته باشند.  

وی افزود:‌ قطعا با تعامل در مجلس، دولت و دیوان عدالت اداری، مصوبات بهتر و دقیق‌تر عمل خواهد شد.  

وی درباره هزینه‌های پایتخت نیز گفت: بخشی از هزینه‌ها پایتخت را باید دولت و مجلس بپردازد و در حال حاضر نیز اعتبارات توسعه مترو باید افزایش پیدا کند.  

وی درباره تراکم‌فروشی و فروش هولوگرام گفت: اینکه در گذشته چه بخشنامه‌ای وجود داشته، در حال حاضر مسئولیت مدیریت شهری برعهده بنده است و با دانش خودم اداره شهر را دنبال می‌کنم.

وی بیان داشت: عوارض حتما گرفته می‌شود و یکی از منابع درآمدی تهران همین عوارض است.

افشانی بیان داشت: یک ساختمان در یک محله‌ای مانند دودکش بالا می‌آید و زندگی شهروندان را ساقط می‌کند، قطعا ساختمان‌های دودکش‌گونه در تهران دیگر ساخته نخواهد شد و بایستی براساس طرح جامع، ساختمان‌ها ساخته شوند.  

وی در پاسخ به این پرسش که فروش تراکم در تهران ادامه خواهد داشت، گفت: یکی از منابع درآمدی پایتخت، فروش تراکم است، ولی باید براساس ضابطه و قانون و همینطور طرح تفضیلی باشد.  

وی درباره ساختمان پلاسکو نیز گفت: روز گذشته با سعیدی‌کیا درباره ساختمان پلاسکو صحبت کردم و قرار شد نقشه گودبرداری ساختمان جدید پلاسکو را شهرداری تأیید کند و پس از آن، ادامه کار انجام شود.  

نظر شما